2026-01-20, 22:28
Medlem
Havamal.s avatar
Tror det beror på rädsla för hur inlägget/meddelandet ska uppfattas av den andra. Här på Flashback är det definitivt rädsla för kritik och negativa kommentarer.

Jag läser igenom texten flera gånger.

För det här kan inte vara normalt? Upplever att det handikappar mig rejält i dagens chattsamhälle.

Tack på förhand!
Citera
2026-01-20, 22:35
Avstängd
Sagodjurs avatar
du skriver massa strunt som jag

då känner du att du inte orkar bry dig längre för många tycker du är en idiot ändå!
Citera
2026-01-20, 22:42
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havamal.
Tror det beror på rädsla för hur inlägget/meddelandet ska uppfattas av den andra. Här på Flashback är det definitivt rädsla för kritik och negativa kommentarer.

För det här kan inte vara normalt? Upplever att det handikappar mig rejält i dagens chattsamhälle.

Tack på förhand!
Jag citerar filosofen Homer Simpson
“Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.”
Citera
2026-01-20, 22:45
Medlem
Havamal.s avatar
Haha ja kanske det. Det är väl så. Syftar du på bara det här trådstarten eller andra av mina TS?
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
du skriver massa strunt som jag

då känner du att du inte orkar bry dig längre för många tycker du är en idiot ändå!
Citera
2026-01-20, 22:49
Avstängd
Sagodjurs avatar
Citat:
Haha ja kanske det. Det är väl så. Syftar du på bara det här trådstarten eller andra av mina TS?

jag syftar på det JAG skriver. jag menar inte att du skriver en massa strunt, jag menar att du skulle kunna göra det... precis som jag =)

man ska inte ta det man skriver på flashback på för stort allvar eller vara rädd för kritik. finns alltid folk som irriterar sig på en eller missförstår.

det är inte så allvarligt. språket är lite tuffare kanske än på andra ställen, men det är också mer tillåtande, vilket innebär att folk ofta inte riktigt menar det dom säger, det vill säga att bli kallad idiot på flashback väger inte lika tungt som att bli kallad idiot på ett forum där man sällan använder såna uttryck...
Citera
2026-01-20, 22:51
Medlem
WetCigarettes avatar
Det beror lite på. Antingen skriver man bara när man har något att bidra med. Då behöver man inte oroa sig. Eller så skriver man lite vad man vill. Då kan man inte ta sig själv så seriöst och får ge kritiken mittenfingret. Jag rekommenderar det sistnämnde.
Citera
2026-01-20, 22:58
Medlem
bema56s avatar
Citat:

Tack på förhand!
Varför vara rädd för hur ditt inlägg ska uppfattas av andra här på FB?
Du är anonym och här finns det många vettiga personer och en hel del dårar, foliehattar och efterblivna misslyckade individer.
Dina inlägg kommer aldrig att tillfredställa alla....
Citera
2026-01-20, 23:23
Medlem
Samma här, gäller överallt

Lite jobbigt. Det blir ett sånt jävla projekt. Ofta sitter jag och redigerar meddelandet i evigheter efter att det skickats med (där det är möjligt). Som nu…

Ska låta bli att fortsätta denna gången
Senast redigerad av Ballooong 2026-01-20 kl. 23:26.
Citera
2026-01-20, 23:42
Medlem
Jag känner igen mig, har helt slutat kommunicera via textmeddelanden med vänner och bekanta. Det är helt enkelt för tidskrävande, jag är för perfektionistisk och skickar oftast inte meddelandet innan jag är helt nöjd med hur det är formulerat. Blir ett ständigt redigerande, jag ringer mina vänner och familj när jag vill något.

En stor anledning till att jag hänger här på fb är dock att öva på att skriva snabbare och mindre genomtänkt, här ställer jag inte lika stora krav på mig själv.
Citera
2026-01-20, 23:49
Medlem
mikaelss avatar
Intressant idiotmagnet till tråd, all the ususal suspects show up
Mitt tips är, skriv mindre, och mer sällan.
Citera
2026-01-21, 00:07
Medlem
Bara öva dig på att skriva TS, och tvinga dig själv till att inte överanalysera. Testa dig fram i olika diskussioner så märker du snart vad du gillar och inte.

Sen om nån säger nåt taskigt så får du väl se det som ett tillfälle att öva också. Dvs testa olika sätt att bemöta taskigheterna, som ignorera / bemöta respektfullt / be vederbörande att skita på sig.

För det kan vara bra att bekanta sig med olika sätt att bemöta kritik, beroende på situationen och kritiken.

Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Varför vara rädd för hur ditt inlägg ska uppfattas av andra här på FB?
Du är anonym och här finns det många vettiga personer och en hel del dårar, foliehattar och efterblivna misslyckade individer.
Dina inlägg kommer aldrig att tillfredställa alla....

Ja du är ju själv ett bra exempel på en äcklig mobbare som aldrig har nåt eget att komma med. Flashback skulle bli ett bättre ställe om du loggade ut för evigt, bema.
Senast redigerad av busy-signal 2026-01-21 kl. 00:10.
Citera
2026-01-21, 00:09
Medlem
zombie-nations avatar
Min kompis är likadan förutom väldigt enkla SMS som vi skickar till varandra. Där hoppas jag hon är så självsäker som hon låter i text. Ibland föredrar jag att kommunicera så med henne, fast vi kunde träffas och prata, eller prata i telefon. Att prata är det som är jobbigt för mig. Inga rädslor och så, och jag kan prata öronen av folk, men för mig är text som en tyngd som lyfter från kroppen, text är lätt.

Men när det gäller längre meddelanden eller inlägg, så frågar hon mig hur hon ska skriva. Hon frågar om ord som man skriver ihop ska särskrivas, eller om ord som ingen annan skulle få för sig att skriva ihop ska skrivas ihop. Sedan undrar hon om det låter bra eller dumt, rätt grammatik, om man fattar och massa fler saker som hon är osäker över.

Jag blir galen.

Jag säger "skriv och skicka". Jag blänger på henne och frågar om hon skickat. Nä, säger hon då. Jag ber henne läsa upp vad hon skrivit, det låter väl sådär, men vem bryr sig? Det är OK. Jag tvingar henne att skicka. Efteråt har hon oro. Jag säger att det är OK, så lugn.

Vi kan börja med att du är på Flashback. Du kommer få kritik. För ditt språk, absolut. För ditt utseende som ingen vet, japp! Du är även efterbliven, autist och lågbegåvad. Du är trygg här. Alla får kritik för skitsaker. Du får kritik för allt du tycker. Även sådana saker där alla tycker samma.

Du behöver inte imponera på någon. Du behöver inte ha "rätt" åsikter. Du behöver inte ens vara rädd för att såra någon. Vad specifikt får folk inte kritisera över? Eller handlar det om allt?

Kolla runt. Folk skriver som krattor. De skapar trådar som inte har substans. En del skriver så kort att man inte fattar. En del skriver alldeles för mycket. Det finns plats för förbättring hos alla här.

Jag har själv ändrat en ganska stor grej i hur jag skriver, en dålig vana jag håller på att bryta. Jag är helt övertygad om att ingen förutom mig, ser detta.

Jag har ju sett denna rädsla hos min kompis, ibland kan hon skriva ett par bra meningar. Men så bestämmer hon sig för att det var fel, raderar, sedan skriver samma men extremt kortfattat. Så att det var mer läsvänligt innan. I hennes fall är det språkhanteringen hon oroar sig för, trots att hon har talang (förutom för när ord börjar och slutar, så man får acceptera felaktiga sär- och ihopskrivningar från henne och jag säger att visst, en del retar sig, men skit i det). Inte så mycket rädsla för innehållet, fast det finns nog där också, fast i mindre mängd. Hon är en people pleaser.

Det du kan göra, skriv som du tänker. Säg att det duger. Perfektion ska inte eftersträvas. Om du ser en miss efteråt, använd inte edit. Låt det vara. Om det låser sig och orden inte kommer, föreställ dig att någon annan berättar detta för dig istället, det kan lossna då. Och framförallt, skriv ofta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in