2026-01-15, 23:40
Medlem
En fundering.

Jag har lite olika tjänstepensioner, men ungefär halva värdet har inget efterlevandeskydd, men andra halvan har det.

I simulatorn jag gjorde idag så är alla på livslång utbetalning

Är det inte då ett smart upplägg att ta ut de utan efterlevandeskydd så fort det bara går, och vänta med de andra. Ger ungefär samma ut per månad men blir mer pengar kvar att betala ut till familjen när man dör (om man inte blir över 90, men inte så troligt)

Eller tänker jag fel?
Citera
2026-01-15, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du har fått förklarat för dig ett antal gånger varför dina grova antaganden inte stämmer, eller ens kan användas för enkel överslagsberäkning.

1. Du antar noll procents värdeutveckling realt över 40 års tid.

2. Du antar att 100% av alla människor uppnår pensionåldern, trots att 20% inte gör det.

3. Du antar att 100% av befolkningen lever 20 år efter pension trots att 80% är döda.

Du behöver gå tillbaks till ritbordet och lägga fram en ny modell om ditt syfte är att förklara varför det inte går att höja pensionerna. Dina nuvarande antaganden slår totalt fel. Misstänker dock att du inte är kapabel till det, för då hade du tagit tjuren vid hornen istället för att gråtande krypa ut bakvägen.

Jag bara måste.

Du förstår ju inte statistik över huvudtaget.

Dina 20% har jag redan visat bara är ditt eget hittepå.

Du måste även räkna med inflationen, men det som presenterades var ett enkelt räkneexempel. Du måste också betänka att de flesta har lägre lön i början av livet, men procenten man vill ha i pension är på sista lönen.

Att 80% inte uppnår medelålder var en intressant slutsats, hur fan kom du fram till den? De sista 20% får leva jävligt länge om det ska gå ihop

Om snittet är 20 år som pensionär så är det just 100%, för lika många som dör tidigare, lika många för senare.

Förstår du inte hur man räknar ut ett medelvärde???

Du ska nog inte fundera så mycket på det förren du gått en kvällskurs i matte.

Det börjar bli riktigt pinsamt.
Citera
2026-01-15, 23:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Jag bara måste.

Du förstår ju inte statistik över huvudtaget.

Dina 20% har jag redan visat bara är ditt eget hittepå.

Du måste även räkna med inflationen, men det som presenterades var ett enkelt räkneexempel. Du måste också betänka att de flesta har lägre lön i början av livet, men procenten man vill ha i pension är på sista lönen.

Att 80% inte uppnår medelålder var en intressant slutsats, hur fan kom du fram till den? De sista 20% får leva jävligt länge om det ska gå ihop

Om snittet är 20 år som pensionär så är det just 100%, för lika många som dör tidigare, lika många för senare.

Förstår du inte hur man räknar ut ett medelvärde???

Du ska nog inte fundera så mycket på det förren du gått en kvällskurs i matte.

Det börjar bli riktigt pinsamt.

Nu skickar jag länken igen.

https://www.cdc.gov/nchs/data/vsrr/vsrr031-tables.pdf?utm_source=chatgpt.com

1. Vid 65-66 års ålder har 20% avlidit.
2. Vi diskuterade höjd pensionsålder till 70 år.
3. 20 år efter den nya pensionsåldern är folk 90 år.
4. Vid 90 år fyllda har 80% av befolkningen avlidit som du kan se i samma länk.

Nu har jag förklarat igen så tom ett barn borde förstå. Hyser dock inga större förhoppningar om att du kommer förstå nu heller.
Citera
Igår, 09:33
Medlem
Notera att du tittar på amerikansk statistik.

Svensk statstik
https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101I/LivslangdEttariga/table/tableViewLayout1/

ger en sannolikhet på 9.2% att en man avlidit vid 65 års ålder, och 6.2% för en kvinna. Motsvarande vid 90 år är 75.9% resp. 64.9%

Citat:
Nu skickar jag länken igen.

https://www.cdc.gov/nchs/data/vsrr/vsrr031-tables.pdf?utm_source=chatgpt.com

1. Vid 65-66 års ålder har 20% avlidit.
2. Vi diskuterade höjd pensionsålder till 70 år.
3. 20 år efter den nya pensionsåldern är folk 90 år.
4. Vid 90 år fyllda har 80% av befolkningen avlidit som du kan se i samma länk.

Nu har jag förklarat igen så tom ett barn borde förstå. Hyser dock inga större förhoppningar om att du kommer förstå nu heller.
Citera
Igår, 13:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Notera att du tittar på amerikansk statistik.

Svensk statstik
https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101I/LivslangdEttariga/table/tableViewLayout1/

ger en sannolikhet på 9.2% att en man avlidit vid 65 års ålder, och 6.2% för en kvinna. Motsvarande vid 90 år är 75.9% resp. 64.9%

Tack för länken. Får inte fram någon data på webbsidan. Antagligen gör jag fel.
Inkluderar de siffror du refererar till hela befolkningen från nyfödda och uppåt?
Fördes en liknande duskussion i annan tråd här på Flashback där det konstaterades vara svårt att få fram den samlat som på den amerikanska webbsidan.
Såg att i vissa samband har SCB rensat och tagit bort 0-17 åringar. Dvs bara tagit från det att man blivit myndig och ingår i antalet sysselsatta. Hur stor andel av de sysselsatta lever till de blir 65, men då får man förstås en lägre procentsiffra.
Citera
Igår, 13:24
Medlem
Ja deras databas funkar så då vet jag inte vad du gör fel. Ladda ner hela databasen i TAB2542 så ser du historik etc och kan ta fram vad du vill.

T.ex ganska talande statistik på vilken skillnad det är idag, 1990 och 1960 genom filtrering på de åren

män 65 år 1960 Kvarlevande per 100 000 levande födda 76113
män 65 år 1990 Kvarlevande per 100 000 levande födda 81613
män 65 år 2024 Kvarlevande per 100 000 levande födda 91583
män 90 år 1960 Kvarlevande per 100 000 levande födda 5313
män 90 år 1990 Kvarlevande per 100 000 levande födda 9272
män 90 år 2024 Kvarlevande per 100 000 levande födda 28610
kvinnor 65 år 1960 Kvarlevande per 100 000 levande födda 83646
kvinnor 65 år 1990 Kvarlevande per 100 000 levande födda 89389
kvinnor 65 år 2024 Kvarlevande per 100 000 levande födda 94310
kvinnor 90 år 1960 Kvarlevande per 100 000 levande födda 8397
kvinnor 90 år 1990 Kvarlevande per 100 000 levande födda 22167
kvinnor 90 år 2024 Kvarlevande per 100 000 levande födda 40176

Citat:
Tack för länken. Får inte fram någon data på webbsidan. Antagligen gör jag fel.
Inkluderar de siffror du refererar till hela befolkningen från nyfödda och uppåt?
Fördes en liknande duskussion i annan tråd här på Flashback där det konstaterades vara svårt att få fram den samlat som på den amerikanska webbsidan.
Såg att i vissa samband har SCB rensat och tagit bort 0-17 åringar. Dvs bara tagit från det att man blivit myndig och ingår i antalet sysselsatta. Hur stor andel av de sysselsatta lever till de blir 65, men då får man förstås en lägre procentsiffra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in