2026-01-17, 12:22
Medlem
Jag och min sambo har varit tillsammans nu i drygt 3 år och vi har det bra tillsammans. Vi har precis flyttat in i ett gammalt renoveringsobjekt som vi har renoverat i ca 3 månader nu, ett hus ute på landet. Om man bortser från det jag kommer ta upp i tråden nu så är allt alltså hyfsat tillfredsställande, dock är jag så trött på hans pappa. Hans pappa är ca 50 år, gammal byggarbetare, tatuerad med diverse kontroversiella motiv (ni fattar grejen).

Grejen är att han är jobbig att ha å göra med, vi håller fortfarande på å renoverar och varje helg när han och min sambos mamma kommer och ska hjälpa till så klampar han in när man ligger å halvsover å ifrågasätter varför inte kaffet är klart, sen ska han konstant konstatera hur lata vi är som inte har gjort Ditten och datten i huset under veckan som gått, särskilt glad är han för att påpeka hur lat jag är som kvinna som inte har skrubbat golvet, dammsugit upp vartenda dammkorn och fan å hans moster. Då går han gärna runt och "sänder", och säger t.ex., "ja, men hon är ju så jäkla lat, så inte konstigt att det ej blivit gjort". Om inte lunchen är fixad och planerad till punkt och pricka en dag när de ska komma dit, så får jag höra att "ja, här går man å arbetar under svält för att kvinnor inte kan sköta sitt jobb" Det värsta är nog ändå att min pojkvän inte backar mig, han är typ rädd för sin farsa och bara skrattar med lite sådär nervöst. Har påpekat detta flera gånger för min sambo men han bara avfärdar det som "på skoj", och det kanske det är, men jag börjar tröttna. Det är bara en tidsfråga innan jag lackar ur påriktigt och hela situationen eskalerar.

Detta är bara några exempel på hur situationen kan utspela sig. Förutom detta så är han bara oangenäm, hälsar inte, säger inte hejdå, tar sig friheten att bete sig hur han vill, tilltalar folk otrevligt, speciellt min sambos mamma. Men ingen säger något, är han irriterad så trippar alla på tå och säger han något så är det "så det är", och jag har svårt att hålla käften länge till.

Är det jag som överdriver?
Citera
2026-01-17, 12:28
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Det låter jobbigt. Men det är väl i princip omöjligt att lära en gammal räv att sitta. Förmodligen finns bara två alternativ: Du måste välja mellan att få hjälp och svälja förnedringen, eller så får du stå utan hjälp med värdigheten i behåll.
Citera
2026-01-17, 12:35
Medlem
halaltarzans avatar
Du har bara två val, be honom dra åt helvete eller typ ha sex med honom så han - kanske - blir snäll.

Nej, naturligtvis ska du be honom dra åt helvete, annars kommer han aldrig lära sig att respektera dig.
Senast redigerad av halaltarzan 2026-01-17 kl. 12:39.
Citera
2026-01-17, 12:45
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerpuffprincess
Jag och min sambo har varit tillsammans nu i drygt 3 år och vi har det bra tillsammans. Vi har precis flyttat in i ett gammalt renoveringsobjekt som vi har renoverat i ca 3 månader nu, ett hus ute på landet. Om man bortser från det jag kommer ta upp i tråden nu så är allt alltså hyfsat tillfredsställande, dock är jag så trött på hans pappa. Hans pappa är ca 50 år, gammal byggarbetare, tatuerad med diverse kontroversiella motiv (ni fattar grejen).

Grejen är att han är jobbig att ha å göra med, vi håller fortfarande på å renoverar och varje helg när han och min sambos mamma kommer och ska hjälpa till så klampar han in när man ligger å halvsover å ifrågasätter varför inte kaffet är klart, sen ska han konstant konstatera hur lata vi är som inte har gjort Ditten och datten i huset under veckan som gått, särskilt glad är han för att påpeka hur lat jag är som kvinna som inte har skrubbat golvet, dammsugit upp vartenda dammkorn och fan å hans moster. Då går han gärna runt och "sänder", och säger t.ex., "ja, men hon är ju så jäkla lat, så inte konstigt att det ej blivit gjort". Om inte lunchen är fixad och planerad till punkt och pricka en dag när de ska komma dit, så får jag höra att "ja, här går man å arbetar under svält för att kvinnor inte kan sköta sitt jobb" Det värsta är nog ändå att min pojkvän inte backar mig, han är typ rädd för sin farsa och bara skrattar med lite sådär nervöst. Har påpekat detta flera gånger för min sambo men han bara avfärdar det som "på skoj", och det kanske det är, men jag börjar tröttna. Det är bara en tidsfråga innan jag lackar ur påriktigt och hela situationen eskalerar.

Detta är bara några exempel på hur situationen kan utspela sig. Förutom detta så är han bara oangenäm, hälsar inte, säger inte hejdå, tar sig friheten att bete sig hur han vill, tilltalar folk otrevligt, speciellt min sambos mamma. Men ingen säger något, är han irriterad så trippar alla på tå och säger han något så är det "så det är", och jag har svårt att hålla käften länge till.

Ja, klart. Din pojkvän beter sig illa som inte bara böjer sig utan rättfärdigar det här och underkänner dina fullt rimliga känslor. Svärfar är en skithög och förmodligen narcissist - detta baserat på att han känner sig berättigad att klampa in i ert hem och bete sig hur som helst samt hyperkritisk. Kring såna människor lär sig omgivningen ofta gå på äggskal och anpassa sig för att bli mindre utsatta själva. Nej, det är inte humor han sysslar med, åtminstone inte ömsesidig sådan.
Senast redigerad av GusFring 2026-01-17 kl. 12:50.
Citera
2026-01-17, 12:52
Medlem
Kan vara bra lyfta upp vad TS faktiskt gör. Det är lätt att driftiga människor som jobbar hårt åt någon annan väldigt snabbt noterar när någon inte bidrar.

De exempel TS använder antyder missnöje över att inte dammsugit och fixat mat. Det är väl ganska logiskt att kommer killens pappa och jobbar och fixar med renovering i huset så vill han käka, men inte även stå i köket och fixa käket.

Någonstans går gränsen liksom hur mycket service pappan ska ge till sin son och hans tjej utan att få något tillbaka?

Så frågan är vad som blir gjort egentligen.

Om det nu ändå blir dammsugning och käk gjort, så kan man undvika gnället genom att ligga steget före och inte invänta det förutsägbara gnället.

Det kan ändå ta lite tid innan gnället försvinner, men i princip så uppskattar driftiga människor ganska snabbt när någon annan är driftig och framåt. Så om den här pappan är normalt funtad så kommer han att grymta fram att käket var gott och sedan gå och jobba vidare med att fixa huset åt er.
Citera
2026-01-17, 12:54
Medlem
Be gubben dra åt helvete och ta ett snack med din sambo att du förväntar dig hans uppbackning eller kan han också dra åt helvete.
Citera
2026-01-17, 12:54
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:

Nej du överdriver inte minsta lilla. Din svärfar är ett stort jävla svin och din sambo borde satt ner foten för längesen. Hela situationen är väldigt toxic.

Du behöver markera och dra en gräns, såhär får ingen behandla dig, speciellt inte i ditt eget hem. Nu förutsätter jag att du vill vara fortsatt tillsammans med din pojkvän så istället för att vänta tills du exploderar och det blir en konfrontation mellan dig och din svärfar så se till att helt enkelt inte vara hemma de gångerna som din svärfar ska hem till er. En konfrontation med en sådan typ som din svärfar kommer bli infekterad med en gång och han kommer bara bli än mer toxic och aggressiv, dessa typer provocerar och provocerar just för att få en reaktion från offret så att de kan peka på offret och säga "vad var det jag sa, hon är x y och z".
Man kan inte vinna över starkt narcissistiska personer, det enda man kan göra för att skydda sig själv är att undvika dem så mycket det går. Ta ifrån dem kontrollen så mycket som möjligt.

Så säg bara till din pojkvän att du kommer att undvika din svärfar så långt det går på grund av att han är ett rövhål som behandlar dig illa. Du behöver inte förklara dig mer än så och du behöver absolut inte säga nåt till dina svärföräldrar. Stå sen fast i detta. Situationen som den är nu är ohållbar och du behöver skydda dig själv.
Senast redigerad av Jenny9 2026-01-17 kl. 13:02.
Citera
2026-01-17, 12:57
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Kan vara bra lyfta upp vad TS faktiskt gör. Det är lätt att driftiga människor som jobbar hårt åt någon annan väldigt snabbt noterar när någon inte bidrar.

De exempel TS använder antyder missnöje över att inte dammsugit och fixat mat. Det är väl ganska logiskt att kommer killens pappa och jobbar och fixar med renovering i huset så vill han käka, men inte även stå i köket och fixa käket.

Någonstans går gränsen liksom hur mycket service pappan ska ge till sin son och hans tjej utan att få något tillbaka?

Så frågan är vad som blir gjort egentligen.

Om det nu ändå blir dammsugning och käk gjort, så kan man undvika gnället genom att ligga steget före och inte invänta det förutsägbara gnället.

Det kan ändå ta lite tid innan gnället försvinner, men i princip så uppskattar driftiga människor ganska snabbt när någon annan är driftig och framåt. Så om den här pappan är normalt funtad så kommer han att grymta fram att käket var gott och sedan gå och jobba vidare med att fixa huset åt er.

Han kommer inte sluta behandla kvinnor i sin närhet illa hur mycket service han än får. Han kommer alltid att hitta nåt han kan kritisera dem för. Såna här typer driver andra till vansinne om man tillåter dem.
Citera
2026-01-17, 12:57
Medlem
Citat:

Se till att städa å laga mat. Vad fan är du för jävla kvinna egentligen?
Eftersom du låter helt jävla sämst så kanske du skulle backa upp dom som faktiskt gör nåt när det kommer rill renoveringen.
Att hans farsa kommer dit förstärker er kapacitet med renoveringen 100% varje helg.
Men jag antar att det är viktigate hur du känner än att huset ska bli klart?
Citera
2026-01-17, 12:59
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Går han omkring och "sänder"?
Citera
2026-01-17, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Han kommer inte sluta behandla kvinnor i sin närhet illa hur mycket service han än får. Han kommer alltid att hitta nåt han kan kritisera dem för. Såna här typer driver andra till vansinne om man tillåter dem.

Kanske det, men då borde ju TS och hennes kille be fadern dra åt helvete och renovera sin bostad själva istället för att utnyttja sin fader.
Citera
2026-01-17, 13:05
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
Se till att städa å laga mat. Vad fan är du för jävla kvinna egentligen?
Eftersom du låter helt jävla sämst så kanske du skulle backa upp dom som faktiskt gör nåt när det kommer rill renoveringen.
Att hans farsa kommer dit förstärker er kapacitet med renoveringen 100% varje helg.
Men jag antar att det är viktigate hur du känner än att huset ska bli klart?

Varför vill du få det här till att handla om kön?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in