2026-01-20, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendrocopos
Är det möjligt att folkbokföra sig på en kolonistuga? Knappast...

Och tyvärr är min lägenhet uttjänt för mig, det har varit problem med grannar m.m. de sista åren. Jag måste iväg medan jag ännu kan.

nja tror det i vissa städer är tillåtet att bo året runt i kolonistuga ock då måste det vara okey att skriva sig där när jag bodde på kollo skrev jag mig hos en jag känner ,finns stugor med riktig toa dusch året runt

om man funderar på husbil kan det nog vara en klar fördel om man har en liten 1:a så ,man kan tvätta duscha mm men är nog inte så billigt att kuska runt som många tror , mitt tips hyr en husbil 1 mån ock prova på
Senast redigerad av diseledvin 2026-01-20 kl. 12:46.
Citera
2026-01-20, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Plantera vintergrön häck.
Det är ett bra tips men hos mig funkar det inte då grannar bor på en högre nivå (mark som är backig) och dessutom bor vi allihop i tvåvåningshus.
Citera
2026-01-21, 11:50
Medlem
en annan fördel med lägenhet är att kommer man på att man vill resa bort nån månad är det bara att dra iväg ,behövs ingen husvakt
Citera
2026-01-21, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
en annan fördel med lägenhet är att kommer man på att man vill resa bort nån månad är det bara att dra iväg ,behövs ingen husvakt

Jo, så är det ju, jag är på vift nu. Har funderat mycket ett bra tag nu.

Med husbil får jag ingen trädgård. Dessutom vill alla ha husbil nu, hela Europa kryllar av dem. Det finns hundratals parkerade på olika sätt utanför städerna på Medelhavskusten. Det ser nästan ut som en ny typ av miljonprogram.

Det kanske blir att sälja min lilla lägenhet och köpa nytt i stan, men då blir det mellanskillnader och pensionssparandet som naggas rejält. Ingen förort har fallit mig i smaken.

Men min idé om att bekosta ett typ attefallshus på någon annans mark tycker jag är bra, men hur genomför man det?
Citera
2026-01-21, 12:31
Medlem
finns en del lägenheter med väldigt stor balkong/teras runt 20-30 kvm som kunde intressera de som som vill ha trädgård
Citera
2026-01-28, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
finns en del lägenheter med väldigt stor balkong/teras runt 20-30 kvm som kunde intressera de som som vill ha trädgård

Det där intresserar mig mycket och är ett bra alternativ. Men alla söktjänster för hus och lägenheter har tämligen värdelösa filter. Man kan inte skriva i storlek på balkongen som man önskar, det finns inte på någon sajt för lägenheter.

Och när jag tittar på hussajter så kan man inte heller filtrera på hur långt det max får vara till större matbutik, inte heller går det att utläsa om det finns en busshållplats i närheten. Och skriver man i ett lågt maxpris får man upp ett sammelsurium av oisolerade fritidshus, semesterhussamfälligheter och eftersatta villor.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in