2026-01-27, 14:52
Medlem
Hörde någon som använder whataboutism på lunchen idag angående varför det är bara folk från Afrika och Mellanöstern som måste anpassa sig i svenska samhället medan det inte förväntas att en kines eller thailändare skall förstå svenska eller vår sk kulturkanon. Det finns säkert många kineser som har bott i Sverige i 30 år och vet inte vem Lasse Åberg eller Carola är.

Min gissning varför de har dispens måste ha för att se är i 9/10 fall gifta med en svensk man och därav ser hon tv på Svenska och kanske vet vem Lasse Kroner är från Bingolotto.

Hur uppfattar ni detta ämne jag tar upp?

Den stora skillnaden är att en kines och thailändare jobbar och är ofta med en svensk man.
Citera
2026-01-27, 14:55
Medlem
Sereenas avatar
Dom ligger väl dessutom ofta närmare oss kulturellt än tex MENA folk.
Citera
2026-01-27, 15:09
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Dom ligger väl dessutom ofta närmare oss kulturellt än tex MENA folk.

Det gör dom väl inte. Kristendom och Islam är mycket mer lika varandra än Kristendom och Daoism eller Buddhism. Jag tror vi delar världsbild i betydligt större utsträckning med folk från MENA än folk från Kina/Sydostasien.
Citera
2026-01-27, 15:12
Medlem
BombaySaphires avatar
Kanske för att asiater generellt beter sig civiliserat.
Citera
2026-01-27, 15:13
Medlem
Folk från Thailand och Kina brukar väl vara väl integrerade. Det är MENA och muslimer som är problemet.
Citera
2026-01-27, 15:18
Medlem
SoulOfSophias avatar
Jag tror nog att kineser/sydostasier generellt sett är mer integrerade än MENA folk. Sen vems fel det är att invandrare inte integreras och hur man löser det är en annan debatt. Jag känner faktiskt till 3(!) vietnameser som har bytt från sitt vietnamesiska tilltalsnamn till Johnny
Citera
2026-01-27, 15:31
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Det gör dom väl inte. Kristendom och Islam är mycket mer lika varandra än Kristendom och Daoism eller Buddhism. Jag tror vi delar världsbild i betydligt större utsträckning med folk från MENA än folk från Kina/Sydostasien.

Islam må vara en Abrahamistisk religion, men det betyder ju inte att muslimsk MENA kultur har mycket gemensamt med oss..
Citera
2026-01-27, 15:44
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Hörde någon som använder whataboutism på lunchen idag angående varför det är bara folk från Afrika och Mellanöstern som måste anpassa sig i svenska samhället medan det inte förväntas att en kines eller thailändare skall förstå svenska eller vår sk kulturkanon. Det finns säkert många kineser som har bott i Sverige i 30 år och vet inte vem Lasse Åberg eller Carola är.

Min gissning varför de har dispens måste ha för att se är i 9/10 fall gifta med en svensk man och därav ser hon tv på Svenska och kanske vet vem Lasse Kroner är från Bingolotto.

Hur uppfattar ni detta ämne jag tar upp?

Den stora skillnaden är att en kines och thailändare jobbar och är ofta med en svensk man.
Det står i din rubrik. De jobbar.
Citera
2026-01-27, 16:17
Medlem
GiveMeHeads avatar
Dom jobbar hårt, är trevliga. Asiater håller sig för sig själva men när man kommer i kontakt med dom är dom väldigt trevliga. Har aldrig hör talas om asiater som skjuter, våldtar, förnedrar och beter sig allmänt illa och förväntar sig att samhället ska försörja dom.
Skulle gärna byta ut varenda arab mot asiater.
Citera
2026-01-27, 17:02
Avstängd
Sagodjurs avatar
har väl med antal att göra också. antal somalier är fler än antal kineser och thailändare tillsammans.
Citera
2026-01-27, 17:12
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Dom jobbar hårt, är trevliga. Asiater håller sig för sig själva men när man kommer i kontakt med dom är dom väldigt trevliga. Har aldrig hör talas om asiater som skjuter, våldtar, förnedrar och beter sig allmänt illa och förväntar sig att samhället ska försörja dom.
Skulle gärna byta ut varenda arab mot asiater.
Har du missat sveriges första torped-
Khwanchai Iamchaeng döms till livstid för gängmord
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Pp0Bb5/20-arig-kvinna-doms-till-livstid-for-gangmord
Citera
2026-01-27, 17:21
Medlem
GiveMeHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Har du missat sveriges första torped-
Khwanchai Iamchaeng döms till livstid för gängmord
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Pp0Bb5/20-arig-kvinna-doms-till-livstid-for-gangmord

Ja det hade jag. Ok, 235543 - 1 till MENA. Ser fortfarande ingen fara med asiater.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in