Citat:
Ursprungligen postat av
volvo230
Ser man sig idag om så har det mesta vad gäller ödmjukhet hos människor försvunnit. Den ena måste till vilket pris som helst alltid ha rätt över den andra , den ena måste alltid vara bättre än den andra osv osv och alla måste alltid visa hur fantastiska och oslagbara dem är samtidigt som alla skyller på alla.
Samtidigt som taktiker såsom gaslighting har blivit norm
Min uppfattning är att detta började runt 2010 lite långsamt för att sedan eskalera efter 2015 till dagens nivåer som är närmast ohållbara och splittringen i samhället har inte varit större på många decennier.
Hur är eran syn på dessa beteenden på individnivå? När anser ni att det började? När spårade det ur?
Hur kan man prata om "vi" som du gör? Vilka vi? Varför? Jo nu ser jag lite vad du menar. "Västvärlden" i Sverige? "Massan" boskapen.
◄ 2 Timotheosbrevet 3 ►
Svenska (1917)
1Men det må du veta, att i de yttersta dagarna svåra tider skola komma. 2Ty människorna skola då vara själviska, penningkära, stortaliga, övermodiga, smädelystna, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa, 3kärlekslösa mot sina närmaste, trolösa, begivna på förtal, omåttliga, tygellösa, fientliga mot det goda, 4förrädiska, besinningslösa, förblindade av högmod; de skola älska vällust mer än Gud, 5de skola hava ett sken av gudsfruktan, men skola icke vilja veta av dess kraft. ...forts..
Vad var gaslighting? När används det? Hur. Hur kan man leva med det?
När vi mogna. När synden blir mogen föder den död. Förhärdelse.
Det är Anden som ger liv. Köttet är inte till gagn.
På individnivå. Det börjar genast. Jag vet inte varför det syns mer i samhället idag. Folk börjar ifrågasätta.
Filipperbrevet 2:21
Allasammans söka de sitt eget, icke vad som hör Kristus Jesus till.
Det är ju inte alla som formar sig efter världen..
Jag vet inte vad de har och andra saknar. Salighet. Saliga är de. Kanske.
Hoppas man bygger på rätt grund.
Bibeln säger i Lukasevangeliet 21:25-26 Tecken skall visa sig i solen och månen och stjärnorna, och på jorden skall hedningarna gripas av ångest och rådlöshet vid havets och vågornas dån. Människor skall förgås av skräck i väntan på vad som skall komma över världen, ty himlens makter skall skakas.