2026-01-14, 19:39
Medlem
Tyvärr finns en trend i USA att rasistiska uttryck av vänstern ses som kränkande oberoende av syfte, typ att som här belysa amerikansk rasism. Jag vart en gång för många år sen bannad på en amerikansk blogg för att jag citerade rasistisk amerikansk krigspropaganda från WW II.

Det är ett område där högern och vänstern paradoxalt kan enas. Högern vill plocka bort beskrivningen av rasism för att de inte vill erkänna att den fanns, vänstern för att någon kan bli kränkt.
Citera
2026-01-16, 19:57
Medlem
Kh4ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Är det ”vänsterorienterat” att kritisera Vietnamkriget?

Det var starkt en del av vänsterrörelsen på den tiden. I dagens läge kritiseras det säkert av vem som helst.
Citera
2026-01-17, 00:01
Medlem
Citat:
Är det ”vänsterorienterat” att kritisera Vietnamkriget?
Ja det var en vänstergrej att ogilla kriget i Vietnam. Framförallt som Nordvietnam var kommunistiskt och USA var onda imperialister.

https://sv.wikipedia.org/wiki/De_förenade_FNL-grupperna

Apropå "the yellow man"...
Hasse & Tages översättning av "as time goes by" innehåller bland annat raden:

En guling var en guling
en elak liten fuling
Mot honom sköt de prick.
Bob Hope var alltid väldigt kvick
Men tiden gick.

Så det har förekommit i svenska texter långt innan Springsteen skrev det.
Senast redigerad av martinator 2026-01-17 kl. 00:08.
Citera
2026-01-17, 01:54
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Ja det var en vänstergrej att ogilla kriget i Vietnam. Framförallt som Nordvietnam var kommunistiskt och USA var onda imperialister.

https://sv.wikipedia.org/wiki/De_förenade_FNL-grupperna

Apropå "the yellow man"...
Hasse & Tages översättning av "as time goes by" innehåller bland annat raden:

En guling var en guling
en elak liten fuling
Mot honom sköt de prick.
Bob Hope var alltid väldigt kvick
Men tiden gick.

Så det har förekommit i svenska texter långt innan Springsteen skrev det.

Ok ja i så fall var alla ”höger”-människor dumma i huvudet när de inte kritiserade Vietnamkriget.

Kul med Hasse och Tage! Bra spaning.
Citera
2026-01-17, 02:29
Medlem
AndersPersson99s avatar
Censur är trendigt och liberalt. Storbritannien kör stenhårt på det.
Citera
2026-01-17, 10:10
Medlem
Citat:
Ok ja i så fall var alla ”höger”-människor dumma i huvudet när de inte kritiserade Vietnamkriget.

Kul med Hasse och Tage! Bra spaning.
Det var inte riktigt så enkelt...
Det var ett sovjetkontrollerat kommunistiskt Nordvietnam som anföll ett Sydvietnam som ville närma sig USA. Kriget i sig hade pågått i en evighet och startade 1946 som en del i självständighetsprocess att bli av med den Franska kolonialmakten.
Citera
2026-01-17, 10:57
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det var inte riktigt så enkelt...
Det var ett sovjetkontrollerat kommunistiskt Nordvietnam som anföll ett Sydvietnam som ville närma sig USA. Kriget i sig hade pågått i en evighet och startade 1946 som en del i självständighetsprocess att bli av med den Franska kolonialmakten.

Jag vet bakgrunden till Vietnamkriget och jag håller med om att det var mycket rörigt redan innan USA:s inblandning.

Dock så ställer jag mig helt emot att det var ”vänster” att kritisera USA:s kampanj när vittnesmål om massakrer på civila började sippra ut eller när USA bombade Hanoi helt urskillningslöst eller när man sprutade ”Agent orange” för att avlöva skogarna så att det föddes missbildade barn i årtionden. Då är det ingen ”vänster-höger”-fråga längre.
Citera
2026-01-18, 15:54
Medlem
Nattvarelsers avatar
Ja, britterna
De är lite galna.

Jag registrerade mig på ett brittiskt forum, egentligen bara för att öva på min engelska, och valde smeknamnet ”Maine Coon”. Jag är varken britt eller amerikan och visste naturligtvis inte att ordet ”Coon” också har en rasistisk betydelse på engelska.
Då började skrikandet. De blev riktigt paranoida, som om jag medvetet hade valt det namnet för att det är rasistiskt. Herregud, om jag hade velat vara rasistisk hade jag hittat på ett annat smeknamn.

De är fanatiska.
Citera
2026-01-20, 01:43
Medlem
Många har ju missuppfattningen att Born in the USA skulle handla om frustande amerikanskt bröstbankande: Fy fan vad vi e' bra! - Vilket den inte gör, lika litet som Neil Youngs Rockin' in the Free World, en än mer ilsket satirisk låt.

Bruce gjorde naturligtvis helt rätt i att använda den medvetna klichén "yellow man" för att åskådliggöra den omedvetna rasimen. Det här låter lika fånigt som när The Cures debutsingel Killing an Arab stoppades av BBC pga "misstänkt rasism" (låtens text bygger på Camus' Främlingen med dess meningslösa nerskjutning av en arab i Franska Nordafrika).
Citera
2026-01-21, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Bruce Springsteen som bråkade med Trump om att han använda sången i sina rallys. Bruce Springsteen som är demokrat 100% och sedan blir han cancelled... Tar ju som sagt bort hela meningen i texten att ta bort det ordet. Men ding ding värld.

Karma att han själv drabbas när han själv försöker vara PK!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in