Citat:
Ursprungligen postat av
sommarnatt90
Jag har en fundering som jag grubblat på länge.
Varför inför man inte obligatorisk undervisning i skolan vad gäller hur diverse myndigheter fungerar?? Så som försäkringskassan, Akassa, Kronofogden osv osv... Även när det gäller ekonomi... så som snabblån, ränta och sånt skit??
Är det för att medvetet sätta folk i skiten och hålla oss i ett järngrepp?
Medvetet tror jag inte det är.
Som jag uppfattar det är skolans undervisningsuppgift tvådelad, dels faktainlärning, dels träna eleverna i problemlösningsmetoder. Det du beskriver (att förstå myndigheters funktion) ligger väl i att lära sig fakta i samhällskunskapen om statens myndigheter. Att förstå snabblåns konsekvenser för en själv handlar väl om att utifrån konsekvensförståelse som alla ämnen handlar om, ska du själv översätta till de områden du nämner. Problemlösning kan inte läras ut för varje enskild situation (det blir förmodligen miljontals situationer genom livet då, så det faller på sin egen orimlighet).
Att sedan inte alla människor fattar problemlösning och kan överföra konsekvenser för andra til lsig själv, och hur man samlar in ny fakta om det som skolan inte lärt ut/kunde lära ut, är en annan sak. Det handlar om individens oförmåga och kan inte lastas skolan. Däremot skulle det förstås kunna vara lättare för de som ligger i den lägre delen av IQ-skalan (utan att ha glidit över till att vara särskoleberättigade) att ha mer stödundervisning och inte gå i vanliga klasser med assistent som de kan göra idag.
För att skydda svaga från att ta snabblån som är skadliga för dem själva handlar det nog mer om att detaljreglera snabblånsföretagen. Att de inte får använda sig av kronofogdens indrivningssystem är förstås bra, så också att lån som ges utan säkerhet så borde lånebolaget stå för den eventuella förlusten själv om folk inte betalar. Att ge ett nytt snabblån till den som redan har tio obetalda är förstår att profitera på folks elände och svaga begåvning. Vi skulle verkligen behöva ha ett system där panter och lån bättre speglar varandra än det gör idag.