2025-09-28, 22:49
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Robert Aman med flera kör nu en kickstarter med: "Johan Vilde. Den kompletta samlingen", med de fyra seriealbumen samt bonusmaterial.
Jag blir så glad över dessa eldsjälar.

https://www.kickstarter.com/projects/apartforlag/johan-vilde?fbclid=IwY2xjawNCXVlleHRuA2FlbQIxMQABHiSpJj7 isbHiRxbsV6gL4q2mDFvGidpJS-mMgXVHaWPygk_lRSe SmxsKhOJO_aem_wqI2gO2HB6pPmSfo9JSgnQ

Ja, det är väl en serieepok som Aman gärna ser återkomma och visst är det en fin serie. Janne Lundström var en skicklig manusförfattare som lyckades omsätta sina historiekunskaper i effektiva berättelser, och även om jag själv aldrig varit överförtjust i Jaime Vallvés teckningsstil så är det ju mycket drivet förstås. Liksom Gerilla-Serien kanske en smula romantiserande kring de afrikanska folkens ädelhet och rättfärdighet – en modern Afrikaskildring som Abouets och Oubreries Aya kan vara ett roligt och välgörande korrelat härvidlag – men vadå, det var ju Sverige och det var ju 1970-tal.

Lite märkligt dock att den kommande praktutgåvan tydligen skall tryckas med svartvit inlaga. Den ursprungliga albumfärgläggningen var förvisso lite brokig ibland men det var väl ändå Vallvés egen?
Citera
2025-09-29, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Lite märkligt dock att den kommande praktutgåvan tydligen skall tryckas med svartvit inlaga. Den ursprungliga albumfärgläggningen var förvisso lite brokig ibland men det var väl ändå Vallvés egen?

Jag var på "kickstartersläppet" på Bokmässan och då sade de att Janne Lundström hade velat trycka den i svartvitt från början, men förlaget ville ha den i färg. Ingen sade något om vad Vallvé tyckte.
Citera
2025-09-29, 15:22
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiptree
Jag var på "kickstartersläppet" på Bokmässan och då sade de att Janne Lundström hade velat trycka den i svartvitt från början, men förlaget ville ha den i färg. Ingen sade något om vad Vallvé tyckte.

Där ser man. Ja, Lundström är ju i livet och aktiv så han vet väl hur han ville (och vill) ha det. Och albumfärgläggningen var onekligen en smula epileptisk, den kanske var påtvingad av förlaget då.
Citera
2025-10-07, 23:11
Medlem
g0rygl0rys avatar
Hej

Jag läste om Kickstarterprojektet så när jag nu i söndags var på SciFiWold West på Helsingborg Arena så passade jag på att köpa tre gamla Johan Vilde Seriealbum i form av

Johan Vilde - Flyktingen
Johan Vilde i Slavfortet
Johan Vilde och Sändebudet

Här är en bild dom

https://i.postimg.cc/7htJCfwX/20251007-230601.jpg

Johan Vilde och Handelskriget verkar vara svår att få tag på
Senast redigerad av g0rygl0ry 2025-10-07 kl. 23:25.
Citera
2026-01-16, 20:21
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Ah nostalgi. Kommer ihåg att jag lånade serieböckerna på biblioteket.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in