2025-12-27, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DidrikDanielsson
Jag brukar ofta tänka på hur mycket bättre livet i USA för en ungdom är en livet för en ungdom i Sverige är. Har egentligen inte speciellt mycket kunskap om ämnet - har varit i USA 3 gånger. Resten har jag sett i tv-serier och läst på internet.

Jag är avundsjuk på de som fått föddas i USA, fram för allt Kalifornien, Texas, Florida, New York och andra sköna stater. Det känns som livet för en ungdom är mycket bättre där. Det som verkar bättre är fram för allt idrottslivet som är inkorporerat i skolgången, tänk er att spela high school eller college football, basketball, hockey eller baseball och vara kung över skolan. Har försökt rationalisera bort den här avundsjukan på det amerikanska livet med siffror över levnadsstandard, medelinkomst och så vidare, men kan inte få bort den.

Livet i USA för en ungdom verkar vara 1000 gånger bättre än livet för en ungdom i Sverige. Kan någon hjälpa mig att motbevisa detta och få mig att få bort denna känsla?

Uppfattningen jag har fått av USA är att de lever på en fasad, de måste ha riktiga karriärer för att ta sig någonstans. En städare i Sverige kan i princip resa till Thailand under semestern och bo i en villa i mindre kommuner. Det är praktiskt omöjligt som amerikan att få kunna ha fem veckors betald semester.
Citera
2025-12-27, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
I princip det enda som är riktigt bra med USA är att det är en rättighet att äga och bära vapen. Resten är i stort sett skit. Det är bara på film som livet i USA är glamouröst.

Varför är det viktigt att skjuta ihjäl en människa på en tomt som om det vore en skabbräv?
Citera
2026-01-19, 03:42
Medlem
Instämmer helt och hållet. Är halvamerikan, dock uppvuxen här i Sverige. De sociala problemen jag stöter på här i Sverige är i stort sett icke befintliga i USA. Hade jag vuxit upp där tror jag att saker hade sätt helt annorlunda ut, enbart på ett positivt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in