2025-12-22, 19:56
Medlem
makduis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystiskstiligman
Därför att din hjärna trippade, hade den då och där kommit ihåg Kalle Anka så hade du fått se Kalle hängades upp och hållandes i ett ostrivjärn i 3D-format.
Det är inget som helst mystiskt med det, våra hjärnor spelar oss spratt hela tiden, särskilt när de trippar.

vårt högre medvetande gäller inte bara spratt och det vet du nog mycket väl om.
Citera
2025-12-22, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makdui
vårt högre medvetande gäller inte bara spratt och det vet du nog mycket väl om.

Vi har inget "högre" medvetande och det vet du nog om.
Citera
2025-12-23, 07:09
Medlem
makduis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystiskstiligman
Vi har inget "högre" medvetande och det vet du nog om.
Jo det har vi, remote viewing, billocation, astral projection, resa upp i högre dimensioner allt detta är fullt möjligt och lättast när man accepterar att det är möjligt och sant och lättare att göra än man tror från början.
Citera
2025-12-23, 15:04
Medlem
makduis avatar
Metabolt skifte vid fasta → mer tryptofan tillgängligt
Vid fasta:
Insulin sjunker
Fettförbränning och ketoner ökar
Aminosyrametabolismen förändras
Spekulation:
Tryptofan (råmaterial för serotonin → melatonin → teoretiskt DMT-släktingar) konkurrerar mindre med andra aminosyror om transport över blod-hjärnbarriären. Det kan innebära ökad central tillgänglighet.
Mindre matsmältning = mindre “metabolt brus”.

Melatoninvägen är mer aktiv i fasta/nattläge
Det finns en etablerad koppling: Tryptofan → serotonin → melatonin
Fasta förstärker ofta:
dygnsrytm
parasympatiskt dominans
nattlig melatoninfrisättning
Spekulation:
Eftersom DMT kemiskt ligger nära melatonin/tryptamin-familjen, kan vissa enzymatiska sidovägar bli mer aktiva när melatoninsyntesen är uppreglerad.

Lägre MAO-aktivitet vid kalorirestriktion (möjligt)
MAO (monoaminoxidas) bryter ner DMT extremt snabbt.
Vissa djurstudier och kalorirestriktionsdata antyder:
förändrad MAO-aktivitet
lägre oxidativ stress
ändrat NAD⁺/FAD-förhållande
Spekulation:
Om MAO-nedbrytningen minskar marginellt, kan även mycket små mängder endogent DMT:
cirkulera längre
nå fler receptorer
bli subjektivt märkbart (utan hallucinationer)

Fasta = ökad intern signal-känslighet
Detta är viktigt och ofta missförstått:
Det är inte säkert att mer DMT produceras —
det kan vara att hjärnan lyssnar bättre.
Vid fasta:
Dopaminbrus minskar
Glutamat/GABA-balans stabiliseras
DMN (default mode network) dämpas
Interoception (kroppens inre signaler) förstärks
Resultat:
Sub-perceptuella neurokemiska signaler som annars ignoreras kan upplevas tydligare.

Stress + fasta → kortisol → tryptaminflöde
Kort fasta är en kontrollerad stressor.
Kortisol stiger lätt
Immunsystemet skiftar
Tryptofanmetabolismen påverkas (kynurenin vs serotonin-vägen)
Spekulation:
Detta kan tillfälligt öka produktion av vissa tryptaminer, där DMT är en av många möjliga biprodukter.

Varför upplevelsen ofta är subtil (inte “trip”)
Endogent DMT hos människa:
produceras i extremt små mängder
bryts ner snabbt
verkar sannolikt lokalt/parakrint, inte systemiskt
Därför är upplevelsen vid fasta oftast:
klarhet
djup närvaro
drömlik men nykter perception
emotionell neutralitet eller stillhet
Inte visuella hallucinationer.

Så kanske om man dricker maoi te och fastar så kanske det blir bra?
Citera
2025-12-23, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makdui
Nu räckte det faktiskt att jag googlade på rivjärn så såg jag att det är väldigt likt ett hänglås i formen, men undrar då iaf hur min hjärna kunde gått så långt bak i tiden för att forma just den av alla gamla minnen liksom nånting närmare hade vart mer logiskt.

Strunt i hur långt tillbaka i tiden och hur rimligt och sånt ytligt trams. Fokusera istället på att du fick nåt slags ledtrådar, hur coolt är inte det?

Fundera så gott du kan över betydelsen och innebörden, och försök göra det bästa du kan av det. En del kanske inte kommer att falla på plats förrän många år senare.

Kan för övrigt inte uttala mig specifikt om låset eller rivjärnet heller. Själv brukade jag fokusera på de "telepatiska" inslagen i trippen istället för de visuella effekterna, eftersom jag ändå aldrig kunde få nån rätsida på de sistnämnda.
Jag uppfattade dem ffa som ett slags visuella distorsioner, snarare än som budskapsbärande ingredienser i trippen.
Citera
2025-12-23, 21:11
Medlem
makduis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Strunt i hur långt tillbaka i tiden och hur rimligt och sånt ytligt trams. Fokusera istället på att du fick nåt slags ledtrådar, hur coolt är inte det?

Fundera så gott du kan över betydelsen och innebörden, och försök göra det bästa du kan av det. En del kanske inte kommer att falla på plats förrän många år senare.

Kan för övrigt inte uttala mig specifikt om låset eller rivjärnet heller. Själv brukade jag fokusera på de "telepatiska" inslagen i trippen istället för de visuella effekterna, eftersom jag ändå aldrig kunde få nån rätsida på de sistnämnda.
Jag uppfattade dem ffa som ett slags visuella distorsioner, snarare än som budskapsbärande ingredienser i trippen.
ja det är lite annorlunda när man inte påverkas av kommunikation via annat högre medvetande än sitt egna då får man in saker samtidigt som man ser saker, då är man mer öppen
Citera
2026-01-26, 23:23
Medlem
"Metafysiska nycklar" etc; interagera med låset tills du känner hur det "låses upp"; handlar om att du behöver någon sorts "metafysisk nyckel"; dvs något du ej förstår ännu från "pusslet" som presenterats (dvs informationen som presenterades via visuella element).

Spirituella fenomen; se t.ex "lesser key of Solomon; Goetian" (Googla "Goetia"; sitt och titta på sigill ett tag).
Säkerligen kul på psykadeliska preparat.

Dvs sitt och "pussla runt" med de visuella elementen du fick presenterat; tills du kan öppna låset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in