2026-01-10, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Inte många, men visst finns det folk som går på teater eller konsert så ofta att det inte varit praktiskt att resa och bo på hotell varje gång. Tänk på att det i större städer finns viss bredd också på prisklasser och storlekar för evenemang. Det är nog ingen som köper biljetter för någon tusenlapp till en konsert på Globen varje månad, men desto fler som varvar större evenemang med att gå på jazzklubb, standup-komedi eller liknande - sånt som varken tar mycket tid eller kostar mycket pengar.
Hur många är det verkligen som går på små skitevenemang då? Bara en handfull. Jag vet ingen som bor i Stockholm som regelbundet går på någon jazzklubb eller går och tittar på någon diktare.

Citat:
Vad gäller att gå på lokal så tycker jag att skillnaden i kvalitet är påtaglig. Möjligt att mindre städer har enstaka ambitiösa ställen, men där vill man kanske inte hänga varje gång man går ut heller. Medan det naturligtvis finns tråkiga ställen i storstäderna också så kan man ganska enkelt med en Googleslagning alltid hitta ställen med bra mat, god service, och goda öl och bra viner. En småstadsrestaurang är alltid på ett visst sätt, och det är aldrig särskilt svårt att identifiera de egenskaper eller misstag som sänker helhetsupplevelsen.
Du griper efter halmstrån nu, för dom flesta duger dom restauranger och hak som finns. Dom jag känner i Stockholm och Göteborg går även dom i princip alltid på sina stammisställen.

Citat:
Därtill finns ju ett mer varierat klubbliv för den som gillar sådant. Med det sagt så tycker jag Sverige är svagt som klubbland generellt - det är nog många som reser utomlands även från Göteborg och Stockholm för att kunna gå ut på riktig helkväll.
Än en gång, du tar bara upp särintressen som dom flesta inte bryr sig om. Dom flesta som går på klubb vill bara jaga fitta/kuk och dricka alkohol, dom bryr sig inte om ett varierat klubbliv.

Citat:
Butiker lockar mig relativt lite, trots att jag aldrig handlar på nätet, utan bara relativt sällan och hade troligen kunnat organisera det under enstaka resor. Med det sagt så verkar det ju faktiskt locka andra, vilket blir uppenbart om man går på Drottninggatan eller i Nordstan en helgdag.
Fast butiksdöden är i högsta grad verklig. Ehandel slår ut butiker varje dag, även i Stockholm.

Nej jag kan hålla med om att på 90-talet så gav det många fördelar att bo i Stockholm. Men dag är nöjeslivet helt annorlunda, internet har förändrat allt.
Citera
2026-01-10, 01:21
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Inte många, men visst finns det folk som går på teater eller konsert så ofta att det inte varit praktiskt att resa och bo på hotell varje gång.

En småstadsrestaurang är alltid på ett visst sätt, och det är aldrig särskilt svårt att identifiera de egenskaper eller misstag som sänker helhetsupplevelsen.

Det kan finnas ett rikt kulturliv i småstäder och mellanstora städer. Konst, keramik, konserter.

En storstadsrestaurang som inte är extremt dyr är nästan alltid dålig. De behöver inga bra omdömen, det kommer nya gäster hela tiden. Den bästa maten har jag ätit på mindre orter. Även bästa bemötandet.

De flesta går inte på evenemang varje vecka. Jag gjorde det ett tag i mitt liv och det var i en mellanstor stad. Fanns hur mycket som helst. Tyvärr är det andra tider nu, och mycket har fått stänga. Det betyder inte att allt är borta.

Att leva i storstad för att gå ut på nya ställen flera gånger varje vecka, då räcker inte en svensk storstad. Du får flytta till ett annat land.

På mindre orter är man även snäll och trevlig mot varandra. I svenska storstäder kan du ligga och dö och ingen bryr sig.

Men vi får ju faktiskt välja var vi bor. Och för mig är det helt galet att springa runt som en 20-åring som måste matas med kultur, när man blivit lite äldre.
Citera
2026-01-10, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Hur många är det verkligen som går på små skitevenemang då? Bara en handfull. Jag vet ingen som bor i Stockholm som regelbundet går på någon jazzklubb eller går och tittar på någon diktare.

"Små skitevenemang" kan ju ändra dra några hundratal personer. Och att du inte vet någon som gör det betyder inte att de inte finns. Precis som i alla andra städer så känner man ju i första hand folk som har liknande prioriteringar.

Jag känner just folk som går på evenemang ofta.

Citat:
Du griper efter halmstrån nu, för dom flesta duger dom restauranger och hak som finns. Dom jag känner i Stockholm och Göteborg går även dom i princip alltid på sina stammisställen.

Nu talar du bara utifrån folk du känner igen. Och ja, visst "duger" det att sitta på ett Harrys och äta snordyr men dålig hamburgare varje gång man går ut. Men det är ju helt klart ett plus att ha lite variation, och att få lite bättre värde för pengarna. Själv undviker jag framför allt att äta ute i småstäder just för att det bara är lite billigare än i Stockholm och Göteborg, men ofta ganska mycket sämre. Man kan ju faktiskt unna sig något bättre än vad som "duger" ibland.

Citat:
Än en gång, du tar bara upp särintressen som dom flesta inte bryr sig om. Dom flesta som går på klubb vill bara jaga fitta/kuk och dricka alkohol, dom bryr sig inte om ett varierat klubbliv.

Inte de flesta kanske men "de flesta" bryter ju inte upp från vänner och familj och flyttar till en storstad. Det relevanta är ju vad folk i storstäder tycker. Det är ju det du frågar efter.

Citat:
Fast butiksdöden är i högsta grad verklig. Ehandel slår ut butiker varje dag, även i Stockholm.

Det tvivlar jag inte på. Men det är inte brist på folk på Drottninggatan ändå. Rekommenderar inte att gå dit om du är i stan.

Citat:
Nej jag kan hålla med om att på 90-talet så gav det många fördelar att bo i Stockholm. Men dag är nöjeslivet helt annorlunda, internet har förändrat allt.

Jag kan tänka mig att Stockholm var bättre på 90-talet. Det känns som att alla städer var det. Men jag har erfarenhet av både "stad och land", och jag föredrar städer, bland annat av de anledningar jag har uppgett.
Citera
2026-01-10, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Tänkt på det några gånger nu, hur pallar folk/ni bo där ni bor, om ni då är bosatta på en ort som generellt anses som jävligt tråkig. Exempel på städer är:

Borås
Sundsvall
Skellefteå
Piteå
Gävle
Sandviken
Ludvika
Borlänge
Kalmar
Byxelkrok
Lund

osv.

Vad gör man där liksom? Jag säger inte att storstäderna är så mycket bättre, hela Sverige börjar mer och mer likna en jävla soptipp, men i Göteborg t ex så finns det ju rätt mycket man kan göra till skillnad mot i Gävle. Har varit i Gävle ett par gånger och hela jävla staden stinker fan skit, ni har gnällig och provocerande dialekt och staden bjuder inte på någonting välkomnande. Skulle nog hellre sitta på livstid på Kumla än att tvingas bo i den jävla hålan.

Ännu värre måste det ju vara för er som bor i små samhällen man aldrig hört talas om. Samhällen där man måste ta bilen 3 mil till närmsta skitaffär för att köpa mjölk och snus. Hur fan orkar ni liksom?

Hur kan man rabbla upp städer som Lund och Kalmar och missa den absolut håligaste hålan av alla nämligen UDDEVALLA!
Citera
2026-01-10, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det kan finnas ett rikt kulturliv i småstäder och mellanstora städer. Konst, keramik, konserter.

En storstadsrestaurang som inte är extremt dyr är nästan alltid dålig. De behöver inga bra omdömen, det kommer nya gäster hela tiden. Den bästa maten har jag ätit på mindre orter. Även bästa bemötandet.

De flesta går inte på evenemang varje vecka. Jag gjorde det ett tag i mitt liv och det var i en mellanstor stad. Fanns hur mycket som helst. Tyvärr är det andra tider nu, och mycket har fått stänga. Det betyder inte att allt är borta.

Att leva i storstad för att gå ut på nya ställen flera gånger varje vecka, då räcker inte en svensk storstad. Du får flytta till ett annat land.

På mindre orter är man även snäll och trevlig mot varandra. I svenska storstäder kan du ligga och dö och ingen bryr sig.

Men vi får ju faktiskt välja var vi bor. Och för mig är det helt galet att springa runt som en 20-åring som måste matas med kultur, när man blivit lite äldre.

Du verkar ju själv ha uppskattat de fördelar det är med att bo i större städer, och blivit "matad med kultur". Du verkar också ha bott i en mellanstor stad och uppskattat det, vilket ju fungerar enligt samma logik som stora städer.

Och vad gäller att det skulle vara galet att göra även när man blir äldre så är det ju för det första så att många bor i storstäder just när de är yngre och flyttar sedan ut när de skaffar barn. För det andra så är storstäderna ju även hem för folk som inte "blir äldre" om man ser till att skaffa familj och så vidare. Folk med alternativa livsstilar eller homosexuella till exempel. För det tredje så är det okej att tycka att det är helt galet, men det finns ju andra som inte tycker samma sak. Många är intresserade av kultur.

Vad gäller att storstadsrestauranger som inte är extremt dyra så har jag helt enkelt inte den upplevelsen, som äter ute regelbundet i både Stockholm och Göteborg. Finns många mycket bra restauranger som tar mer eller mindre samma priser som alla andra - allt handlar om att känna till vilka som är bra och att boka i tid. Någon oändlig tillgång på gäster har de ju inte heller - visst finns det fler folk, men det finns ju också fler konkurrerande restauranger.
Citera
2026-01-10, 18:48
Bannlyst
Citat:
Tänkt på det några gånger nu, hur pallar folk/ni bo där ni bor, om ni då är bosatta på en ort som generellt anses som jävligt tråkig. Exempel på städer är:

Borås
Sundsvall
Skellefteå
Piteå
Gävle
Sandviken
Ludvika
Borlänge
Kalmar
Byxelkrok
Lund

osv.

Vad gör man där liksom? Jag säger inte att storstäderna är så mycket bättre, hela Sverige börjar mer och mer likna en jävla soptipp, men i Göteborg t ex så finns det ju rätt mycket man kan göra till skillnad mot i Gävle. Har varit i Gävle ett par gånger och hela jävla staden stinker fan skit, ni har gnällig och provocerande dialekt och staden bjuder inte på någonting välkomnande. Skulle nog hellre sitta på livstid på Kumla än att tvingas bo i den jävla hålan.

Ännu värre måste det ju vara för er som bor i små samhällen man aldrig hört talas om. Samhällen där man måste ta bilen 3 mil till närmsta skitaffär för att köpa mjölk och snus. Hur fan orkar ni liksom?
Håller med om att dialekter kan vara skit. Är t ex helt allergisk mot dialekter från Gävletrakten, för att jag träffade en jobbig kille därifrån som var bögig och prompt försökte flytta in i min lgh i centrala Sthlm. Men se den gick jag inte på!

Men annars är det väl ganska skönt att slippa grannar och skit. Att bo centralt är inte så nice heller. Fullt med folk precis utanför porten
Citera
2026-01-28, 20:30
Medlem
Borås är alldeles perfekt stor när man har familj och barn. Lagom långt till saker och bopriserna mycket bättre än Göteborg/stockholm. Jag tror man prioriterar olika beroende på var i livet man är. Jag ville inte bo här när jag var ung, men nu trivs jag utmärkt. Närheten till skolor, natur och fritidsaktiviteter här är lagom samtidigt som man inte behöver ruinera sig bara för att bo. Klart att det är lite trist ibland- men det passar mig bra.
Citera
2026-01-28, 20:41
Medlem
Citat:

Borås
Sundsvall
Skellefteå
Piteå
Gävle
Sandviken
Ludvika
Borlänge
Kalmar
Byxelkrok
Lund

osv.

Jag skulle hellre bo i någon av de där städerna än i Malmö och Stockholm. Det finns inget som skulle locka mig till Malmö på en weekend ens
Citera
2026-01-29, 10:11
Medlem
Jensan09s avatar
När vi åker hem från Öland så brukar vi åka genom Ålem, tycker den orten ser så tråkig ut!
Citera
2026-01-30, 23:11
Medlem
Citat:

Borås
Sundsvall
Skellefteå
Piteå
Gävle
Sandviken
Ludvika
Borlänge
Kalmar
Byxelkrok
Lund

osv.

Hur fan är Lund med på den listan med dom ställena ?

Läge spelar ju stor roll
Du bor ju ett stenkast från Sveriges 3e största stad.

Jag har 40 min med bil till Köpenhamn där jag jobbar.

Sen är Lund inte så kul som icke student men där är trevligt att gå ut å käka å så
Du kan inte jämföra med Borås å Piteå liksom
Citera
2026-01-30, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalismKnullad
Hur kan man rabbla upp städer som Lund och Kalmar och missa den absolut håligaste hålan av alla nämligen UDDEVALLA!

TS är efterbliven.

Jag bor i Lund. Jag jobbar I Köpenhamn 3 dagar kontor 2 dagar hemma. Jag hänger ofta i Malmö med polare på helger.

För mig är läget allt.
Eller är TS ute och håller igång på stan exakt varje dag ?

Sen även om du bytt plats på Kristiandstad och Lund hade jag inte lagt Lund i samma kategori som Piteå.
Citera
2026-01-30, 23:16
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiniteLife
En del är nöjda med lite.

"Det duger åt mig" som de säger i Norrland. Jösses.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in