2026-01-11, 05:13
Medlem
Ser man sig idag om så har det mesta vad gäller ödmjukhet hos människor försvunnit. Den ena måste till vilket pris som helst alltid ha rätt över den andra , den ena måste alltid vara bättre än den andra osv osv och alla måste alltid visa hur fantastiska och oslagbara dem är samtidigt som alla skyller på alla.

Samtidigt som taktiker såsom gaslighting har blivit norm

Min uppfattning är att detta började runt 2010 lite långsamt för att sedan eskalera efter 2015 till dagens nivåer som är närmast ohållbara och splittringen i samhället har inte varit större på många decennier.

Hur är eran syn på dessa beteenden på individnivå? När anser ni att det började? När spårade det ur?
Senast redigerad av volvo230 2026-01-11 kl. 05:35.
Citera
2026-01-11, 06:27
Medlem
Det beror på den ökande spridningen av smartphones. Tidigare fanns det färre tillfällen att ta till sig felaktig information via internet, men i det moderna samhället kan man genom smartphones ta del av onödig och ibland missvisande information utan några rumsliga begränsningar. Det verkar ha gjort människor mer beräknande och strategiska i sitt sätt att tänka.
Citera
2026-01-11, 07:59
Medlem
Vitiss avatar
På 1700-talet.
Jag funderar på om narcissism kopplat till individualism.
Gustav III, Rousseau, m.fl var individualister på modet.
Citera
2026-01-11, 09:10
Medlem
Anybodykillers avatar
I ökad takt med normkritik, individualism och upplösningen av gemensamt hållna ideal samt värderingar. Det blev framväxten av en sorts självcentrerad "mitt liv, min story." personlighet.

Jag vet dock inte när jag kan sätta ett årtal på det.
Citera
2026-01-11, 10:10
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Ser man sig idag om så har det mesta vad gäller ödmjukhet hos människor försvunnit. Den ena måste till vilket pris som helst alltid ha rätt över den andra , den ena måste alltid vara bättre än den andra osv osv och alla måste alltid visa hur fantastiska och oslagbara dem är samtidigt som alla skyller på alla.

Min uppfattning är att detta började runt 2010 lite långsamt för att sedan eskalera efter 2015 till dagens nivåer som är närmast ohållbara och splittringen i samhället har inte varit större på många decennier.

Hur är eran syn på dessa beteenden på individnivå? När anser ni att det började? När spårade det ur?
Hur kan man prata om "vi" som du gör? Vilka vi? Varför? Jo nu ser jag lite vad du menar. "Västvärlden" i Sverige? "Massan" boskapen.

◄ 2 Timotheosbrevet 3 ►
Svenska (1917)
1Men det må du veta, att i de yttersta dagarna svåra tider skola komma. 2Ty människorna skola då vara själviska, penningkära, stortaliga, övermodiga, smädelystna, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa, 3kärlekslösa mot sina närmaste, trolösa, begivna på förtal, omåttliga, tygellösa, fientliga mot det goda, 4förrädiska, besinningslösa, förblindade av högmod; de skola älska vällust mer än Gud, 5de skola hava ett sken av gudsfruktan, men skola icke vilja veta av dess kraft. ...forts..

Vad var gaslighting? När används det? Hur. Hur kan man leva med det?

När vi mogna. När synden blir mogen föder den död. Förhärdelse.
Det är Anden som ger liv. Köttet är inte till gagn.

På individnivå. Det börjar genast. Jag vet inte varför det syns mer i samhället idag. Folk börjar ifrågasätta.

Filipperbrevet 2:21
Allasammans söka de sitt eget, icke vad som hör Kristus Jesus till.

Det är ju inte alla som formar sig efter världen..
Jag vet inte vad de har och andra saknar. Salighet. Saliga är de. Kanske.

Hoppas man bygger på rätt grund.

Bibeln säger i Lukasevangeliet 21:25-26 Tecken skall visa sig i solen och månen och stjärnorna, och på jorden skall hedningarna gripas av ångest och rådlöshet vid havets och vågornas dån. Människor skall förgås av skräck i väntan på vad som skall komma över världen, ty himlens makter skall skakas.
Senast redigerad av Fraggelrock 2026-01-11 kl. 10:16.
Citera
2026-01-11, 10:24
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Citat:

Var det inte 2010 som den första smartphonen släpptes? Det kan nog stämma rätt bra in med det isåfall.
Citera
2026-01-11, 10:26
Medlem
Fraggelrocks avatar
Psaltaren 49:6
De förlita sig på sina ägodelar och berömma sig av sin stora rikedom.

Det går fort. Så fort man börjar samla skatter här på jorden.

"sina ägodelar"

Intressant fenomen. Förlopp.
Citera
2026-01-11, 10:30
Medlem
När de unga började lyssna på influencers vars enda intressen är skönhetsvård, kläder, skor och handväskor. De dök upp 2007 när de började med hemsidor.
Senast redigerad av Newton555 2026-01-11 kl. 10:35.
Citera
2026-01-11, 10:51
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:

Kvinnlig rösträtt är grunden.
Med blott känslor röstar de fram med beundran TV ansikten med bästa sminket, bästa valfläsket & bästa alarmerande orden.
Citera
2026-01-11, 11:44
Avstängd
Citat:

Narcissism har nog alltid funnits. Under de senaste 30 åren har psykologerna börjat få bättre koll på vad det är. Men de flesta som du stör dig på är sannolikt inte patologiska narcissister. De har narcissistiska drag. De dragen har blivit vanligare och har förstärkts de senaste 10-15 åren p.g.a. sociala medier där många människor försöker överglänsa varandra samtidigt som många har fått det materiellt bättre och då uppstår mer jakt på högre social status än när samhället är mer jämlikt. När jag växte upp på 80-talet brydde man sig inte så mycket om andras kläder och prylar, detta blev mer påtagligt på 90-talet. Sen förvärrades allt med Internet och sociala medier.
Citera
2026-01-11, 14:41
Medlem
Europes avatar
Jag vet inte vilken nytta den här informationen har, men hur som helst menade Christopher Lasch att den hade sitt genombrott i det amerikanska samhället efter världskrigen, inte minst från och med 1960-talet inom de radikala politiska rörelserna (som 1968-vänstern):

Citat:
Lasch proposes that since World War II, America has produced a personality-type consistent with clinical definitions of "pathological narcissism". This pathology is not akin to everyday narcissism, a hedonistic egoism, but with clinical diagnosis of narcissistic personality disorder. For Lasch, "pathology represents a heightened version of normality."[3] He locates symptoms of this personality disorder in the radical political movements of the 1960s (such as the Weather Underground), as well as in the spiritual cults and movements of the 1970s, from est to Rolfing.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Culture_of_Narcissism

Jag har inte själv läst boken, men har läst annat av honom. Den kanske är en intressant bok för den intresserade, kanske speciellt då han själv var nymarxist och inte den förväntade högerkonservativa ”basharen” av vänstern (även om en del inom den radikala vänstern givetvis beskyllde honom för att vara en bakåtsträvande konservativ). Jag är inte själv mycket för marxism, men det är alltid givande att ta del av andra perspektiv, så länge de är begåvade och framstår som åtminstone ärligt menade.
Senast redigerad av Europe 2026-01-11 kl. 14:43.
Citera
2026-01-11, 14:51
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Om vi ska utgå ifrån någon slags nutida specifik händelse så skyller jag mycket av dagens värdelösa värderingar på ADHD-vågen!

Denna "superkraft" ursäktade helt plötsligt allt dåligt beteende, hypokondriska narcissister kunde rikta strålkastarljuset på sig själv efter en 20 frågor kort "utredning".

Ur detta så föds ett tänk som blir mer och mer accepterat, jag är speciell, jag är sjuk, jag behöver, jag borde, jag ska, jag, jag och vad jag vill, tycker och tänker är det enda som spelar någon roll!

ADHD-tramset var ett öppnade av pandoras ask och svallvågorna efter det har förstört många människor, utöver detta spär sociala medier på och belönar självupptaget beteende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in