2026-01-11, 18:35
Medlem
Q6s avatar
"Inbland så dör Fantomens farsa"

Djungelordspråk?
Citera
2026-01-11, 19:35
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
"Inbland så dör Fantomens farsa"

Djungelordspråk?

Då går sonen in i grottan och svär fantomen eden samtidigt som han lyfter förfaderns dödskalle.
Tyvärr blir Fredde inte nästa fantomen…..
Vila i frid
Citera
2026-01-11, 20:31
Medlem
Twin Peakss avatar
Vila i frid Ulf.
Sen vill jag påminna om att när man är medlem i Fantomen- klubben så är man det på livstid!Jag skickade i vuxen ålder in en bild på mig själv och uppgav mitt medlemsnummer och ett par veckor senare dök det upp en Fantomentårta
( eller ett presentkort på en sådan om man ska vara noggrann)En Fantomentårta var/är en rosa prinsesstårta med en vit dödskalle på ! 😎
Citera
2026-01-11, 20:38
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twin Peaks
Vila i frid Ulf.
Sen vill jag påminna om att när man är medlem i Fantomen- klubben så är man det på livstid!Jag skickade i vuxen ålder in en bild på mig själv och uppgav mitt medlemsnummer och ett par veckor senare dök det upp en Fantomentårta
( eller ett presentkort på en sådan om man ska vara noggrann)En Fantomentårta var/är en rosa prinsesstårta med en vit dödskalle på ! 😎

Googlade men kunde dessvärre inte hitta erbjudandet Får vara nöjd ändå; lösta fantomenkrypton och tävlingar renderade i en halsmedaljong med Goda Märket och hela 3 Dödskalleringar
Citera
2026-01-11, 20:45
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Han hette Dragos i SvD.

Heter fortfarande Dragos i finlandssvenska Åbo Underrättelser.
Citera
2026-01-11, 21:15
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Det var trist att läsa. Fantomen har man många fina minnen av. Särskillt de historiska äventyren.

En del av charmen försvann dock när de började köra färg istället för svartvitt.
Citera
2026-01-11, 21:36
Medlem
bogerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Då går sonen in i grottan och svär fantomen eden samtidigt som han lyfter förfaderns dödskalle.
Tyvärr blir Fredde inte nästa fantomen…..
Vila i frid

"Då går sonen in i grottan och skapar en ny fantom" ska det väl vara.
Citera
2026-01-11, 22:30
Medlem
Apologs avatar
Vila i frid Ulf! Legend!
Men jag hade svårt för serien. Han var sådan besserwisser den där fantomen. Jag gillade mer hans slav Guran och de andra dvärgarna.
Citera
2026-01-12, 01:29
Medlem
Lite ironiskt, FANTOMEN-TRÅDEN nämner att han gjort mycket annat också (FB) Fantomen, men ULF GRANBERG-TRÅDEN verkar bara nämna Fantomen!
Men som sagt, han var inblandad i mycket i svensk seriekultur. RIP Gammelredax. https://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Ulf_Granberg
Citera
2026-01-12, 07:41
Medlem
Min första prenumererade serietidning tillsammans med Kalle Anka. Har lådvis med främst 80-tals nummer och en del färre 70- och 90-talsnummer uppe på vinden.

Kanske dags att börja borsta av samlingen och läsa dem åter. Kommer ihåg namnet Ulf Granberg och de intervjuer han gjorde med dem manusförfattare och serietecknare som svenska Fantomen publicerade.

Dock, Lee Falk var ingen favorit med hans grova ritningar, påminde mig om den horribla turkiska serietecknaren Özcan Eralp som dök upp under 70-90-talen. Alla tecknare var inte direkt cut out för detaljerade och finare teckningar.

Kanske värt att tänka på att Fredde Granberg är son till Ulf. Udda fotnot.

Filmen med Billy Zane lämnade inget direkt stort avtryck i mitt minne. Det var före CGI tiden och med mest klassiska effekter. Fantomen är väl lite för udda att göra som film.

Försökte alltid klura ut var Bengali ligger, rent kartmässigt såg det nästan ut som Somalia, men kombon av att ha ett engelskt namn på staden och med blandning av berg, djungler och öknen samt savenner blev det mer en blandning av hela Afrika.

Undrar hur Fantomen hade överlevt en granskning på någon woke-sociologistudie på Södertörn med afrikanska "slavar" som sköter hushållet och vaktar hans egendom?
Senast redigerad av Abetterworld 2026-01-12 kl. 07:50.
Citera
2026-01-12, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, exakt.

Otroligt bra jobbat att hålla uppe ett intresse för en serie/serietidning som inte hade lika stor framgång i större delen av världen. Det kändes som att alla killar läste Fantomen under 70-talet. Det var säkert inte så, men den var oerhört populär.

Även om jag inte hade koll på vem som var redaktör, så måste Ulf ha gjort ett bra jobb för att locka så många läsare. Jag vet inte inte om det var så många flickor som läste tidningen. Men jag gjorde i alla fall det, för det var bra tecknat, spännande berättelser och så fanns det sidor med bara text där det stod en massa olika intressanta saker, om jag inte minns fel.
Ja, de hade ändat upp som gifta med barn och blivit anställda offentligt inom FN-skrapan likt inte så få kvinnor. Det var väl begränsningen med Diana Palmer som karaktär. Kanske inte så mycket för flickor att läsa då den handlade om äventyr, aktion och lite historisk kryddning ibland.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in