2024-06-27, 18:11
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
I trivial mening har du naturligtvis matematiska bevis som säger att "om den här lagen är sann så får det de här konsekvenserna", men du kan aldrig bevisa att en naturlag är sann. Det finns alltid möjlighet att det finns någon alternativ förklaring som vi bara inte kommit på.
Det är sant att vår definition av naturlag är vag och smart nog heter det ju faktiskt ändå bara Theory (med stort T) just för att indikera att det på inget vis kan jämföras med en fortkörningslag som är absolut.

Men om vi pratar bevis, så är det simplare. Det finns vissa matematiska formler som anges som bevis, för dom kan inte falsifieras. Även detta om du sitter under en träd och nån släpper ett äpple, så KOMMER du få det i skallen. Självklart omgränsas detta av diverse krav, t.ex att du inte får vara utsatt för tornados, jordskalv, sitta under vatten, eller vara ute i rymden. Men om alla störande moment nu tagits bort, så får du nånting som är upprepbart, hur mycket som helst.

Men frågan är ju vad vetenskapen avser med "bevis". Matematisk stabilitet? Repeterbarhet?
Citera
2024-06-30, 23:32
Medlem
Hmm... vet ej. Mörk materia finns ju för att den vanliga materian inte räcker
Citera
2025-04-18, 05:30
Medlem
Mörk materia är en parallell dimension, vi människor ser ibland bevis på intelligens därifrån, benämns ufos eller änglar. Dvs vi människor söker intelligens i universum rymd men vår kunskap om universum säger att den är parallell i dimension och mitt ibland oss.
Citera
2025-04-18, 09:38
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brendt
Mörk materia är en parallell dimension, vi människor ser ibland bevis på intelligens därifrån, benämns ufos eller änglar. Dvs vi människor söker intelligens i universum rymd men vår kunskap om universum säger att den är parallell i dimension och mitt ibland oss.
Tror inte det skulle kallas för en parallell dimension, men skulle nog kunna kallas en parallell värld. Det skulle ev. finnas motsvarande krafter som vi har (elektromagnetisk, svag o stark växelverkan) men som bara verkar på mörk materia, endast gravitationen gemensamt. Jag har också haft tanken att spöken kan bestå av mörk materia, som lärt sig interagera på nått sätt...?
Citera
2025-04-27, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Tror inte det skulle kallas för en parallell dimension, men skulle nog kunna kallas en parallell värld. Det skulle ev. finnas motsvarande krafter som vi har (elektromagnetisk, svag o stark växelverkan) men som bara verkar på mörk materia, endast gravitationen gemensamt. Jag har också haft tanken att spöken kan bestå av mörk materia, som lärt sig interagera på nått sätt...?

Du skrev: Tror inte det skulle kallas för en parallell dimension
Vetenskapen säger oss att det 'r ett av många parallella dimensioner ibland oss.
Citera
2025-04-27, 07:44
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Du skrev: Tror inte det skulle kallas för en parallell dimension
Vetenskapen säger oss att det 'r ett av många parallella dimensioner ibland oss.
Jo, det kan mycket väl finnas parallella dimensioner, men jag undrar om det skulle vara rätt att kalla den ev. mörka materian för en parallell dimension. Parallell värld, absolut, men dimension är jag osäker på...?
Citera
2025-04-27, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jo, det kan mycket väl finnas parallella dimensioner, men jag undrar om det skulle vara rätt att kalla den ev. mörka materian för en parallell dimension. Parallell värld, absolut, men dimension är jag osäker på...?

Ifall du är oordkåt, inga förd0mar, gogla på sökord Cern.
Citera
2025-10-20, 13:56
Medlem
Knivur-273s avatar
Kan det vara så kallad "spegelmateria" som gäckar oss ?

En sådan materia tros endast växelverka genom gravitationen, eller den svaga kärnkraften, som anses vara anledningen till radioaktivt sönderfall.

En person bestående av s.k. "spegelmateria" skulle kunna gå genom en vägg, dig själv, utan att han eller hon skulle märka något ovanligt. Du skulle ej se han eller hon med dina ögon, om de hade kön.

Rätta mig om ni tycker jag svävar ut allt för mycket.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-10-20 kl. 14:04.
Citera
2025-11-22, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Kan det vara så kallad "spegelmateria" som gäckar oss ?

En sådan materia tros endast växelverka genom gravitationen, eller den svaga kärnkraften, som anses vara anledningen till radioaktivt sönderfall.

En person bestående av s.k. "spegelmateria" skulle kunna gå genom en vägg, dig själv, utan att han eller hon skulle märka något ovanligt. Du skulle ej se han eller hon med dina ögon, om de hade kön.

Rätta mig om ni tycker jag svävar ut allt för mycket.

Hej!
Tvärtom, du själv kan var en hittepåa i en dimension nån har som skämt.
Gud Jesus och Satan kan vara existerar bara i en dimesion som nån där uppe hade kuk med.
Citera
2025-11-23, 00:02
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Hej!
Gud Jesus och Satan kan vara existerar bara i en dimesion som nån där uppe hade kuk med.
Det är ju en åsikt, såklart. Men givet den vetenskapliga modellen finns här några problem.

Främst, om Knivur-273 är hittepå men vi ser det han skriver, gör det ditt påstående fel, eller allt alla vi andra nånsin skrivit? Du vet, Occam's Razor, förmodar jag?

Det andra om kuk, kan möjligen ha betydelse för nån religions fester, men vetenskapligt är det relativt tydligt att platsen för utom-vetenskapliga företeelser är svårt minimerat, ju mer vi faktiskt vet om hur universum fungerar. Om det är så att man vill dyrka fenomen som nån "hade kuk med" så för all del, men jag tror du ska tänka ett annat forum än vetenskap.

Vad sägs om religion eller vad dom kallar't?
Citera
2025-11-23, 06:34
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det kan ju också vara så att vår förenklade bild av verkligheten och framför allt av tid och rum ger upphov till avvikelser mellan verklighet och gravitationsteori. Det geometriska grundkonceptet, fulländat av Cartesius och Riemann, kanske inte kan extrapoleras till en "sann" gravitationsteori? Speciellt mörk energi tycks helt avvikande...
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2025-11-23 kl. 06:46.
Citera
2026-01-07, 21:40
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Hej!
Jag förstår ej det där med någon i en annan dimension med kuk ?

Är den stor ?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in