Citat:
Hur många är det verkligen som går på små skitevenemang då? Bara en handfull. Jag vet ingen som bor i Stockholm som regelbundet går på någon jazzklubb eller går och tittar på någon diktare.
Inte många, men visst finns det folk som går på teater eller konsert så ofta att det inte varit praktiskt att resa och bo på hotell varje gång. Tänk på att det i större städer finns viss bredd också på prisklasser och storlekar för evenemang. Det är nog ingen som köper biljetter för någon tusenlapp till en konsert på Globen varje månad, men desto fler som varvar större evenemang med att gå på jazzklubb, standup-komedi eller liknande - sånt som varken tar mycket tid eller kostar mycket pengar.
Citat:
Du griper efter halmstrån nu, för dom flesta duger dom restauranger och hak som finns. Dom jag känner i Stockholm och Göteborg går även dom i princip alltid på sina stammisställen.
Vad gäller att gå på lokal så tycker jag att skillnaden i kvalitet är påtaglig. Möjligt att mindre städer har enstaka ambitiösa ställen, men där vill man kanske inte hänga varje gång man går ut heller. Medan det naturligtvis finns tråkiga ställen i storstäderna också så kan man ganska enkelt med en Googleslagning alltid hitta ställen med bra mat, god service, och goda öl och bra viner. En småstadsrestaurang är alltid på ett visst sätt, och det är aldrig särskilt svårt att identifiera de egenskaper eller misstag som sänker helhetsupplevelsen.
Citat:
Än en gång, du tar bara upp särintressen som dom flesta inte bryr sig om. Dom flesta som går på klubb vill bara jaga fitta/kuk och dricka alkohol, dom bryr sig inte om ett varierat klubbliv.
Citat:
Fast butiksdöden är i högsta grad verklig. Ehandel slår ut butiker varje dag, även i Stockholm.
Butiker lockar mig relativt lite, trots att jag aldrig handlar på nätet, utan bara relativt sällan och hade troligen kunnat organisera det under enstaka resor. Med det sagt så verkar det ju faktiskt locka andra, vilket blir uppenbart om man går på Drottninggatan eller i Nordstan en helgdag.
Nej jag kan hålla med om att på 90-talet så gav det många fördelar att bo i Stockholm. Men dag är nöjeslivet helt annorlunda, internet har förändrat allt.