Enkelt uttryckt - Få bort lånen i den ordning de har hög ränta (Ränta per ÅR. En del dyra låneföretag "luras" genom att uttrycka räntan per månad).
(UTOM lån med så låg ränta att du kan slå den kostnaden med t ex aktier (OM du har någon lån med så låg ränta.)
Pensionsspara (om någonsin) kan du göra efter barnen är vuxna.

Synd att du inte kom på dina nya planer innan bilköpet.
Varför bilbyte över huvud taget eftersom du hade en värd 90 000??
indexfonder om du menar i aktier är riskabla nu som Trump ställer till det,
MEN då du kommer att ha råd till sådant (utom som 40-50 000 buffert) då är Trump inte president längre så då är det kanske bättre investeringsläge
Indexfonder är för sådana som inte begriper ekonomi (eller om man vill satsa i någon utlänsk region där man inte har tillräcklig insikt rent allmänt). Då det är investeringsläge kan man tjäna mycket mer på t ex aktier. (Nu är det mesta övervärderat, mycket i USA. ((Så jag håller mig undan aktier, har köpt fastighet med produktionskapacitet i låglöneland i SOasien istället.))
Så OM du vill tjäna mer i framtiden då du har tillräckligt med sparkapital och OM du vill lära dig, lär dig då att göra bra FUNDAMENTALA analyser av företag på aktiebörsen.
(UTOM lån med så låg ränta att du kan slå den kostnaden med t ex aktier (OM du har någon lån med så låg ränta.)
Citat:
Man behöver ingen buffert för att klara att betala hyran, buffert har man för OFÖRUTSEDDA utgifter.
Citat:
??? Har du blankolån på över en miljon, eller är det ränta per MÅNAD eller 5000 inklusive amorteringen eller vadå?
Citat:
Strunta i allt sparande även pensionssparande, utom buffert för OFÖRUTSEDDA utgifter, vilket knappast kan vara särskilt mycket. Hur skulle det kunna bli 170 000 för oförutsedda utgifter när du inte äger huset??Pensionsspara (om någonsin) kan du göra efter barnen är vuxna.
Citat:
Det SKA vara möjligt Billånet (det jag ångrar mest... så jävla dumt...) ca 3000 i månaden. men det är en bil vi skaffade i Augusti, med restvärde, så 360.000 kr, 3k i månaden, kommer ju ha restvärde på 160.000+ (vi fick 90.000 för gamla bilen). så totalt kommer jag ha betalat 108.000 då, Sen får vi se vad värdet är på bilen då. Frugan älskar bilen så vet inte om det är möjligt att byta ner sig

Synd att du inte kom på dina nya planer innan bilköpet.
Varför bilbyte över huvud taget eftersom du hade en värd 90 000??
indexfonder om du menar i aktier är riskabla nu som Trump ställer till det,
MEN då du kommer att ha råd till sådant (utom som 40-50 000 buffert) då är Trump inte president längre så då är det kanske bättre investeringsläge

Indexfonder är för sådana som inte begriper ekonomi (eller om man vill satsa i någon utlänsk region där man inte har tillräcklig insikt rent allmänt). Då det är investeringsläge kan man tjäna mycket mer på t ex aktier. (Nu är det mesta övervärderat, mycket i USA. ((Så jag håller mig undan aktier, har köpt fastighet med produktionskapacitet i låglöneland i SOasien istället.))
Så OM du vill tjäna mer i framtiden då du har tillräckligt med sparkapital och OM du vill lära dig, lär dig då att göra bra FUNDAMENTALA analyser av företag på aktiebörsen.