Resultat: Har du en inre röst?
JA
82,50%
132 röster
NEJ
17,50%
28 röster
2026-01-16, 11:08
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Du får trösta dig med att de inre bilderna folk anser sig se mest tycks vara en illusion. Ber du dem måla upp en inre bild av grannens hus sett från framsidan så går det nog bra. Be dem sedan att rita av den inre bilden av grannens hus på ett papper och se hur det går. Var sitter egentligen dörrar och fönster och hur ser taket egentligen ut? Vet de ens vilken färg alla delar har?

Rent neurologiskt räcker det att samma neuronnät aktiveras när vi tänker på grannens hus som aktiveras när vi ser grannens hus på riktigt för att vi skall erfara samma inre förnimmelse. Men det kräver inte att hjärnan vet hur huset faktiskt ser ut, det räcker att den har tillräckligt med information för att kunna särskilja huset från andra hus den brukar se.
Nja jag är väldigt dålig på sådant (visualisera byggnader eller lokaler då det är över mitt förstånd). Men konstigt nog så har jag ju sakta utvecklat förmågan. Kunde t.ex helt visualisera bilden av den försvunna tjejen från tidningen när jag tänkte på fallet häromdagen. Då var det just ansikten och total avsaknad av att kunna se människor inombords som fick mig att inse att något var fel på mig som bara hade en svart bild. Numera klarar jag tydligen av det rätt bra.
Citera
2026-01-16, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Nja jag är väldigt dålig på sådant (visualisera byggnader eller lokaler då det är över mitt förstånd). Men konstigt nog så har jag ju sakta utvecklat förmågan. Kunde t.ex helt visualisera bilden av den försvunna tjejen från tidningen när jag tänkte på fallet häromdagen. Då var det just ansikten och total avsaknad av att kunna se människor inombords som fick mig att inse att något var fel på mig som bara hade en svart bild. Numera klarar jag tydligen av det rätt bra.
Prova då att rita en skiss av den försvunna tjejen på ett papper genom att rita av den inre bild som du lärt dig framkalla. Går det eller måste du hålla tidningen framför dig för att kunna göra det?

Kan du inte det så har du inte lärt dig måla upp inre bilder utan du har lärt dig själv att tro att du kan måla upp inre bilder. Det senare är oftast tillräckligt bra för att vi skall kunna analysera våra minnen och dra de slutsatser vi behöver göra. Det är först om någon synar bluffen genom att fråga vad vi faktiskt ser som de inre bilderna faktiskt behövs.
Citera
2026-01-16, 11:32
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Prova då att rita en skiss av den försvunna tjejen på ett papper genom att rita av den inre bild som du lärt dig framkalla. Går det eller måste du hålla tidningen framför dig för att kunna göra det?

Kan du inte det så har du inte lärt dig måla upp inre bilder utan du har lärt dig själv att tro att du kan måla upp inre bilder. Det senare är oftast tillräckligt bra för att vi skall kunna analysera våra minnen och dra de slutsatser vi behöver göra. Det är först om någon synar bluffen genom att fråga vad vi faktiskt ser som de inre bilderna faktiskt behövs.
Fast nu är förmågan att teckna och att visualisera, två skilda saker. Jag upptäckte att jag hade en oförmåga just för att jag tecknade som ung, och nog kunde jag ä då rita ansikten. Idag klarar jag inte av det. Blir Picasso då istället.

Du har väldigt fel. Jag har glömt otroligt många ansikten genom mitt liv just pga oförmågan att plocka upp sådana igen, och det är inte så för de flesta som mitt minne för ansikten fungerat.
Citera
2026-01-24, 07:56
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det finns en andlig värld och den finns "inom oss". För att kunna leva i den oändliga verkligheten filtrerar vi våra upplevelser så att det gagnar oss kortsiktigt, vilket oftast fungerar bra. Så visst kan man höra "sin röst" och fler där till.

När man ofrivilligt tappar filter blir det jobbigare och man tvingas leva i en mer komplicerad verklighet vilken inte är socialt optimal. Det är en verkligare verklighet men inget man lärt sig fungerar. Om man i sin vanmakt råkar i panik så sorteras man som sjuk och får filtrerande medicin.

Att höra sin röst är ett skäl att ta en paus. Att "lyssna" på sina tankar och att betrakta sig själv kan vara att trassla till det för sig.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in