Igår, 05:46
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
jag föredrar betänksam, och då faller betoningen på ”tänk”.
Problemet med betänksam är ju att den har två betydelser: dels förtänksam, dvs. att tänka före, dels – den jag först tänker på – tveksam, frågande.
Citera
Igår, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanponken
Problemet med betänksam är ju att den har två betydelser: dels förtänksam, dvs. att tänka före, dels – den jag först tänker på – tveksam, frågande.

Det är den förstnämnda betydelsen här som jag hade i huvudet och då låter ju uttalet med betoning på "för-" bara naturligt?
Senast redigerad av KarlXVII Igår kl. 14:40.
Citera
Igår, 15:46
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Här skulle jag hävda att SAOB har fel. Förtänksam med betoning på för låter knasigt i mina öron. Precis som förvirrad, förvånad och förslagen med betoning på för.

Betänk att SAOB är en historisk ordbok som har till uppgift att beskriva det faktiska språkbruket, medan det är SAOL som har en mer preskriptiv roll. Samt att artikeln i SAOB är från 1928. Man får väl anta att språket har förändrats en smula i det avseendet.
Citera
Idag, 11:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Betänk att SAOB är en historisk ordbok som har till uppgift att beskriva det faktiska språkbruket, medan det är SAOL som har en mer preskriptiv roll. Samt att artikeln i SAOB är från 1928. Man får väl anta att språket har förändrats en smula i det avseendet.

Så är det nog. Mycket kan hända på hundra år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in