2026-01-13, 02:55
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vihral
Ja. Närmar mig 40, har alltid haft svårt ekonomiskt, lån för att klara hyra då vi inte byggt upp buffert etc. så vi har ju en hel del bagage tyvärr..

Fru, 3 barn, hyr radhus, har bil som kostar mer än vad den borde etc.

MEN, har nyligen fått jobb där vi kan börja spara, så jag undrar lite hur folk här tänker kring situationen och vart jag ska fokusera först?

Började året med att tack vare ny lön, övertid m.m. få ihop en så pass bra klumpsumma att jag kunde ta ut lite ur avanza pensionsparande jag hade oc h helt betala av kreditkortet, Klarna, Telia Finance m.m. så månadskostnaderna går direkt från och med Januari ner nästan 2000 kr i månaden.

Blancolån som är färdigbetalat April 2028. Kostar ca 5000 i månaden.
Billånet (det jag ångrar mest... så jävla dumt...) ca 3000 i månaden. men det är en bil vi skaffade i Augusti, med restvärde, så 360.000 kr, 3k i månaden, kommer ju ha restvärde på 160.000+ (vi fick 90.000 för gamla bilen). så totalt kommer jag ha betalat 108.000 då, Sen får vi se vad värdet är på bilen då. Frugan älskar bilen så vet inte om det är möjligt att byta ner sig men det är något jag har i bakhuvudet också att krävs det så får det vara så... vi kör 1000-1500 mil per år, varför ha bil för sådana absurda summor? Men vi får se vart vi landar där.

Så min fråga då. Vart fokuserar jag först?
Frugan har sitt kreditkort som vi nu försöker plöja ner, samt Klarna och småskulder men majoriteten av skulderna är ju mina två stora punkter.

När vi nu sparar, vart fokuserar vi? Hur kan vi bygga en mer ekonomisk säker framtid? Vi har budgetfil för senaste 4 åren med fasta/rörliga kostnader noterade och vi har budgeterat bort saker som Spotify, onödiga streamtjänster m.m. också.

Min TANKE är följande iaf och det är väl här jag hoppas på lite tips och tankar:
1. Bygga upp Bilbuffert till ca 40.000 kr, detta räknar jag tar ca 2 år.
- Detta är baserat på det jag kunnat hitta är det absoluta dyraste "vanliga" felet på min bil och vad detta då förväntas kosta OM det skulle hända.
2. Bygga upp buffert för akutkostnader till ca 170.000 kr. Detta räknar jag tar ca 2.5-3 år då detta är något vi lägger mer pengar till varje månad.
Detta är räknat på fasta kostnader utan sparande och att det ska kunna täcka 3 månader. Dessa fasta kostnader innehåller allt, försäkringar, hyra, el etc men även matkostnader för oss alla, därför den är så pass hög.
3. När det ovan är gjort och blancolånet är betalat så vill jag ta dom 5000 kr i månaden jag tidigare betalade för lånet till att lägga ca 3000kr i olika indexfonder etc så dom får sakta växa, och dom andra 2000kr att lägga på mitt egna pensionsparande.

Är detta en bra plan? eller bör jag tänka annorlunda? Bör vi bara överbetala på blancolånet t.ex. och bara trycka av det så snabbt det går före nödkapitalet?

Jag växte upp med föräldrar som var brevkompis med Kronofogden, jag har lyckats hålla mig undan men pengar har liksom aldrig varit "enkelt att förstå" hos mig, först nu när jag nått en punkt där jag faktiskt KAN tänka på ett smart sparande som jag börjat läsa och försöka utbilda mig men känner mig rätt vilse. Så hoppas ni kan ge tips och tankar.

Sen tar jag gärna tips på saker jag kan göra för att tjäna extra pengar hemifrån? Har kanske 1-2 timmar 4-5 gånger i veckan jag kan lägga på något hemifrån via datorn, kan jag dra in mer så gör jag ju gärna det men att googla visar ju bara 1905102512 olika alternativ som inget känns vettigt

Jag är inte känslig, kalla mig dum osv, men kom med tips

Säga upp abonemang och få bättre deals när man signar upp igen är en klassiker. Lojalitet betalar inte tyvärr.
Citera
2026-01-13, 04:54
Medlem
Detta med bil...
Min regionchef sålde in en affärsmodell till mig för några år sedan. Han sa att han och sin fru lade undan 3000 kr i månaden på ett bilkonto istället för att leasa en bil. När de väl behövde en nyare bil så köpte de denna bil av dessa pengar de lagt undan. Köpte således en 3 år gammal ford kuga nu i augusti för 230 000 kr med ren handpenning då jag fick 70 000 kr för vår gamla renault clio från 2021. Försäljaren blev änna spak när jag kunde betala allt på samma gång, då en del av deras affärsmodeller är att ge ett "förmånligt billån" till kunden, dvs tjäna lite extra på kundens ekonomi.
Nu har ju inflationen gått upp en del så nu ligger vi på 4000 kr per månad istället för dessa initiala 3000 kr som var från början.

Summa sumarum så tycker jag att leasa till sig själv är en bättre ekonomisk lösning, men man får räkna med att köra gamla bilvrak de första 5 åren tills man fått ihop till första vettiga bilen.
Citera
2026-01-13, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Ts är otroligt dum!!!!!

Lever man över sina tillgångar och tar blankolån så är man antingen dum eller efterbliven.

Dum är inte detsamma som att inte ha fått grundläggande ekonomisk insikt från sina föräldrar. För det är ofta så att detta går hand i hand.

Mina föräldrar sparade och sparade för att vi skulle kunna åka på de där husvagnssemestrarna på slutet av 80 -och början av 90-talet. Vi åt sällan pizza hemma där mina föräldrar var nog med att vi inte hade råd med pizza ifall vi ville ha den där resan på sommaren. Detta satte sig i sin tur i mitt sätt att se på ekonomin, dvs spara och sedan köpa.

Att tro att alla haft denna förmånen till rekorderliga föräldrar är väl ändå rätt naivt att tro eller? Jag menar på att allt är ett stort jäkla lotteri och kommer du i rätt familj så får du det bättre förspänt i form av kunskap och/eller pengar och vise versa.
Citera
2026-01-13, 07:13
Medlem
“Alltid haft svårt ekonomiskt” men likväl har du skaffat dig tre (3!!) barn.

Till att börja med med frågan om du gillar den här världen och om den känns trygg för dig och något du skulle vilja skänka åt någon ny person till den här jorden?

Du hade alltid svårt ekonomiskt men bestämde dig för att låta frågan trycka ut tre barn? Tror du dessa är gratis?
Citera
2026-01-13, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Jag insåg inte att det såg ut så med lönen tidigare. Full förståelse. Ursäkta om man var lite hård.
Inte alls hård! Jag uppskattar all tid folk här lägger på att komma med input och har inte upplevt NÅGON här som orimlig i sin kommentar ännu. t.ex. "TS är dum"... ja.. det har jag varit, och i stora delar fortfarande är, jag har inget problem med detta då jag är tydlig i att vilja lära mig och förbättra så om folk behöver vara hårda, då är det så, lär jag mig något som gör att jag kan bygga en bättre framtid med min familj och ge dom förutsättningar jag själv aldrig hade så kan folk vara hur hårda dom vill!

Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Hur ska du kunna njuta på en resa i detta läge...? Sitta där och låtsas? Känna hur det ilar i magen varje gång kortet blippas...?

Jag skulle känna förakt inför den man som, i det läge ni befinner i, accepterade mina huvudlösa semesterplaner - och DESSUTOM åkte med själv.
Full förståelse för detta och ja viss "blippångest" kan nog existera vilket är sjukt. Men det är pågående diskussion kring semestern fortfarande och den originalplan som fanns är väldigt nedkapad. Kan dock förstå kommentaren kring föraktet även om jag kanske inte helt håller med, MEN jag uppskattar din ärlighet och ska ha det i bakhuvudet när vi pratar om sommaren framöver också!

Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Säga upp abonemang och få bättre deals när man signar upp igen är en klassiker. Lojalitet betalar inte tyvärr.
DETTA är otroligt underskattat! Jag ringer t.ex. min internetleverantör varje år "för att Bahnhof har kommit med bra erbjudande så jag skulle vilja kolla kring min uppsägningstid" och det slutar alltid likadant, med bättre deal. Jag betalar mindre för gigabitlina än mina grannar gör för 500/500... Har gjort detta i över 10 års tid. Mina grannar svär över den höga kostnaden, jag har berättat exakt hur jag gör för dom men ingen annan gör det utan dom fortsätter klaga....

Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Detta med bil...
Min regionchef sålde in en affärsmodell till mig för några år sedan. Han sa att han och sin fru lade undan 3000 kr i månaden på ett bilkonto istället för att leasa en bil. När de väl behövde en nyare bil så köpte de denna bil av dessa pengar de lagt undan. Köpte således en 3 år gammal ford kuga nu i augusti för 230 000 kr med ren handpenning då jag fick 70 000 kr för vår gamla renault clio från 2021. Försäljaren blev änna spak när jag kunde betala allt på samma gång, då en del av deras affärsmodeller är att ge ett "förmånligt billån" till kunden, dvs tjäna lite extra på kundens ekonomi.
Nu har ju inflationen gått upp en del så nu ligger vi på 4000 kr per månad istället för dessa initiala 3000 kr som var från början.

Summa sumarum så tycker jag att leasa till sig själv är en bättre ekonomisk lösning, men man får räkna med att köra gamla bilvrak de första 5 åren tills man fått ihop till första vettiga bilen.
Hmmm, intressant tillvägagångssätt, det där kan nog bli väldigt aktuellt att räkna på när vi fått ner berget en bit till, tack för iden!

Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Dum är inte detsamma som att inte ha fått grundläggande ekonomisk insikt från sina föräldrar. För det är ofta så att detta går hand i hand.

Mina föräldrar sparade och sparade för att vi skulle kunna åka på de där husvagnssemestrarna på slutet av 80 -och början av 90-talet. Vi åt sällan pizza hemma där mina föräldrar var nog med att vi inte hade råd med pizza ifall vi ville ha den där resan på sommaren. Detta satte sig i sin tur i mitt sätt att se på ekonomin, dvs spara och sedan köpa.

Att tro att alla haft denna förmånen till rekorderliga föräldrar är väl ändå rätt naivt att tro eller? Jag menar på att allt är ett stort jäkla lotteri och kommer du i rätt familj så får du det bättre förspänt i form av kunskap och/eller pengar och vise versa.
Ja... Växte själv upp med nudlar, ris med majs, ärtor och korvbitar i och föräldrar som jobbade konstiga tider och semester fanns inte på kartan.. Pengar fanns aldrig och när man fick höra om denna jävla kronofogden redan som liten så har det ju blivit att man fått "lära sig genom alla misstag"...
SEN så har jag växt upp i internet-eran... Informationen fanns, men jag har inte satt mig in i det fören allt för sent så ja, dålig start kanske men många av mina egna val och att blunda för infon som funnits har ju bara brett på problematiken. Kan tänka mig att många är i samma situation och ALDRIG börjar försöka lära sig eller justera sitt beteende och det är tråkigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox

Till att börja med med frågan om du gillar den här världen och om den känns trygg för dig och något du skulle vilja skänka åt någon ny person till den här jorden?

Du hade alltid svårt ekonomiskt men bestämde dig för att låta frågan trycka ut tre barn? Tror du dessa är gratis?
Ja, alltså du har ju inte fel Nej dom e inte gratis, det ska gudarna veta!
Citera
2026-01-13, 08:22
Medlem
Citat:

Tycker inte alls du framstår som dum. Tvärtom - Du verkar ha begått misstag pga impulsivitet och okunskap, men verkar faktiskt ha lärt dig av dessa och ändrat ditt beteende till att söka ny kunskap, planera och tänka långsiktigt. Det är mycket ovanligt och tyder, i mitt tycke, på en robust underliggande intelligens.

Håll dig till din nya plan så kommer det lösa sig för er. Kul tråd!
Citera
2026-01-13, 08:27
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox

Vänd på frågan. TS har nu tre barn, är i fyrtioårsåldern och har nu fått ett tillräckligt välbetalt jobb för att kunna spara pengar. Vad hade alternativet varit, spara pengar i 20 års tid och sedan försöka skaffa tre barn efter 40? Det fungerar liksom inte så. Samhället skulle fungera fan så mycket bättre om fler gjorde som TS, skaffade flera barn men tvingades uppleva några hundår. Gentemot de som blåser miljontals kronor på ren nöjeskonsumtion för att när de närmar sig 40 få panik och i bästa fall klämma ur sig ett barn trots att de egentligen inte har orken längre.
Senast redigerad av hakro807 2026-01-13 kl. 08:29.
Citera
2026-01-13, 08:40
Medlem
wkus avatar
Har läst otaliga frågor om privatekonomi på Flashback genom åren. Många av dem är från början betydligt hopplösare fall än ditt och sedan har inställningen till de tips man får varit betydligt defensivare vilket har gjort att man tänkt att det nog inte kommer lösa sig.
I ditt fall så är ju din situation i grund och botten rätt fördelaktig, din grundplan är sund och det känns som att du tagit till dig av de vettiga tips som kommit. Vill påstå att du går en ekonomiskt ljus framtid till mötes. Fortsätt på inslagen väg så kommer du ha rätt trevliga månadssammanställningar framöver!
Citera
2026-01-13, 08:41
Medlem
Bra jobbat! Som nästa steg borde du kolla ifall du kan låna upp på radhuset för att lösa alla dyra blancolån och kreditkortskulder. Betydligt enklare och snabbare att föra sig av med lån på 2.6% ränta jämfört med 13%.

Behöver bilen vara så dyr eller kan du byta ner dig?
Citera
2026-01-13, 08:46
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Bra jobbat! Som nästa steg borde du kolla ifall du kan låna upp på radhuset för att lösa alla dyra blancolån och kreditkortskulder. Betydligt enklare och snabbare att föra sig av med lån på 2.6% ränta jämfört med 13%.

Det brukar vara svårt att låna på ett radhus som man hyr
Citera
2026-01-13, 09:15
Medlem
citymormors avatar
Citat:

Att du planerar och tar tag i det gör dig bättre än många i Sverige.
Spendera så lite som möjligt i vardagen och betala av de dyraste lånen först. Få med din kvinna på det, enda nöjesköpen går till barnen, ni lider ett tag men kommer ur det starkare!

Lån är av ondska, den som är skuldsatt är inte fri.
Citera
2026-01-13, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeRambler
Tycker inte alls du framstår som dum. Tvärtom - Du verkar ha begått misstag pga impulsivitet och okunskap, men verkar faktiskt ha lärt dig av dessa och ändrat ditt beteende till att söka ny kunskap, planera och tänka långsiktigt. Det är mycket ovanligt och tyder, i mitt tycke, på en robust underliggande intelligens.

Håll dig till din nya plan så kommer det lösa sig för er. Kul tråd!
Hehe tack för fina orden! Det är så jag känner också, folk får tycka vad dom vill, jag försöker och det gör mig glad iaf!

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Vänd på frågan. TS har nu tre barn, är i fyrtioårsåldern och har nu fått ett tillräckligt välbetalt jobb för att kunna spara pengar. Vad hade alternativet varit, spara pengar i 20 års tid och sedan försöka skaffa tre barn efter 40? Det fungerar liksom inte så. Samhället skulle fungera fan så mycket bättre om fler gjorde som TS, skaffade flera barn men tvingades uppleva några hundår. Gentemot de som blåser miljontals kronor på ren nöjeskonsumtion för att när de närmar sig 40 få panik och i bästa fall klämma ur sig ett barn trots att de egentligen inte har orken längre.
Bra sätt att se det på faktiskt! Ja fick man börja om så hade man ju gjort mycket annorlunda (Bitcoin nämndes tidigare! ) men jag orkade också leka och engagera mig i barnens uppväxt så det fanns värde i det också

Citat:
Ursprungligen postat av wku
Har läst otaliga frågor om privatekonomi på Flashback genom åren. Många av dem är från början betydligt hopplösare fall än ditt och sedan har inställningen till de tips man får varit betydligt defensivare vilket har gjort att man tänkt att det nog inte kommer lösa sig.
I ditt fall så är ju din situation i grund och botten rätt fördelaktig, din grundplan är sund och det känns som att du tagit till dig av de vettiga tips som kommit. Vill påstå att du går en ekonomiskt ljus framtid till mötes. Fortsätt på inslagen väg så kommer du ha rätt trevliga månadssammanställningar framöver!
Tack för uppmuntran!

Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123

Bilen är en punkt vi kommer behöva diskutera mer här hemma nu vid löning när vi går igenom allt, det finns absolut möjlighet här att "byta ner" om vi skulle landa i det beslutet. Bara insikten kring information jag fick tidigare i tråden runt billån med restvärde och hur jag insåg att den skulden var lite högre än jag trodde bara genom att räkna på det förändrar ju kalkylen vi haft en del, så detta ska grottas i rejält!
Sen håller jag med EastAreaPapist, det är väldigt svårt att låna upp på ett hyresradhus tyvärr!

Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Det brukar vara svårt att låna på ett radhus som man hyr
Ja tyvärr!

Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Att du planerar och tar tag i det gör dig bättre än många i Sverige.
Spendera så lite som möjligt i vardagen och betala av de dyraste lånen först. Få med din kvinna på det, enda nöjesköpen går till barnen, ni lider ett tag men kommer ur det starkare!

Lån är av ondska, den som är skuldsatt är inte fri.
Ja planen är att nu vid löning gå igenom det kreditkort vi har kvar, frugans Klarna samt Resurs och se vart räntan är högst kontra vilken skuld är lägst, räkna på vad varje kostar oss exakt och sätta upp planen för dessa rankat på vad som "sparar" oss mest. Så fort dessa är klara så har vi Blanco, Bil och CSN kvar bara så då ska det planeras!
Lån är av ondska, den som är skuldsatt är inte fri - Bra citat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in