2026-01-24, 18:25
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Okej, fuck it. Jag ska inte svika er. Jag börjar på tisdag har jag bestämt mig (har diverse middagar inbokade fram tills dess). Uppdaterar er då hur första dagen var samt budget.

Kul!

Kan du förtydliga reglerna? Är detta tillåtet:
- bli bjuden på mat
- be någon annan köpa
- äta av det du redan har hemma
- snylta på arbetsplatsens mat (mjölk, knäcke, frukt o dyl)
Citera
2026-01-24, 18:29
Medlem
Här ett förslag:

Hitta ett ställe som har buffé för maximalt 125 kr.

Käka där 1 dag i veckan. Och då menar jag verkligen käka rejält med mat, sallad, efterrätt.. Ni ska varje gång ni är där fylla kaloriintaget för hela veckan!!! Så ni ska gärna sitta där i flera timmar och mumsa i er allt ni kan!
Citera
2026-01-24, 18:43
Medlem
Eurodiscos avatar
Nej tack vem klarar sig på att äta för 500 spänn i månaden? 5000 är rimligare om man ska äta gott
Citera
2026-01-24, 19:03
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Kul!

Kan du förtydliga reglerna? Är detta tillåtet:
- bli bjuden på mat
- be någon annan köpa
- äta av det du redan har hemma
- snylta på arbetsplatsens mat (mjölk, knäcke, frukt o dyl)

Ja det är tillåtet.
Citera
2026-01-24, 19:04
Medlem
Adelaides avatar
Har proteinpulver hemma så jag kan ändå uppnå min dagliga rekommendation!
Citera
2026-01-24, 19:26
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Låter helt galet. Man får nog inte träna och promenera heller för pengarna räcker inte till tillräckligt många kalorier om man inte gillar läget med att hinka billig olja.

Glöm inte blötlägga bönorna ordentligt för att undvika lektiner och strul med magen. Tror det finns en kokbok som heter Tusen varianter på vitkål. Herregud vilken pärs. Kanske boka in lite terapi till efteråt också.

Du kan köpa ett paket bra fett och använda.
Citera
2026-01-24, 19:28
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ja det är tillåtet.

Hur kan det vara tillåtet att äta det man redan har, den maten har ju kostat pengar.
Citera
2026-01-24, 19:28
Medlem
Taokers avatar
Citat:
Ja det är tillåtet.

De flesta har ju ris, pasta, en del konserver samt fryst mat; bär, kyckling, någon färdig rätt osv.

Tycker du borde skippa frysen och torrvaror annars är det egentligen ingen seriös utmaning.

Men kör 100kr för en vecka till att börja med? Se om du klarar det först.
Citera
2026-01-24, 19:34
Medlem
Citat:
Såg en tråd från 2023 och blev lite inspirerad.
Äta för 500 kr i månaden - det blir en utmaning - men det går säkert.

Jag är inte fattig på något sätt, har ett jobb med bra lön, så skulle det skita sig rejält så har jag pengar att ta ifrån. Jag tänkte främst: Wow, tänk att endast slösa 500 kr efter att "allt" är betalt och sen kunna spara resten?

Nu är det ju ändå februari snart, och februari är ju en månad då inte mycket händer ändå, så den lämpar sig för en sån här utmaning.

Hur som haver. 500 kr i månaden ger mig endast 125 kr per vecka att leva på. Så det är bara att glömma alla former av restaurangbesök. Tänker att det blir mycket bönor och ris. Jag ska återkomma när jag har räknat på lite priser och gjort en plan.

Någon mer som vill haka på?

Hakar på, köper 5 kg ris och 1 kg linser från indierna på hörnet, 1.liter äggvita och sen grönsaker som lokala willys har i sina 20kronors rea... Buljongtärningar också... Dricker kaffe på jobbet
Citera
2026-01-24, 19:45
Medlem
En mer givande utmaning tycker jag är att helt enkelt skita i att handla en månad och helt enkelt äta ur det har man i skåpen hemma
Citera
2026-01-24, 19:48
Medlem
Om utmaningen endast går ut på att inte spendera mer än 500 kr så är det ju betydligt enklare.

Jag hade utan tvekan kunna klara mig på det som finns på jobbet alla veckodagar. Yoghurt, flingor, pålägg, bröd osv.

Hade sedan kunna stanna där och ätit bra för 125 kr (500 / 4) under helgen. Bjudit in mig till någon då och då.
Citera
2026-01-24, 19:49
Medlem
5kg ris, ca 100kr = 50+ portioner
Långkok på fläsklägg, 50kr/kg men räkna bort ben etc. Använd köttet till gryta med tomatkross och bönor. Buljongen är fantastisk att göra kålsoppa på.
Pannkakor är förvånansvärt billigt och mättande.
Purjo och potatissoppa, billigt, gott och mättande
Köttfärssås går att dryga ut med röda linser samt att man reder av den med mjöl för att kunna ha mer vätska.

Lycka till! Ska bli kul att följa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in