2026-01-10, 19:15
Medlem
https://www.expressen.se/noje/radiostation-censurerar-springsteens-born-in-the-ua/
Citat:
I låten sjunger Springsteen:

”So they put a rifle in my hands,

sent me off to a foreign land,

to go and kill the yellow man”

Absolute Radio kommer att tysta orden ”yellow man” eftersom det kan betraktas som ett förolämpande uttryck för en asiatisk person
Gör radiokanalen rätt? Jag tycker inte det.
Citera
2026-01-10, 19:20
Medlem
Jordgubbes avatar
"Artiklar i The Atlantic och NPR har dock slagit fast att Springsteen i 'Born in the USA' använder 'tidstypiska uttryck för att spegla verkligheten' – inte för att uttrycka rasism" - det borde väl funka som argument också i Sverige, där liknande diskussioner dykt upp och mycket genomförts i överkokt ängslighet.
Citera
2026-01-10, 19:23
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Läste om det här tidigare idag också och alla dessa nyheter om censurering från Storbritannien gör det mer uppskattat att bo i Sverige.
"Yellow man" är det perfekta epitetet att använda i sången då det uttrycker den amerikanska elitens syn på vietnameserna under Vietnamkriget. Man måste vara bra korkad om man inte förstår det.
Citera
2026-01-10, 19:25
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Läste om det här tidigare idag också och alla dessa nyheter om censurering från Storbritannien gör det mer uppskattat att bo i Sverige.
"Yellow man" är det perfekta epitetet att använda i sången då det uttrycker den amerikanska elitens syn på vietnameserna under Vietnamkriget. Man måste vara bra korkad om man inte förstår det.
Exakt så.
Undermänniskor som skulle bekämpas/utrotas av den sk "eliten" i USA.
Citera
2026-01-10, 19:50
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.expressen.se/noje/radiostation-censurerar-springsteens-born-in-the-ua/

Citat:

Radiokanalen gör fel. Man förstår uppenbarligen inte att låten är kritik av det amerikanska samhället.

Hur länge dröjer det innan Trump bannlyser den…
Citera
2026-01-10, 19:53
Medlem
Citat:

Ja. Det är om något ett antirasistiskt budskap från Springsteen.

Men det nya hos dagens pseudovänster är att kontext, syfte, osv. inte spelar någon roll.

Vissa typer av ord är helt enkelt totalförbjudna enigt deras religion eller vad man skall kalla det för. Förnuftigt är det inte.
Citera
2026-01-10, 19:59
Medlem
kalkryggars avatar
Låttexten beskriver känslan i hur det var och upplevdes. Att censurera det är samma som att man censurerar historian. Det kan inte vara bra.

Men så är det ett land fullt med idioter. Så man är inte förvånad.
Citera
2026-01-10, 20:24
Medlem
Zaedrewss avatar
Bruce Springsteen som bråkade med Trump om att han använda sången i sina rallys. Bruce Springsteen som är demokrat 100% och sedan blir han cancelled... Tar ju som sagt bort hela meningen i texten att ta bort det ordet. Men ding ding värld.
Citera
2026-01-10, 20:36
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

Det är lika löjligt varje gång tidstypiska uttryck censureras.
Citera
2026-01-10, 21:26
Medlem
Det är väl uttrycket "Born in the USA" som borde blurras då man lätt tror att det är en mindre intelligent person med storhetsvansinne.
Citera
2026-01-10, 21:31
Medlem
Studsbolls avatar
Otroligt skitnödigt t o m för en woke kanal i ett land där yttrandefrihet är på väg att kastas bort. Totalt kontraproduktivt dessutom eftersom Springsteen pekar på det absurda att skicka människor över hela världen för att döda andra de inte känner till mer än till hudfärgen. Själv hade jag definitivt slutat lyssna på en dylik kanal, precis som jag inte lyssnar på svenska P3.
Citera
2026-01-10, 23:26
Medlem
Kh4ns avatar
I allmänhet är jag emot censur av åsikter, skrivelser och uttryck, förutom att censurera folk som vill införa mer censur.

Så för min del skulle kanalen kunna stängas ner efter detta övertramp mot det fria ordet.
Dessutom är det ett ganska sjukt exempel på vad de vill censurera, då hela sången och just det utrycket är en starkt vänsterorienterad kritik av det amerikanska samhället och dess åsikter under den tiden.

Tydligen är "Yellow" något som fått Scott Mills, eller hans chefer, att gå i taket tidigare:
https://www.thesun.co.uk/tvandshowbiz/34050307/bbc-censor-spice-girls-spice-up-your-life/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in