2026-01-24, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Det som upprör många, speciellt i exempelvis Dumpengruppen på Fejjan, det är att lagen inte går i linje med tyckande. Det går helt enkelt inte in att lagen inte är som vi tycker, sen blir det 1000 ideér om hur det går vinkla allting så att det blir som dom tycker - vilket givetvis inte går.

Nu är lagen som det är, inte mer med det. En eventuell förändring tar väldigt lång tid, så övriga 700+ män har gott om tid på sig att stämma.

Håller med dig och vill tacka dig för dina inputs i denna tråden.

Du har objektiv syn och ser vad det är. Rätt eller fel så är det regler och dom regler skapar lagar och dom lagarna följs.

Där av vore det helt enkelt vara förtal att bara kalla honom pedofil.
Citera
2026-01-24, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Åter igen förtal har inget om det är ett brott eller inte. Om det är sant eller falsk.

Publiceringen är för orsaka honom skada. Och det gör det. Och där med blir det ett förtalsmål.

Du missade vad jag skrev.

Förtal är att beskriva någon som klandervärd, om det han gjorde inte är klandervärt är det heller inget förtal att visa upp det.
Citera
2026-01-24, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Du missade vad jag skrev.

Förtal är att beskriva någon som klandervärd, om det han gjorde inte är klandervärt är det heller inget förtal att visa upp det.

Förtal behöver inte vara klandervärd, det kan vara att det skapar missaktning osv med.

Sen kan vi enas alla om det nu Sara har gjort emot gäddan är grov förtal annars hade Sara varit friad av juryn.

Det som är speciellt är att det berövas och det är den som är utsatt som begär prövning.

Lite som sexuella trakasserier. Det är den som är mottagare som är måttstocken när det gått för långt oavsett om det var ett skämt eller dyl.
Citera
2026-01-24, 17:28
Medlem
Citat:
Förtal behöver inte vara klandervärd, det kan vara att det skapar missaktning osv med.

Det som är speciellt är att det berövas och det är den som är utsatt som begär prövning.

Lite som sexuella trakasserier. Det är den som är mottagare som är måttstocken när det gått för långt oavsett om det var ett skämt eller dyl.

Klandervärt och skapa missaktning, hur kan man göra det om det man visade upp inte ens var brottsligt? Det är då något som är accepterat av samhället.
Citera
2026-01-24, 17:30
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Klandervärt och skapa missaktning, hur kan man göra det om det man visade upp inte ens var brottsligt? Det är då något som är accepterat av samhället.
Ursäkta - men vad är det du inte förstår? Är det av vilja du inte förstår, eller okunskap?
Citera
2026-01-24, 17:30
Medlem
Citat:
Ursäkta - men vad är det du inte förstår? Är det av vilja du inte förstår, eller okunskap?

Försök svara istället för detta trams.
Citera
2026-01-24, 17:32
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Försök svara istället för detta trams.
"skapa missaktning" <-- Det är brottet

"inte ens var brottsligt" <-- Det är irrelevant
Citera
2026-01-24, 17:33
Medlem
Citat:

Tror du inte förstår vad förtal bara är. Förtal är ett ganska brett aspekt och kan innehålla mycket.

Om jag skulle säga om någon på något sätt som den personen tycker är fel. Ja då kan han dra mig inför förtal.

Om någon skulle sprida ut att jag hade en liten micropenis. Och jag tar skada om det spelar det ingen roll om det är sant eller dåligt.

Om jag berättar för Facebook att min granne slår sina barn och är en idiot… ja du gissar det kan räcka för jag ska dömmas för förtal.
Citera
2026-01-24, 17:33
Medlem
Citat:
"skapa missaktning" <-- Det är brottet

"inte ens var brottsligt" <-- Det är irrelevant

Återigen, hur är det missaktningen att visa upp vad han skrev om det inte är något fel?
Citera
2026-01-24, 17:34
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Återigen, hur är det missaktningen att visa upp vad han skrev om det inte är något fel?
Du svarar på det själv i din egna mening.
Citera
2026-01-24, 17:34
Medlem
Citat:

Det spelar ingen roll. Det som är dömda vad du vill få ut av att ha det sagt.
Citera
2026-01-24, 17:35
Medlem
Citat:
Tror du inte förstår vad förtal bara är. Förtal är ett ganska brett aspekt och kan innehålla mycket.

Om jag skulle säga om någon på något sätt som den personen tycker är fel. Ja då kan han dra mig inför förtal.

Om någon skulle sprida ut att jag hade en liten micropenis. Och jag tar skada om det spelar det ingen roll om det är sant eller dåligt.

Om jag berättar för Facebook att min granne slår sina barn och är en idiot… ja du gissar det kan räcka för jag ska dömmas för förtal.

Du försöker sitta på två stolar samtidigt. Först kom du med ett fint försvarstal för honom, han hade inte gjort något fel. Sedan anser du att det är att visa missaktning att visa upp vad han skrev.

Du får bestämma dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in