2026-01-14, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vihral
.
Enkelt uttryckt - Få bort lånen i den ordning de har hög ränta (Ränta per ÅR. En del dyra låneföretag "luras" genom att uttrycka räntan per månad).
(UTOM lån med så låg ränta att du kan slå den kostnaden med t ex aktier (OM du har någon lån med så låg ränta.)
Citat:
Närmar mig 40, har alltid haft svårt ekonomiskt, lån för att klara hyra då vi inte byggt upp buffer
Man behöver ingen buffert för att klara att betala hyran, buffert har man för OFÖRUTSEDDA utgifter.
Citat:
Blancolån som är färdigbetalat April 2028. Kostar ca 5000 i månaden.
5 % ränta
??? Har du blankolån på över en miljon, eller är det ränta per MÅNAD eller 5000 inklusive amorteringen eller vadå?
Citat:
pensionssparande
Bygga upp buffert för akutkostnader till ca 170.000 kr.
Strunta i allt sparande även pensionssparande, utom buffert för OFÖRUTSEDDA utgifter, vilket knappast kan vara särskilt mycket. Hur skulle det kunna bli 170 000 för oförutsedda utgifter när du inte äger huset??
Pensionsspara (om någonsin) kan du göra efter barnen är vuxna.
Citat:
Billånet (det jag ångrar mest... så jävla dumt...) ca 3000 i månaden. men det är en bil vi skaffade i Augusti, med restvärde, så 360.000 kr, 3k i månaden, kommer ju ha restvärde på 160.000+ (vi fick 90.000 för gamla bilen). så totalt kommer jag ha betalat 108.000 då, Sen får vi se vad värdet är på bilen då. Frugan älskar bilen så vet inte om det är möjligt att byta ner sig
Det SKA vara möjligt
Synd att du inte kom på dina nya planer innan bilköpet.
Varför bilbyte över huvud taget eftersom du hade en värd 90 000??
Citat:
Jag är inte känslig, kalla mig dum osv, men kom med tips
indexfonder om du menar i aktier är riskabla nu som Trump ställer till det,
MEN då du kommer att ha råd till sådant (utom som 40-50 000 buffert) då är Trump inte president längre så då är det kanske bättre investeringsläge

Indexfonder är för sådana som inte begriper ekonomi (eller om man vill satsa i någon utlänsk region där man inte har tillräcklig insikt rent allmänt). Då det är investeringsläge kan man tjäna mycket mer på t ex aktier. (Nu är det mesta övervärderat, mycket i USA. ((Så jag håller mig undan aktier, har köpt fastighet med produktionskapacitet i låglöneland i SOasien istället.))
Så OM du vill tjäna mer i framtiden då du har tillräckligt med sparkapital och OM du vill lära dig, lär dig då att göra bra FUNDAMENTALA analyser av företag på aktiebörsen.
Citera
2026-01-14, 06:31
Medlem
Citat:
Problemet vi har kring bilen är att när vi väl ska resa, så är det bilresor oftast, norra Finland, ner i Europa etc, så det finns ett värde i en nyare driftsäkrare bil... men vette fan om värdet är så pass högt som vi lagt på bilen. Bilen har inte gått 10k än, är hybrid SUV med full servicehistorik, nybesiktigad vid köp och jag fick igenom hos Bilfirman att dom körde en stor service vid köpet, böt tändstift etc också, så den BÖR hålla... men ja, det är ju en bil så den kan ju rasa imorgon...
Så det är en DYR bil fastän den inte var ny?

Skulle aldrig falla mig in att köpa bil för mer än 100 000 och absolut inte från bilfirma eftersom de har ju köpt in dem för mycket mindre så varför "ge" bilfirmor pengar?
Numera har vi bilmekaniker ingifta till släkten, men även innan det hade vi letat upp bra bilmekaniker INTE märkesvärkstäder och åkte ganska långt till dem. De har fått gå igenom nyPRIVATköpta bilar direkt.
Jag struntar fullständigt i om bilen är fin. TVÄRT OM har jag föredragit att köpa FULA bilar för de är billigare men med bra funktion.

Gällande resor behöver ni fundera på om ni har råd.

Det finns många nöjen som kostar väldigt lite per månad. Det kan även vara sådana där utrustningen kostar i inköp men (nästan) inget att använda, då kan genomsnittskostnader per månad ändå vara liten.
((T ex jag gjorde bara av med "existensminimum" även då jag tjänade bra. Hade ändå bil, sommarstuga, liten segelbåt, biljard, musikinstrument, sport...))
Citat:
Ja, vi har en del sparande till barnen, inte så mycket som vi kanske skulle vilja men det finns. Finns ca 60.000 undanlagt för varje barn (i snitt, äldre har lite mer än yngre t.ex.). Dom pengarna finns inte i vår värld, det kanske är "smart" att ta dom, betala av och sen spara ihop igen till dom, men då vi haft det tufft tidigare så känns det "farligt" rent mentalt utan vi försöker bygga detta utan att röra dessa pengar.
Mycket pengar till pensionssparande, barn"fonderna"...
Va?!
Varför har ni en massa pengar på barnkonton OCH en massa lån??
Ni behöver verkligen tänka om...
Ni behöver INTE spara pengar till barnen. Lär er själva OCH BARNEN ekonomi istället, så kommer de att klara sig bra själva UTAN de där pengarna...

((Jämför: Iofs var det lite andra tider, men inte så stor skillnad som unga tror för det var arbetslöshet även då jag var ung.
Min pappa lärde oss barn ekonomi redan från före skolåldern. Vecko/månadspeng, som skulle räcka - annars blev man utan till nästa betalning. Bonus fick halva betald om man sparat till något dyrt.
Vet inte hur svårt det är att få extrajobb som barn nu för tiden, men det går nog fortfarande eftersom en systerson skaffade olika extrajobb själv och han är bara drygt 20 år nu.
Själv började jag jobba extra "på allvar" redan före 13-årsåldern för vid den åldern hade jag redan sparat ihop till en halv inspelsutrustning. Då jag "fyllde moppe" frågade jag inte efter halva för jag hade mycket mer till nöjen än mina föräldrar och då jag slutade gymnasiet och började jobba hade jag redan så att jag kunde köpa en ok begagnad bil kontant.
Jobbade några år som anställd och sparade ihop till ett tillräckligt startkapital innan jag sa upp mig och startade eget då jag var 24 år.
Har pluggat mycket, mest själv även då jag jobbade.))
Citera
2026-01-14, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Detta med bil...
Min regionchef sålde in en affärsmodell till mig för några år sedan. Han sa att han och sin fru lade undan 3000 kr i månaden på ett bilkonto istället för att leasa en bil. När de väl behövde en nyare bil så köpte de denna bil av dessa pengar de lagt undan. Köpte således en 3 år gammal ford kuga nu i augusti för 230 000 kr med ren handpenning då jag fick 70 000 kr för vår gamla renault clio från 2021. Försäljaren blev änna spak när jag kunde betala allt på samma gång, då en del av deras affärsmodeller är att ge ett "förmånligt billån" till kunden, dvs tjäna lite extra på kundens ekonomi.
Nu har ju inflationen gått upp en del så nu ligger vi på 4000 kr per månad istället för dessa initiala 3000 kr som var från början.

Summa sumarum så tycker jag att leasa till sig själv är en bättre ekonomisk lösning, men man får räkna med att köra gamla bilvrak de första 5 åren tills man fått ihop till första vettiga bilen.

De bilar jag köpt med billån har jag aldrig nyttjat bilhandlarnas kredit, utan via banken, och aldrig stött på någon säljare som blir "spak" för att man inte nyttjar deras egen finansiering. Kan knappast vara speciellt ovanligt att göra så.

Men för övrigt en bra variant, kört något liknande själv.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in