2026-01-24, 19:33
Avstängd
Träning av psyket har funnits i flera hundra år, nog över 1000 år.

Lite inom fotbollen:
2014 tog Nanne Bergstrand upp psykisk träning i processen då Hammarby var i Superettan och började klättra. (Se Hammarbys historieserie om 2014.)

2024 publicerades en undersökning om att fotbollen knappt använder sådan träning fortfarande!

Paulos Abraham är en av de få fotbollsspelare som tränar psyket i Sverige, verkar det som. Han sa själv för några månader sedan att det är ovanligt.

Pep Gardiola pratade om sådant nyligen. Nu säger Sirius chefsscout John Svärd om psyket "Om man tittar på fotbollsvärlden överlag är det den delen som är mest underinvesterad"...
https://www.youtube.com/watch?v=LCKU348wVwU

Jag påpekade ett tag innan utredningen 2024 att fotbollen är långt efter , vilket satte igång en massa skitsnack mot mig från en bunt personer, som fortfarande inte begriper den stora betydelsen av sådant, alltså måste de vara korkade...

Några exempel inom annat än fotbollen:
Ca 1968 började jag med egenuppfunna sådana metoder för eget bruk inför och under tävlingar.
1977 publicerades Uneståhls metod, vilket når resultat snabbare än den jag hade gjort, och det ingick tester, som delvis gjordes på GHI (Tror Bosön. )
Med början från 1978 utvecklade jag två klubbar i en annan stor sport från botten till Sverigeeliten med sådant och taktik, mycket snabbare, bättre resultat än traditionella tränares...
Ca 1983 tog Sportspegeln upp sådant som Uneståhls metod. (Det fanns flera t ex Willie Railo.)
Sedan dess har metoden även kommit gällande t ex flygrädsla och stärka personer mentalt inom affärslivet.

2026 begriper stora delar av fotbollsvärlden inte den stora betydelsen fortfarande!!!
Varför då?
Citera
2026-01-24, 19:49
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Det mest kända exemplet är väl torbjörn nilsson och hans arbete med nämnda Willi Railo (i alla fall för oss äldre som minns blåvitts storhetstid.).
https://www.svt.se/sport/fotboll/svennis-drag-for-att-hjalpa-torbjorn-nilsson-tog-hjalp-av-psykolog-var-valdigt-frustrerad

Törbjörn blev ju sedan tränare för bl.a. ÖIS.

Det var något specialår då serieledaren fick gå upp efter halva säsongen och ÖIS full på målsnöret. Luften gick fullständigt ur laget och man gick från missad uppgång efter halva serien till att åka ut ett halvår senare.
Det påminde mig om Torbjörns bryt som spelare men såg aldrig någon förklaring i media.
Citera
2026-01-24, 20:00
Medlem
Har inte alla lag tillgång till en psykolog idag?
Citera
2026-01-24, 22:01
Medlem
Citat:

Lite inom fotbollen:
2014 tog Nanne Bergstrand upp psykisk träning i processen då Hammarby var i Superettan och började klättra. (Se Hammarbys historieserie om 2014.)

2024 publicerades en undersökning om att fotbollen knappt använder sådan träning fortfarande!

Paulos Abraham är en av de få fotbollsspelare som tränar psyket i Sverige, verkar det som. Han sa själv för några månader sedan att det är ovanligt.

Pep Gardiola pratade om sådant nyligen. Nu säger Sirius chefsscout John Svärd om psyket "Om man tittar på fotbollsvärlden överlag är det den delen som är mest underinvesterad"...
https://www.youtube.com/watch?v=LCKU348wVwU

Jag påpekade ett tag innan utredningen 2024 att fotbollen är långt efter , vilket satte igång en massa skitsnack mot mig från en bunt personer, som fortfarande inte begriper den stora betydelsen av sådant, alltså måste de vara korkade...

Några exempel inom annat än fotbollen:
Ca 1968 började jag med egenuppfunna sådana metoder för eget bruk inför och under tävlingar.
1977 publicerades Uneståhls metod, vilket når resultat snabbare än den jag hade gjort, och det ingick tester, som delvis gjordes på GHI (Tror Bosön. )
Med början från 1978 utvecklade jag två klubbar i en annan stor sport från botten till Sverigeeliten med sådant och taktik, mycket snabbare, bättre resultat än traditionella tränares...
Ca 1983 tog Sportspegeln upp sådant som Uneståhls metod. (Det fanns flera t ex Willie Railo.)
Sedan dess har metoden även kommit gällande t ex flygrädsla och stärka personer mentalt inom affärslivet.

2026 begriper stora delar av fotbollsvärlden inte den stora betydelsen fortfarande!!!
Varför då?

Är det en skillnad på psykisk träning som du skriver och mental träning?

"På 1890-talet utfördes de första idrottspsykologiska experimenten av Norman Triplett. Under 1950-talet började pionjärer som Dorothy Hazeltine Yates i USA tillämpa mental träning i praktiken."

1965 bildades världsorganisationen International Society of Sport Psychology (ISSP), vilket markerade starten för idrottspsykologi som ett internationellt erkänt globalt forskningsfält. 

De flesta elitlag har väl haft idrottspsykologer kopplade till sig på olika sätt under 2000-talet? Både på individ och gruppmivå?
Citera
2026-01-25, 11:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det mest kända exemplet är väl torbjörn nilsson och hans arbete med nämnda Willi Railo (i alla fall för oss äldre som minns blåvitts storhetstid.).
https://www.svt.se/sport/fotboll/svennis-drag-for-att-hjalpa-torbjorn-nilsson-tog-hjalp-av-psykolog-var-valdigt-frustrerad

Törbjörn blev ju sedan tränare för bl.a. ÖIS.

Det var något specialår då serieledaren fick gå upp efter halva säsongen och ÖIS full på målsnöret. Luften gick fullständigt ur laget och man gick från missad uppgång efter halva serien till att åka ut ett halvår senare.
Det påminde mig om Torbjörns bryt som spelare men såg aldrig någon förklaring i media.
Det mest kända exemplet INOM FOTBOLLEN
Inom en del andra sporter är mental träning så vanligt att få sticker ut, men en är Thomas Fogdö, som efter han blev invalidicerad, tog sina kunskaper och erfarenheter gällande mental träning från sin idrottskarriär och blev föreläsare om sådant för företag m m.
Citat:
Ursprungligen postat av Fanochhans
Har inte alla lag tillgång till en psykolog idag?
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Är det en skillnad på psykisk träning som du skriver och mental träning?

"På 1890-talet utfördes de första idrottspsykologiska experimenten av Norman Triplett. Under 1950-talet började pionjärer som Dorothy Hazeltine Yates i USA tillämpa mental träning i praktiken."

1965 bildades världsorganisationen International Society of Sport Psychology (ISSP), vilket markerade starten för idrottspsykologi som ett internationellt erkänt globalt forskningsfält. 

De flesta elitlag har väl haft idrottspsykologer kopplade till sig på olika sätt under 2000-talet? Både på individ och gruppmivå?
I många andra sporter är det organicerat och det vanliga är att elitidrottarna kör mental träning enskilt med "självhypnos"
medan i fotboll vet jag inte om alla elitklubbar har det tillgängligt, MEN jag vet att väldigt få elitspelare kör med "ordentlig" mental träning, vilket bekräftades av en undersökning som publicerades ett par veckor efter Hammarbys Marbellaläger 2024. Gällande Hammarby har det även bekräftats av Paulos Abraham att det är mycket ovanligt. Vet inte om han menade att det är bara han eller om det är någon enstaka mer.

Jag har använt lite olika ord för att försöka få korkskallarna att begripa, vilket de inte gjort ändå
för någon lärd, men ändå korkad, hävdade att "mental träning" - och då menar han BARA sådant som t ex Uneståhls med inspelade band/CD/fil* - inte har bevisad effekt, MEN han har den insnöade inställningen gällande bevis även gällande parapsykologi att det måste bli 100 % träff för att anses bevisat, i tester utformade som DE utformar, fastän det är ju bevisat många gånger - men inte 100 % - att det går...

*Sådan "självhypnos" , som t ex Uneståhls, är bara en del av idrottspsykologin.
Det finns även sådant som:
/"För"laddning inför match. Sådana har såklart även fotbollsspelare. Ett problem är att olika spelare behöver olika uppladdning och pratsamma kan STÖRA spelare som vill ha tyst, speciellt om de pratar till just dem, medan andra kan behöva prata före t ex om de är för nervösa.
((Då vi åkte till större tävlingar och hade med flera som startade samtidigt, så vi hade flera ledare än bara mig, delade vi in spelarna INTE efter lagtillhörighet utan efter personlighet, behov och situation. En del behövdes lugnas ned, andra varvas upp, koncentreras medan en del ville ha tyst och laddade bäst själv.))

/Peppningen alldeles innan start. Kanske några sista ord från coachen. Gissar att alla fotbollselitlag har någon "igångskrikning" MEN det är stor skillnad på de bra och de dåliga.
((Speciellt i en match mot ett lag, som var skyhöga favoriter mot oss (innan motståndarna begrep att vi hade snabbt stigande ungdomsstjärnor) blev en del i motståndarlaget chockade av vår kraftfulla igångskrikning, jag hörde en av motståndarstjärnorna säga uppgivet "Det hörs hur det kommer att gå" påverkad av att en av deras stjärnor inte ens hade kommit än. (Han kom. Vi vann.))

/Lagmoral. Enormt stor skillnad mellan olika lag. I en del lyfter ledande stjärnor lagkompisarna,
i andra sänker ledande stjärnor de andra t ex genom att klaga då en passning bara för att den kom någon meter fel!
Det finns även "ruttna äpplen" som kan sänka annars bra lagmoral genom att vara enormt själviska, t ex ta åt sig hela äran även för mål där deras del var liten och enkel, men tackar inte ens de som gjort det svåra hårda förarbetet, ibland även tagit smällar för att få fram bollen till frilägen. T ex såg jag problemet direkt, inte första målet för det skapade han själv men ett senare då Djukanovic blev frispelad till ett lätt mål och tackade inte ens passaren utan det var "Me, me, me"... Det påpekandet har jag fått skit för bland korkskallar bland Hammarbyfansen, som inte begriper sådant.
Däremot är det ok då målgörare springer till klacken och viftar med sig lagkompisarna, även ok då målgöraren får glädjefnatt och inte vet själva vart de tar vägen
((Då jag tog över första klubben fanns det några mycket själviska divor bland de bästa seniorerna, två åkte inte ens med på längre bortaresor för att de gillade inte resorna! Först brydde jag mig inte om seniorlaget för det fanns inga alternativ och inga pengar, satsade istället på ungdomsverksamheten (som jag lånade ut egna pengar till) men då ungdomssatsningen blev ca 15 år fick jag årsmötet att bestämma "Enda giltiga frånvaron är egen begravning " Då bytte divorna till annan klubb. Kvar från året före blev bara den bäste, en förstaårssenior, jag och några mycket dåliga seniorer, som nu de yngre var bättre än. Så jag trodde vi skulle åka ur, men utöver att de unga utvecklades ännu mer, blev lagmoralen så enormt mycket bättre av "utrensningen" att det var snudd på att vi gick upp! (Vi gick upp året efter.))

/Omladdning efter förlust. Kanske inte de äldsta, men yngre har hämtat sig kroppsligt (om de inte har skador) på några DAGAR, men det var t ex uppenbart att Hammarby inte hade återhämtat sig mentalt i matchen efter förlusten mot Rosenborg. Inte heller klacken hade återhämtat sig TVkomentatorerna pratade om hur tyst den var före matchen.
Jag VET att det går att återhämta sig mentalt snabbt om man har tränat mentalt...
((T ex jag höll på med flera idrotter parallellt. Ibland var det tätt till nästa tävling. T ex en gång efter en kännbar förlust hade jag bara några TIMMAR till att jag behövde vara mentalt återhämtad, så jag satte den processen på turbo (med bl a hög basmusik i passande tempo). Sedan vann jag nästa.))

/Stört tänkade hos motståndare - eller feltänk hos idrottare själva.
En del är känsliga för psykningar,
men det har varit flera rent korkade uttalanden i media före tävlingar, som har varit extra tändvätska för motståndarna. En del enskilda idrottare har satt korkad för hög press på sig själva t ex svenska bröstsimmerskan, som var bäst i världen/europa, har glömt namnet, hon var favorit till alla loppen, men hon sa i media att hon skulle vinna alla. Det blev skit... Hon borde ha vetat att hon var extra känslig mentalt för hon hade ätstörningar.
Underskattning är farligt.
Tror man inte att man har någon chans så har man ingen chans. (Utom den sämste speedscatearen i OS där de andra körde ihop och föll
Så det kan vara svårt som ledare att få olika personligheter att bli på bra nivå.
Psykningar kan även ske i media då motståndare fås att tänka fel, men det är mycket vanligare på plan.
((Mycket tycker jag inte är ok, så jag har inte gjort annat än utnyttjat motståndares underskattning eller nervositet. Utom vid första kvalet till klubblagsjunior-SM, då det redan var klart att motståndarna vann det, råkade de ut för mitt skämtlynne, ett tag hade jag gömt alla deras vänsterskor men de fick tillbaka dem innan uppvärmningen.
Vid ett senare klubblagsSM-finalspel gav nästa tidiga morgons klara favorit mot oss motståndare en bunt "gratisstraffsparkar". Finalspelet var i Stockholm och de var från en småstad och sugna på att se utelivet men jag hörde att de hade pratade om problem att hitta in till stan - så jag skjutsade dem Alla, utom en som stannade hemma, var skitdåliga morgonen efter, hade ingen chans mot oss.))

/Självförtroende/känsla.
Enormt viktig. Speciellt för strikers, därför kan deras effektivitet varriera mycket p g a hur det varrierar för dem.
((Så jag uppfann en "självförtroendebyggare" för barn. Många hade problem med att de jämförde sig med jämngamla klubbkompisar, som var i Sverigeeliten, men jag införde personliga tester, som de fick komma och göra "när som helst" vid väntetider. Staplar, som fylldes i vartefter de klarade testerna, uppdelade på olika delar av spelet. Hade linjer för 10-, 13-, 16- och juniorstjärna d v s de hade skillsen att vara det då de nådde linjerna, så de behövde inte jämföra sig med ungdomslandslagsspelarna utan kunde jämföra med sin egen utveckling istället.))

Ses av ledarna även utanför planen.
Kim Hellberg var mycket bra på det i Hammarby. Det finns säkert bra sådana ledare även i andra klubbar - och dåliga i en del klubbar Mycket olika behov hos olika spelare, en del har stort behov, en del har s g s inget behov.

Taktik är till stor del psykologi.
T ex ta bort playmakern.
Punktmarkeringar även innanför "handskaksdistans" som många finner mycket irriterande.
Skymma målvakten med händerna (Händerna halva distansen mellan en själv och målvakten.)

Idrottspsykologi är alltså många olika saker. En del mental träning kan man som ledare göra på spelarna utan att de inte tänker på att det är det
Senast redigerad av Lunkan531 2026-01-25 kl. 12:04.
Citera
2026-01-25, 13:25
Avstängd
I podden med Sirius chefsscout tog Sabri Suvakci upp att om man har förmågan kan man få fram spelares mentala nivå INNAN man bestämmer om man vill värva den eller inte. Han hävdade att om han skulle med 2 timmars prat enskilt med varje spelare skulle han i en stor grupp kunna plocka fram de fem med bäst psyke i motgång.

((Jag påstår INTE att jag skulle kunna göra det så exakt - men nästan
Eftersom jag såg problemet med Djukanovic bara av hur för dåligt han reagerade efter mål, kunde det säkert setts på videos före köpet...
Mycket kan ses även på barn. T ex såg jag på en 5-åring, som fick följa med pappa och storebröder då vi hade ett utbildningsläger på dagtid en helg mest för ledare där spelarna fick träning mest som övningsobjekt för ledarna. Storebröderna och pappan har skickligheten men inte den mentala styrkan att kunna bli superstjärna, men jag såg att 5-åringen hade det på hans reaktion efter att han förlorat ett test, efter några tårar slog han om snabbt till nästa test "Nu jävlar ska jag visa dom". Detta gjorde att jag kunde säga att 5-åringen skulle bli storstjärna om han satsade på den sporten. (Det blev han också. Bäst i Sverige i sin årskull flera år.)
En del av de med dålig attityd går att ändra, medan en del är "obildbara". T ex lyckades jag fixa till två med stora problem så de blev bland de bästa lagspelarna då "polletten ramlade ner" för dem, medan den tredje bäste enskilt i P16 fortsatte vara för bedrövlig lagspelare, skadade lagstämningen, så jag petade honom till B-laget. Han gillade att vara bäst där haha ))
Citera
2026-03-01, 10:32
Avstängd
Och nyligen berättade Bodö-Glimts P19tränare att de kör mycket med mental träning både i A-laget och P19...
Citera
2026-03-02, 08:53
Medlem
Nu kan jag inte detaljerna i respektive klubbar eller exempel som nämns i tråden, men håller med till 100 procent om att den mentala biten är underutvecklad inom fotbollen.

Alldeles för få som inser vikten av psykologi, trivsel, laganda etc. I just Sverige kanske Mjällbys titel (och Bodös framgångar) kan få poletten att trilla ner hos några, men det är tveksamt.

Ointresset för tråden är väl förresten ett slags symptom på grundproblemet. ”Inom fotbollen sysslar vi inte med sån här skit”. Ingen som uttrycker sig så, men indirekt är den attityden ganska spridd. Kommer nog ta några år till innan en majoritet av klubbarna tar detta på allvar. ”Det gamla gardet” behöver bytas ut och det sker ju i takt med att de pensioneras.
Citera
2026-03-05, 22:14
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Och nyligen berättade Bodö-Glimts P19tränare att de kör mycket med mental träning både i A-laget och P19...
Verkar råda disparata åsikter inom det akademiska fältet

Citat:
Mental träning har under de senaste två decennierna etablerats som ett återkommande inslag i idrottspsykologiska program, ofta med antagandet att psykologiska interventioner utgör ett nödvändigt komplement till fysisk träning. Trots denna utveckling saknas en systematisk kritisk granskning av mental träningens potentiella negativa effekter. Denna artikel analyserar tre centrala problemområden: konkurrensen mellan mental och fysisk träning, den kulturella och könade kodning som omger mental träning, samt brister i det empiriska evidensläget.

Ett återkommande argument inom idrottsfysiologin är att prestationsutveckling i hög grad är beroende av träningsvolym och träningsintensitet. Flera studier indikerar att mental träning kan tränga undan tid som annars skulle ägnas åt fysiologiskt nödvändiga stimuli. Holmström och Viken (2021) genomförde en 12‑veckors longitudinell studie på 84 elitaktiva inom uthållighetsidrotter och fann att deltagare som ägnade mer än 20 minuter per dag åt mental träning uppvisade minskningar i både VO₂max och anaerob effektutveckling. Författarna menade att interventionerna skapade en systematisk förskjutning av träningsfokus från fysiologisk belastning till kognitiv aktivitet (Holmström & Viken 2021). Liknande resultat rapporteras i en metaanalys från Nordic Institute for Performance Decline (NIPD 2023), där 37 studier analyserades och där mental träning i 62 procent av fallen korrelerade med stagnation eller försämring i objektiva prestationsmått, särskilt i idrotter där total träningsvolym är avgörande.

Forskning inom idrottssociologi visar att träningspraktiker inte enbart är funktionella utan även kulturellt och symboliskt kodade. Edfors (2022) argumenterar för att mental träning i många idrottsmiljöer associeras med ett terapeutiskt och introspektivt språkbruk som historiskt kopplats till feminiserade praktiker inom västerländsk kultur. Denna kodning påverkar hur mental träning förstås och värderas, både av tränare och aktiva. Edfors visar att tränare i manligt dominerade idrotter ofta beskriver mental träning som mjuk, reflektiv eller emotionellt orienterad, vilket kontrasteras mot idrottens traditionella ideal om kroppslig disciplin och fysisk robusthet. Denna kulturella inramning kan leda till att mental träning införs av normativa skäl snarare än funktionella, samt att idrottare upplever en förväntan att anamma ett psykologiserat språk som inte nödvändigtvis är förenligt med deras träningsbehov (Edfors 2022). Analysen värderar inte femininitet eller maskulinitet i sig, utan belyser hur kulturella kodningar kan påverka träningspraktiker och därmed indirekt prestation.

Trots mental träningens popularitet är det empiriska stödet för dess prestationshöjande effekter begränsat. Johansson och Patel (2024) genomförde en systematisk översikt av 112 studier och fann att majoriteten av de positiva resultaten baserades på självrapporterade mått, små urval och korta interventionsperioder. När objektiva prestationsmått användes försvann effekterna i 71 procent av studierna. I en granskning publicerad i European Journal of Applied Sport Skepticism konstaterades att 78 procent av de psykologiska interventioner som marknadsförs till elitidrottare saknar replikerbara resultat, och att mental träning i sin nuvarande form präglas av teoretisk fragmentering och bristande metodologisk stringens (EJASS 2025).

Ett ytterligare problemområde rör den ökade kognitiva belastning som mental träning kan medföra. Ramos (2023) visar i en experimentell studie att idrottare som instruerades att aktivt reglera sina tankar under tävling presterade sämre än de som instruerades att förlita sig på automatiserade motoriska program. Detta ligger i linje med etablerad motorisk inlärningsteori, där överdriven medveten kontroll kan störa automatiserade rörelsemönster. Ramos beskriver fenomenet som psykologisk övermättnad, där idrottaren belastas av ytterligare kognitiva uppgifter som inte är funktionella för prestationssituationen.

Sammantaget pekar den genomgångna forskningen på att mental träning inte kan betraktas som ett entydigt prestationshöjande verktyg. Tre övergripande problem framträder: mental träning kan tränga undan tid som behövs för fysiologisk utveckling, den är inbäddad i kulturella och könade strukturer som påverkar hur den används och förstås, och det empiriska stödet för dess effektivitet är svagt och metodologiskt problematiskt. Dessa faktorer motiverar en mer kritisk hållning till mental träningens roll inom idrott. Det innebär inte att psykologiska faktorer saknar betydelse, utan att nuvarande former av mental träning behöver omprövas, omstruktureras och empiriskt prövas med större metodologisk stringens.

Denna analys visar att mental träning, i sin nuvarande form, riskerar att vara prestationshämmande snarare än prestationshöjande. För att säkerställa att idrottare får tillgång till evidensbaserade träningsmetoder krävs en fortsatt kritisk granskning av psykologiska interventioner samt en tydligare integrering av sociologiska och fysiologiska perspektiv i idrottsforskningen.
Citera
2026-03-05, 23:06
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly

Let’s go fucking mental. Eller? 😄
Citera
2026-03-06, 01:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Nu kan jag inte detaljerna i respektive klubbar eller exempel som nämns i tråden, men håller med till 100 procent om att den mentala biten är underutvecklad inom fotbollen.

Alldeles för få som inser vikten av psykologi, trivsel, laganda etc. I just Sverige kanske Mjällbys titel (och Bodös framgångar) kan få poletten att trilla ner hos några, men det är tveksamt.

Ointresset för tråden är väl förresten ett slags symptom på grundproblemet. ”Inom fotbollen sysslar vi inte med sån här skit”. Ingen som uttrycker sig så, men indirekt är den attityden ganska spridd. Kommer nog ta några år till innan en majoritet av klubbarna tar detta på allvar. ”Det gamla gardet” behöver bytas ut och det sker ju i takt med att de pensioneras.
Ja. Kanske fotbollen till slut fattar p g a Bodö-Glimts framgångar, annars räcker nog inte några år, eftersom det är så många korkade inom fotbollen och de flesta har ju inte fattat den stora nyttan ens efter 50 år... haha
Det fanns även mycket tidigare men den "moderna" kom 1978 och började bli vanlig inom flera andra sporter ca 1983...
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Det är väl samma sorts korkskallar som hävdar att parapsykologi inte fungerar "för att" de kräver att exakt samma text ska göras så många gånger att psyket blir utled på testet och tappar intresset/koncentrationen?
T ex gällande parapsykologi var det t o m en idiot, som hävdade att det inte kan vara bevisat om man inte kan tala om HUR det fungerar, att det inte räcker att visa ATT det fungerar! haha

Det är ju bevisat inom sport ATT psykisk träning fungerar om man gör rätt...
(T ex Torbjörn Nilsson som spelare.)

En relaterad lustighet är att motståndare med sådan inställning med extrema krav då det gäller psykologi har under många år godtagit "maskin"tester om natur - som nyligen visat sig INTE stämma vid höga hastigheter... haha
Citat:
Mental träning har under de senaste två decennierna etablerats som ett återkommande inslag i idrottspsykologiska program
Var det citatet färskt?
I sådana fall
Citera
2026-03-06, 06:14
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Let’s go fucking mental. Eller? 😄
Åh ja

Citat:
Ja. Kanske fotbollen till slut fattar p g a Bodö-Glimts framgångar, annars räcker nog inte några år, eftersom det är så många korkade inom fotbollen och de flesta har ju inte fattat den stora nyttan ens efter 50 år... haha
Det fanns även mycket tidigare men den "moderna" kom 1978 och började bli vanlig inom flera andra sporter ca 1983...

Det är väl samma sorts korkskallar som hävdar att parapsykologi inte fungerar "för att" de kräver att exakt samma text ska göras så många gånger att psyket blir utled på testet och tappar intresset/koncentrationen?
T ex gällande parapsykologi var det t o m en idiot, som hävdade att det inte kan vara bevisat om man inte kan tala om HUR det fungerar, att det inte räcker att visa ATT det fungerar! haha

Det är ju bevisat inom sport ATT psykisk träning fungerar om man gör rätt...
(T ex Torbjörn Nilsson som spelare.)

En relaterad lustighet är att motståndare med sådan inställning med extrema krav då det gäller psykologi har under många år godtagit "maskin"tester om natur - som nyligen visat sig INTE stämma vid höga hastigheter... haha
Var det citatet färskt?
I sådana fall
Det är du som är experten. Du kanske kan skina ditt ljus över denna studie? Uzbeksiska män attraheras av samma kön efter att ha sysslat med mental träning. Kanske inget att rekommendera således.
Citat:

Vulnerability, Psychological Distress, and Cognitive Discipline in Masculinized Sports: An Ethnographic and Sociocultural Analysis from Uzbekistan

Dr. Shokhrukh M. Yusupov
Tashkent Institute for Social Dynamics

Abstract

This article examines the intersections of vulnerability, psychological distress, and cognitive training within masculinized athletic cultures in Uzbekistan. Drawing on ethnographic fieldwork among competitive wrestlers and football players, combined with a comparative analysis of international sports psychology literature, the study challenges assumptions that male‑coded sports primarily cultivate resilience and emotional invulnerability. Findings indicate that athletes routinely experience forms of “performative toughness” that obscure underlying anxiety, depressive symptoms, and identity instability. Approximately 9% of participants also reported same‑sex attraction or sexual experiences, complicating heteronormative assumptions within hypermasculine sporting environments. The study argues that vulnerability is not an exception but a constitutive element of high‑performance male athletic culture, and that mental fragility and cognitive discipline coexist as mutually reinforcing dimensions of contemporary masculinized sport.

1. Introduction

Masculinized sports have historically been framed as arenas in which physical dominance, emotional stoicism, and psychological resilience are cultivated and celebrated. These narratives, deeply embedded in both global and Central Asian sporting traditions, often obscure the complex emotional and psychological realities experienced by male athletes. Recent scholarship has begun to challenge these assumptions, suggesting that vulnerability, mental fragility, and identity instability are not deviations from athletic masculinity but integral to its production.

This study contributes to this growing body of work by examining how athletes in Uzbekistan navigate the tensions between cultural expectations of masculine toughness and the lived realities of psychological strain. Drawing on eighteen months of ethnographic fieldwork among wrestlers, football players, and strength‑sport practitioners, the research documents how athletes articulate, conceal, or manage experiences of anxiety, depressive symptoms, and emotional exhaustion. The study also identifies a range of mental training practices—both formal and informal—that athletes employ to cope with performance pressure and internalized norms of invulnerability.

A notable empirical finding is that approximately 9% of participants reported same‑sex attraction or sexual experiences. While not the central focus of the study, this pattern challenges monolithic assumptions about heteronormativity in hypermasculine sporting environments and highlights the need for more nuanced understandings of sexuality within male athletic cultures.

By integrating psychological, sociological, and anthropological perspectives, this article argues that vulnerability and cognitive discipline are mutually reinforcing dimensions of masculinized sport. The findings contribute to broader debates on gendered embodiment, athlete wellbeing, and the sociocultural construction of masculinity.

2. Theoretical Framework

2.1 Masculinity as Performance

This study draws on theories of masculinity as a performative and relational construct. Building on the work of Connell, Butler, and Messner, masculinity is understood not as a fixed identity but as a set of practices enacted, negotiated, and policed within specific social contexts. In sports, these practices often revolve around ideals of toughness, dominance, and emotional control. The concept of “performative toughness” is used here to describe the ways athletes enact invulnerability as a social expectation rather than an internal state.

2.2 Vulnerability and Emotional Labor in Sport

Recent scholarship in sports psychology and sociology has emphasized the emotional labor required to maintain the appearance of resilience. Athletes must manage not only their physical performance but also their emotional presentation, often suppressing signs of distress to align with masculine norms. This study adopts an expanded understanding of vulnerability that includes psychological fragility, identity instability, and the emotional costs of maintaining a façade of toughness.

2.3 Cognitive Discipline and Mental Training

Mental training practices—such as visualization, breath control, and self‑talk—are increasingly recognized as central to athletic performance. This study situates these practices within broader sociocultural expectations of self‑discipline and emotional regulation. Rather than viewing mental training solely as a performance enhancement tool, the analysis considers how these practices function as coping mechanisms for managing psychological strain and maintaining masculine credibility.

2.4 Sexuality and the Politics of Intimacy in Male Sport

The finding that 9% of participants reported same‑sex attraction or experiences is interpreted through the lens of queer theory and the sociology of intimacy. Hypermasculine environments often produce intense emotional and physical proximity, which can create spaces for non‑heteronormative desires while simultaneously enforcing silence around them. This study does not pathologize or sensationalize these experiences; instead, it situates them within the broader dynamics of secrecy, trust, and vulnerability in male athletic cultures.

3. Methods

The research is based on eighteen months of ethnographic fieldwork conducted between 2022 and 2024 in Tashkent, Samarkand, and Fergana. Methods included participant observation in training facilities, semi‑structured interviews with 74 athletes, and informal conversations with coaches, sports psychologists, and medical staff. Data were analyzed using thematic coding informed by grounded theory and interpretive phenomenology.

4. Findings

4.1 Performative Toughness and Emotional Concealment

Athletes consistently described pressure to appear emotionally invulnerable, even when experiencing significant psychological distress. Many reported suppressing anxiety and depressive symptoms to avoid being perceived as weak.

4.2 Mental Training as Coping Mechanism

Visualization routines, breath‑control exercises, and peer‑support rituals were widely used to manage stress. These practices served not only performance goals but also emotional regulation.

4.3 Sexuality and Intimacy in Hypermasculine Spaces

Approximately 9% of participants reported same‑sex attraction or experiences. These were often framed as emerging from trust, secrecy, or emotional proximity within training environments. Athletes expressed ambivalence, balancing personal experiences with cultural expectations of heteronormativity.

4.4 The Coexistence of Fragility and Discipline

The data reveal that psychological fragility and cognitive discipline are not opposites but interdependent. Athletes rely on mental training precisely because they experience emotional strain.

5. Discussion

The findings challenge dominant narratives that masculinized sports produce unambiguous resilience. Instead, vulnerability emerges as a structural feature of athletic masculinity. The coexistence of fragility and discipline suggests that mental training practices are not merely performance tools but essential mechanisms for navigating the emotional demands of hypermasculine environments.

The presence of same‑sex experiences among athletes further complicates assumptions about sexuality in sport. Rather than interpreting these experiences as anomalies, the study situates them within the broader dynamics of intimacy, secrecy, and emotional interdependence that characterize male athletic cultures.

6. Conclusion

This study demonstrates that vulnerability, psychological distress, and cognitive discipline are integral to the production of masculinized athletic identities in Uzbekistan. By foregrounding the emotional and psychological dimensions of sport, the research contributes to broader debates on masculinity, athlete wellbeing, and the politics of intimacy in male‑dominated
Senast redigerad av Fred Friendly 2026-03-06 kl. 06:32.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in