2026-01-12, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Sälj bilen omedelbart och betala av lån så mycket du kan. Om du MÅSTE ha bil så köp en 15 år gammal japansk eller koreansk småbil som körts av en gammal kärring.
Ja det landar ju lite åt att det är det mest ekonomiska valet... Har haft knut i magen sedan vi köpte den där bilen... älskar den... skitfin... men som sagt... kör 1000-1500 mil per år... bor i storstad.. ungarna har 1.4 km till skolan... Känns oförsvarbart som det är.

Citat:
Ursprungligen postat av storgalten
Om du kan skippa bilen, vilket kanske får din kvinna att gå bananas, så kan ni spara 25-30 månaden. På ett par 5 år, så har ni 2 mille.
Ja, fortsätter på ovanstående citat också men samma sak, finns massor att spara in på så jag får gå igenom låneavtalet, se vad som gäller och se över det, sen ta en diskussion med frugan och se om det är något VI är villiga att kapa bort eller justera.

Citat:
Ursprungligen postat av RondellKonst
du borde investera i bitcoin
Hehe skulle ha chansat där när det var nytt när jag var intresserad men valde att "neee, det blir inget"...

Verkar landa lite i att jag i alla fall är på rätt väg och min magkänsla kring bilen har varit korrekt... Ja blir intressant!

Tack till alla er som tog tid att svara och ge era tankar, uppskattar detta enormt!
Citera
2026-01-12, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vihral
Ja det landar ju lite åt att det är det mest ekonomiska valet... Har haft knut i magen sedan vi köpte den där bilen... älskar den... skitfin... men som sagt... kör 1000-1500 mil per år... bor i storstad.. ungarna har 1.4 km till skolan... Känns oförsvarbart som det är.

Ja, fortsätter på ovanstående citat också men samma sak, finns massor att spara in på så jag får gå igenom låneavtalet, se vad som gäller och se över det, sen ta en diskussion med frugan och se om det är något VI är villiga att kapa bort eller justera.

Hehe skulle ha chansat där när det var nytt när jag var intresserad men valde att "neee, det blir inget"...

Verkar landa lite i att jag i alla fall är på rätt väg och min magkänsla kring bilen har varit korrekt... Ja blir intressant!

Tack till alla er som tog tid att svara och ge era tankar, uppskattar detta enormt!

5000kr per månad i ett blancolån låter ganska dyrt, men med enbart 5.3% ränta så antar jag att ni amorterar väldigt mycket på det lånet, om det ska försvinna redan 2028.

Mitt tips generellt = du nämner buffert för oförutsedda kostnader = lägg dessa pengar i en ISK eller liknande, spara inte rakt in i ett konto.

En ny bil är aldrig dåligt, hellre betala lite extra för en modern bil med ordentlig service m.m än att köpa en "skrotbil" för 30tkr som kan braka när som helst.

Du verkar ha koll på läget, behöver väl inte oroa dig.
2 år tills blancolånet är borta, i samma veva så börjar billånet m.m försvinna och ni kommer sitta på mååånga tusenlappar per månad extra.

Något som är tråkigt men kanske nödvändigt = möjlighet att flytta?
Hyra radhus låter väldigt dyrt! säkert 10.000kr per månad minst - sedan tillkommer driftkostnad i form utav el, värme, försäkring m.m
Finns möjlighet att ta bolån och flytta till eget hus?
Beroende på vart ni bor så kan ni tjäna många tusenlappar per månad + så äger ni ju huset också, istället för att bränna pengar på hyra.

T.ex = ett hus på 2 miljoner kostar "bara" 5600 per månad i ränta+amortering, därtill tillkommer ca 3-4tkr per månad för driftkostnader (el, värme m.m)
Men alltså = "hyran" för huset är i sådana fall enbart 5600kr.

Beroende på stad och läge så kan man hitta hus betydligt billigare än 2 miljoner givetvis också vilket sänker kostnaden enormt.
Citera
2026-01-12, 15:39
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Hej!

Tanken är att vi kan få ner Blanco och sen betala mer på lånet för att landa runt 160.000 restvärde (alltså betala bort det vi då troligen betalat i räntor). Men har läst igenom en del av tråden du länkade och det är aningen fulare än jag nog förstått... Herregud... Ja får se vad vi kan göra med den om det är något vi kan komma ur och byta ner oss eller om vi bara planerar för att släppa bilen 2028 och bygga upp sparande för att köpa annan bil som FAKTISKT funkar i vår budgetering... Ja.. lite magont fick man att läsa dom kalkylerna.

Det går absolut att släppa bilen 2028, men det är ekonomiskt ett ganska dåligt val. Nu vet jag inte om du köpte bilen ny eller bättre begagnad, men oavsett vilket så är det ju tidigt i bilens livscykel och de åren som den tappar som mest i värde. Du har fortfarande många problemfria år kvar, och långt kvar innan den börjar kännas gammal. Du är definitivt inte rik nog för att "ha råd" att äga bilar i bara tre år.
Citera
2026-01-12, 15:43
Medlem
Citat:
Ja. Närmar mig 40, har alltid haft svårt ekonomiskt, lån för att klara hyra då vi inte byggt upp buffert etc. så vi har ju en hel del bagage tyvärr..

Fru, 3 barn, hyr radhus, har bil som kostar mer än vad den borde etc.

MEN, har nyligen fått jobb där vi kan börja spara, så jag undrar lite hur folk här tänker kring situationen och vart jag ska fokusera först?

Började året med att tack vare ny lön, övertid m.m. få ihop en så pass bra klumpsumma att jag kunde ta ut lite ur avanza pensionsparande jag hade oc h helt betala av kreditkortet, Klarna, Telia Finance m.m. så månadskostnaderna går direkt från och med Januari ner nästan 2000 kr i månaden.

Blancolån som är färdigbetalat April 2028. Kostar ca 5000 i månaden.
Billånet (det jag ångrar mest... så jävla dumt...) ca 3000 i månaden. men det är en bil vi skaffade i Augusti, med restvärde, så 360.000 kr, 3k i månaden, kommer ju ha restvärde på 160.000+ (vi fick 90.000 för gamla bilen). så totalt kommer jag ha betalat 108.000 då, Sen får vi se vad värdet är på bilen då. Frugan älskar bilen så vet inte om det är möjligt att byta ner sig men det är något jag har i bakhuvudet också att krävs det så får det vara så... vi kör 1000-1500 mil per år, varför ha bil för sådana absurda summor? Men vi får se vart vi landar där.

Så min fråga då. Vart fokuserar jag först?
Frugan har sitt kreditkort som vi nu försöker plöja ner, samt Klarna och småskulder men majoriteten av skulderna är ju mina två stora punkter.

När vi nu sparar, vart fokuserar vi? Hur kan vi bygga en mer ekonomisk säker framtid? Vi har budgetfil för senaste 4 åren med fasta/rörliga kostnader noterade och vi har budgeterat bort saker som Spotify, onödiga streamtjänster m.m. också.

Min TANKE är följande iaf och det är väl här jag hoppas på lite tips och tankar:
1. Bygga upp Bilbuffert till ca 40.000 kr, detta räknar jag tar ca 2 år.
- Detta är baserat på det jag kunnat hitta är det absoluta dyraste "vanliga" felet på min bil och vad detta då förväntas kosta OM det skulle hända.
2. Bygga upp buffert för akutkostnader till ca 170.000 kr. Detta räknar jag tar ca 2.5-3 år då detta är något vi lägger mer pengar till varje månad.
Detta är räknat på fasta kostnader utan sparande och att det ska kunna täcka 3 månader. Dessa fasta kostnader innehåller allt, försäkringar, hyra, el etc men även matkostnader för oss alla, därför den är så pass hög.
3. När det ovan är gjort och blancolånet är betalat så vill jag ta dom 5000 kr i månaden jag tidigare betalade för lånet till att lägga ca 3000kr i olika indexfonder etc så dom får sakta växa, och dom andra 2000kr att lägga på mitt egna pensionsparande.

Är detta en bra plan? eller bör jag tänka annorlunda? Bör vi bara överbetala på blancolånet t.ex. och bara trycka av det så snabbt det går före nödkapitalet?

Jag växte upp med föräldrar som var brevkompis med Kronofogden, jag har lyckats hålla mig undan men pengar har liksom aldrig varit "enkelt att förstå" hos mig, först nu när jag nått en punkt där jag faktiskt KAN tänka på ett smart sparande som jag börjat läsa och försöka utbilda mig men känner mig rätt vilse. Så hoppas ni kan ge tips och tankar.

Sen tar jag gärna tips på saker jag kan göra för att tjäna extra pengar hemifrån? Har kanske 1-2 timmar 4-5 gånger i veckan jag kan lägga på något hemifrån via datorn, kan jag dra in mer så gör jag ju gärna det men att googla visar ju bara 1905102512 olika alternativ som inget känns vettigt

Jag är inte känslig, kalla mig dum osv, men kom med tips

Din situation låter som en helt vanlig Svensson familj helt ärligt, inget konstigt alls..
Du tänker ju helt rätt så är övertygad om att det
kommer gå bra för er.

Har ni något sparande till barnen?
Det kan ju va en morot!
Citera
2026-01-12, 16:52
Medlem
Bra plan i stort tycker jag.

Jag hade nöjt mig med 50 i buffert, och sen betalt av blancolånet så fort så möjligt, och sen byggt mer buffert efter det.

Bilen är redan köpt, och 1000-1500 mil är ju drygt snittet för en bil, så ni har ju ett visst behov. Behåll den och njut av den frihet och smidighet det ger, iom att du faktiskt har råd med både den kostnaden, blancolånet och spara till buffert.

Husfriden ska man inte heller underskatta.

Det kommer att lösa sig, du har en bra plan!
Citera
2026-01-12, 16:56
Medlem
Om du vill ha råd får du allt se till att posta lättfattlig info enligt följande:

1. Inkomster efter skatt.
2. Utgifter fördelat enligt en standard budgetuppställning
3. Skulder med respektive räntenivå
4. Tillgångar per tillgångsslag.
Citera
2026-01-12, 18:55
Moderator
HelgeBuks avatar
Prio 1: nödbuffert. Som du är inne på. Bilen kan gå sönder (men behöver ingen egen buffert), du kan ramla och slå sönder telefonen, du vet, skit som händer ibland. Först och främst, ni har väl hemförsäkring? Har märkt att en del bara inte vet att man behöver en sån. Kostar väldigt lite och kan vara värt jättemycket om nåt händer.

Att bilen "kan" få nåt fel som kostar 40tkr betyder inte att du nödvändigtvis behöver ha en sån buffert. 10 000 kr löser väldigt många av de små akuta problem som kan uppstå i vardagen och att klara såna kommer vara skönt för psyket. Bufferten kan gärna ligga snabbt åtkomlig på ett sparkonto med tyvärr väldigt låg ränta, ännu ett skäl att inte göra bufferten större än nödvändigt.

Prio 2: betala av blancolånet så fort som möjligt. Ränta-på-ränta-effekten är "magisk" och den funkar både vid sparande och lån. Kort sagt, ju mer du betalar av på lånet desto mindre kommer du betala på det totalt sett när du räknar ihop alla månadsbelopp till slut.

Prio 3: spara i globala indexfonder och ha disciplin att inte ta ut något förrän det verkligen behövs, gärna ett bestämt år långt fram i tiden. Ränta-på-ränta är som sagt magiskt och skoningslöst, varje gång du tar ut 1000 kr idag minskar ditt totala värde om 20 år med många tusen kr.
Citera
2026-01-12, 19:59
Medlem
Citat:
Ja. Närmar mig 40, har alltid haft svårt ekonomiskt, lån för att klara hyra då vi inte byggt upp buffert etc. så vi har ju en hel del bagage tyvärr..

Fru, 3 barn, hyr radhus, har bil som kostar mer än vad den borde etc.

MEN, har nyligen fått jobb där vi kan börja spara, så jag undrar lite hur folk här tänker kring situationen och vart jag ska fokusera först?

Började året med att tack vare ny lön, övertid m.m. få ihop en så pass bra klumpsumma att jag kunde ta ut lite ur avanza pensionsparande jag hade oc h helt betala av kreditkortet, Klarna, Telia Finance m.m. så månadskostnaderna går direkt från och med Januari ner nästan 2000 kr i månaden.

Blancolån som är färdigbetalat April 2028. Kostar ca 5000 i månaden.
Billånet (det jag ångrar mest... så jävla dumt...) ca 3000 i månaden. men det är en bil vi skaffade i Augusti, med restvärde, så 360.000 kr, 3k i månaden, kommer ju ha restvärde på 160.000+ (vi fick 90.000 för gamla bilen). så totalt kommer jag ha betalat 108.000 då, Sen får vi se vad värdet är på bilen då. Frugan älskar bilen så vet inte om det är möjligt att byta ner sig men det är något jag har i bakhuvudet också att krävs det så får det vara så... vi kör 1000-1500 mil per år, varför ha bil för sådana absurda summor? Men vi får se vart vi landar där.

Så min fråga då. Vart fokuserar jag först?
Frugan har sitt kreditkort som vi nu försöker plöja ner, samt Klarna och småskulder men majoriteten av skulderna är ju mina två stora punkter.

När vi nu sparar, vart fokuserar vi? Hur kan vi bygga en mer ekonomisk säker framtid? Vi har budgetfil för senaste 4 åren med fasta/rörliga kostnader noterade och vi har budgeterat bort saker som Spotify, onödiga streamtjänster m.m. också.

Min TANKE är följande iaf och det är väl här jag hoppas på lite tips och tankar:
1. Bygga upp Bilbuffert till ca 40.000 kr, detta räknar jag tar ca 2 år.
- Detta är baserat på det jag kunnat hitta är det absoluta dyraste "vanliga" felet på min bil och vad detta då förväntas kosta OM det skulle hända.
2. Bygga upp buffert för akutkostnader till ca 170.000 kr. Detta räknar jag tar ca 2.5-3 år då detta är något vi lägger mer pengar till varje månad.
Detta är räknat på fasta kostnader utan sparande och att det ska kunna täcka 3 månader. Dessa fasta kostnader innehåller allt, försäkringar, hyra, el etc men även matkostnader för oss alla, därför den är så pass hög.
3. När det ovan är gjort och blancolånet är betalat så vill jag ta dom 5000 kr i månaden jag tidigare betalade för lånet till att lägga ca 3000kr i olika indexfonder etc så dom får sakta växa, och dom andra 2000kr att lägga på mitt egna pensionsparande.

Är detta en bra plan? eller bör jag tänka annorlunda? Bör vi bara överbetala på blancolånet t.ex. och bara trycka av det så snabbt det går före nödkapitalet?

Jag växte upp med föräldrar som var brevkompis med Kronofogden, jag har lyckats hålla mig undan men pengar har liksom aldrig varit "enkelt att förstå" hos mig, först nu när jag nått en punkt där jag faktiskt KAN tänka på ett smart sparande som jag börjat läsa och försöka utbilda mig men känner mig rätt vilse. Så hoppas ni kan ge tips och tankar.

Sen tar jag gärna tips på saker jag kan göra för att tjäna extra pengar hemifrån? Har kanske 1-2 timmar 4-5 gånger i veckan jag kan lägga på något hemifrån via datorn, kan jag dra in mer så gör jag ju gärna det men att googla visar ju bara 1905102512 olika alternativ som inget känns vettigt

Jag är inte känslig, kalla mig dum osv, men kom med tips

Har du 60000kr i fasta kostnader per månad!? Där har du något att ta tag i. Vill du berätta vad du spenderar dessa pengarna på?
Citera
2026-01-12, 21:11
Medlem
KjellSorterings avatar
Många bra råd har du fått i tråden redan. Men jag reagerar på att ni funderar på att resa bort när ni har ett blancolån som kostar er 5000 i månaden. Lös det först. Res när ni är skuldfria sen, då kan ni komma hem och slappna av helt. Barnen har säkert förväntningar såklart men om ni förklarar situationen så kommer dom förstå.
Citera
2026-01-12, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Din situation låter som en helt vanlig Svensson familj helt ärligt, inget konstigt alls..
Du tänker ju helt rätt så är övertygad om att det
kommer gå bra för er.

Har ni något sparande till barnen?
Det kan ju va en morot!
Ja, vi har en del sparande till barnen, inte så mycket som vi kanske skulle vilja men det finns. Finns ca 60.000 undanlagt för varje barn (i snitt, äldre har lite mer än yngre t.ex.). Dom pengarna finns inte i vår värld, det kanske är "smart" att ta dom, betala av och sen spara ihop igen till dom, men då vi haft det tufft tidigare så känns det "farligt" rent mentalt utan vi försöker bygga detta utan att röra dessa pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Bra plan i stort tycker jag.

Jag hade nöjt mig med 50 i buffert, och sen betalt av blancolånet så fort så möjligt, och sen byggt mer buffert efter det.

Bilen är redan köpt, och 1000-1500 mil är ju drygt snittet för en bil, så ni har ju ett visst behov. Behåll den och njut av den frihet och smidighet det ger, iom att du faktiskt har råd med både den kostnaden, blancolånet och spara till buffert.

Husfriden ska man inte heller underskatta.

Det kommer att lösa sig, du har en bra plan!
Ja husefriden har sitt värde också ^_^ Vi får se vart vi landar i Buffertdiskussionen sen men jag är helt inne på din och andra här att fokusera på Blancot kommer göra otrolig skillnad!

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Om du vill ha råd får du allt se till att posta lättfattlig info enligt följande:

1. Inkomster efter skatt.
2. Utgifter fördelat enligt en standard budgetuppställning
3. Skulder med respektive räntenivå
4. Tillgångar per tillgångsslag.
Ja jag förstår att det såklart skulle underlätta, jag satt och skrev ett tag här och det känns lite skumt att ge allt för mycket information... Hmm. Jag får försöka hitta tid i veckan och sätta mig och gå igenom allt och notera ner hur allt ser ut i nuläget. Budgetfilen är inte uppdaterad i år ännu (detta gör vi vid löning varje månad ) så har bara slutet av 2025 i filen just nu.
Ber om ursäkt om detta är frustrerande MEN en snabb överblick är ungefär:
65.000-70.000 ungefär netto har vi tillsammans in.
Hyra + Garage etc: ca 14.000
Försäkringar: ca 3000
El: ca 2500-3000 (Låst på 0.87 öre kw/h till Mars 2028)
Sparande ca 9500-10.000 per månad, fördelat på Barnen, pensioner och buffert.
Lånekostnader: ca 14.000 i månaden. Detta räknar jag snabbt gå ner till 11.5-12.000 nu i och med det jag betalade av nu men vi får se exakta kostnader när räkningarna kommer in!
Matkostnader ca 16.000
Diverse (Internet, HGF, PSN, Streaming, telefonabonnemang,glasögon,folktandvård, facket, a-kassa, veckopengar, "spendingmoney" m.m.): ca 6500-7000
Räntorna jag har tillgängligt nu är 5.3% för Blancolånet och 4.71% på Billånet. Gick snabbt in och kollade och har ca 135.000 kvar på Blancolånet, och 265.000 på Billånet... vilket är mer än jag trodde vilket är otroligt oroväckande att jag redan efter 5 månader har så pass dålig koll på det lånet och att det knappt rört sig alls... Ska gå igenom varje betalning och se exakt på det för jag tror jag varit mer blind kring billånet än jag velat tro

Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Har du 60000kr i fasta kostnader per månad!? Där har du något att ta tag i. Vill du berätta vad du spenderar dessa pengarna på?

Har skrivit LITE om det ovan, men behöver egentligen närma mig löning för att se hur det ser ut i och med att jag förra veckan betalade över 22.000 för att helt ta bort mitt kreditkort, min klarna och helt betala av alla våra telefoner via Telia Finance för att helt ta bort dessa 3 kostnader per månad. Så i slutet av månaden kommer vi gå igenom vilken vi "plöjer" bort härnäst, Sista Kreditkortet, frugans Klarna? Resurs? Ja vi får se helt enkelt!
Citera
2026-01-12, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjellSortering
Många bra råd har du fått i tråden redan. Men jag reagerar på att ni funderar på att resa bort när ni har ett blancolån som kostar er 5000 i månaden. Lös det först. Res när ni är skuldfria sen, då kan ni komma hem och slappna av helt. Barnen har säkert förväntningar såklart men om ni förklarar situationen så kommer dom förstå.

Det pratas om husefriden tidigare i tråden... HÄR är jag mest rädd om husefriden... jag håller med dig men tror att jag går bet i den diskussionen tyvärr. Har petat en del på det ämnet och verkar ha nått en förståelse där vi justerar våra "otroliga och fantastiska" planer till en mer "okej, detta kan vi njuta av men kostar otroligt mycket mindre så jag tror det är den balansen jag får hålla
Citera
2026-01-12, 21:52
Medlem
Lyzzas avatar
Nya regler för ränteavgifter avdrag. Men det har du kanske redan sett?

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/avdragforprivatpersoner/r.4.5fc8c94513259a4ba1d800042806.html#h-Ranteutgifter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in