2026-01-08, 18:17
Medlem
för ett par månader sen så köpte jag en nokia 3310 med 4g i tron att det skulle vara ett bra köp eftersom min 16 år gamla 2g/3g nokia skulle sluta fungera 1 december.
som de flesta vet nu så kom ju pts med information runt den 20 november om att inte alla 4g kommer att kunna ringa 112.
där ingår min nya nokia 3310.
jag har comviq som operatör och fick ett sms av dom runt den 20 december att nokia ska uppdatera min telefon så att det ska gå att ringa 112 efter 2 februari.
jag mejlade till nokia och frågade om ett datum för uppdateringen men fick inget vettigt svar.
jag har idag pratat med comviq men dom har ingen mer information om det heller.
så... eftersom det bara är 3 veckor kvar till den 2 februari så känner jag att jag behöver en ny telefon igen. det är ju då inte bara 112 som inte kommer att funka utan telefonen stängs ner helt.
det jag då undrar över är... har jag rätt att returnera telefonen och få pengarna tillbaka?
jag har köpt över nätet hos power och har ingen möjlighet att ta min till en fysisk affär.
hur krångliga är dom och vilka rättigheter har jag?
jag ska självklart ringa till dom imorron men skulle vilja ha lite råd så jag vet hur jag ska bemöta dom.

tack på förhand
Citera
2026-01-08, 18:45
Medlem
Nej det har du inte, såvida inte köpet var kopplat till Comviq på något sätt
Citera
2026-01-08, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej det har du inte, såvida inte köpet var kopplat till Comviq på något sätt

trots att dom har sålt mig en telefon som jag inte kan tänka mig annat än att dom visste att den inte skulle fungera fullt ut ett par månader senare trots 4g?
jag har köpt den kontant från power utan comviqs inblandning.
Citera
2026-01-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htg500
trots att dom har sålt mig en telefon som jag inte kan tänka mig annat än att dom visste att den inte skulle fungera fullt ut ett par månader senare trots 4g?
jag har köpt den kontant från power utan comviqs inblandning.

Den kommer ju att fungera, det har ju både Nokia och Comviq upplyst dig om.
Citera
2026-01-08, 20:13
Medlem
Vad du har för rättigheter om din 4G telefon ej kan ringa 112 kan du läsa om i länken nedan.

https://www.konsumentverket.se/fragor-och-svar/3199333/vad-har-jag-for-rattigheter-om-min-4g-telefon-inte-kan-ringa-112/
Citera
2026-01-08, 20:56
Medlem
BackToHegels avatar
Finns det verkligen en 4G-variant av 3310? Jag hade en 3310 2G (2017) i flera år, mycket nöjd med den. Den slutade att fungera i samband med att nätet släcktes. Har nu en 3210 4G (2024) som verkar fungera, men den är tyvärr inte alls lika bra som 3310 2G (2017) var.
Citera
2026-01-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Finns det verkligen en 4G-variant av 3310? Jag hade en 3310 2G (2017) i flera år, mycket nöjd med den. Den slutade att fungera i samband med att nätet släcktes. Har nu en 3210 4G (2024) som verkar fungera, men den är tyvärr inte alls lika bra som 3310 2G (2017) var.

jag märkte att jag skrivit fel.
det ska vara 3210.

3210 kommer att sluta fungera 2 februari OM nokia inte fixar felet.
jag får inget vettigt svar från dom och tiden börjar ju gå ut.
+ att telefonen är skit!!!
jag har haft en nokia 50..nånting i 16 år och den har fungerat alldeles utmärkt med få grejer att önska.
denna 3210 är så, så dålig.
Citera
2026-01-08, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Vad du har för rättigheter om din 4G telefon ej kan ringa 112 kan du läsa om i länken nedan.

https://www.konsumentverket.se/fragor-och-svar/3199333/vad-har-jag-for-rattigheter-om-min-4g-telefon-inte-kan-ringa-112/

tack!
inget jätte tydligt svar i länken men iaf nåt.
Citera
2026-01-08, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Den kommer ju att fungera, det har ju både Nokia och Comviq upplyst dig om.

njaa.
fick detta ai svaret 30 december:
"Även om vi inte kan ange ett exakt datum idag för framtida uppdateringar, kommer du att meddelas när den nya uppdateringen släpps."

känns ju sådär.

(comviq förmedlar bara vidare information från nokia, så comviq kan inte säga något betsämt)
Citera
2026-01-09, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htg500
jag märkte att jag skrivit fel.
det ska vara 3210.

3210 kommer att sluta fungera 2 februari OM nokia inte fixar felet.
jag får inget vettigt svar från dom och tiden börjar ju gå ut.
+ att telefonen är skit!!!
jag har haft en nokia 50..nånting i 16 år och den har fungerat alldeles utmärkt med få grejer att önska.
denna 3210 är så, så dålig.
Du har ju 2 problem (eller 1,5 egentligen):

Du är inte så nöjd med telefonen rent allmänt.

Samt du är orolig för att du inte ska kunna ringa 112 med den efter 2 februari.

Angående det första problemet får du fråga Power om deras eventuella ångerrätt, nöjdhetsgaranti,. möjlighet till inbyte etc. Allt detta är frivilligt för säljaren och regleras inte i lag.

Agående det andra så borde du fråga Nokia direkt om uppdateringen.

Du verkar ha fått besked om att telefonen kommer att uppdateras så att den fungerar efter 2 februari. Så det föreligger ju liksom inget fel i nuläget.
Citera
2026-01-09, 10:47
Medlem
eldrattans avatar
Du har ju ändå haft telefonen fungerande i din ägo nästan ett halvår verkar det som. En nokia 3210 får anses vara en telefon som historiskt tillhör det förflutna, även om det tydligen finns 4G i dom nuförtiden.

På den tiden dessa gamla klenoder fanns i var mans ficka så bytte man oftast telefoner minst en gång i halvåret. Så du får helt enkelt slå till på en Nokia 3210 4G SE eller vad nästkommande modell nu kan tänkas heta.
Citera
2026-01-09, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Du har ju ändå haft telefonen fungerande i din ägo nästan ett halvår verkar det som. En nokia 3210 får anses vara en telefon som historiskt tillhör det förflutna, även om det tydligen finns 4G i dom nuförtiden.

På den tiden dessa gamla klenoder fanns i var mans ficka så bytte man oftast telefoner minst en gång i halvåret. Så du får helt enkelt slå till på en Nokia 3210 4G SE eller vad nästkommande modell nu kan tänkas heta.

Nu är ju 3210 bara ett modellnamn, och den nya telefonen med "4G" bihang har i princip ingenting att göra med original-3210. TS ska kunna reklamera:

Argument 1: Telefonen är inköpt för bara ett par månader sedan och har i praktiken blivit defekt i efterhand av något som från början är tillverkarens fel. Konsumentköplagen bör därmed kunna tillämpas för reklamation (<1 år, troligen giltigt även <2 år).

Argument 2: Vi har i och för sig Telia 2G kvar i Sverige vilket innebär att den skulle kunna funka på detta nät. Detta faller dock på den klara märkningen "4G" och att telefonen ska vara en fullt fungerande samtalsenhet på 4G-nät.

Reklamera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in