2026-01-06, 19:18
Medlem
Fraggelrocks avatar
Återigen Flashback i ett nötskal hela trådstarten.

Allt hon tänker på kretsar mer eller mindre runt sitt eget liv.
Vad för liv om hon inte har nåt själv/jag? Hon kämpar för livet så gott hon kan. Vad skulle hon göra? Ni vill gärna cementera sånt här. Vill inte hjälpa någon på riktigt.
Märklig attityd ts har. Men det är väl "så det ska va"
Citera
2026-01-06, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggelrock
Återigen Flashback i ett nötskal hela trådstarten.

Allt hon tänker på kretsar mer eller mindre runt sitt eget liv.
Vad för liv om hon inte har nåt själv/jag? Hon kämpar för livet så gott hon kan. Vad skulle hon göra? Ni vill gärna cementera sånt här. Vill inte hjälpa någon på riktigt.
Märklig attityd ts har. Men det är väl "så det ska va"

Tror du inte TS skapade denna tråd för killar att känna igen vad dom blivit utsatta för, alltså en stor igenkänning och man delar upplevelser och får en förståelse

En borderline går ju vidare och blir kär i någon ny veckan efter ..

Borderline som känner att dom behöver mer uppmärksamhet kan ju starta en egen tråd ?

Fragglarna det var ett tag sedan
Citera
2026-01-06, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Detta är väldigt intressant och inte ens psykologer är ense om detta ..

Borderline själva säger att dom nästan känner för mkt och att dom bara inte kan reglera sina känslor..

Psykologer går åt två olika håll , några håller med patienterna och menar att dom översköljs av känslor medans andra menar att dom är sekundära psykopater och deras känslor är manipulativa drag dom lärt sig från barndomen

Men när jag frågat Borderline själva just angående detta med att kunna byta känslor och att det nästan är ett bevis för att det inte är det äkta känslor så blir dom tveksamma ..

Hos normala människor är ju det såklart ett tecken på känslorna inte känns äkta

Ett drag jag märkte hos mitt ex var också att hon var relativt ytlig , om jag pratade djupt om ett ämne så tröttnade hon fort .

Tillslut kretsade det mesta eg kring henne och hennes känslor...

Det kunde jag iofs leva med , men det värsta var deras jävla helt ologiska bråk dom kunde starta !

Hon kunde säga t.ex vad jag menade med något jag hade sagt för 2mån sen, men inget svar var gott nog och till slut drev det mig till vansinne. Nästan alltid handlade det om svartsjuka som hon ville kontrollera

Deras kontrollbehov är inte av denna värld

Ja, det är onekligen intressant. Som jag förstått det så har vissa personer med BPD problem med"object constancy" - något som till viss del kan förklaras som att dom har svårigheter med att upprätthålla en stabil bild i sitt inre av en annan person då denna inte är direkt närvarande (out of sight out of mind). Vad jag förstår så kan det iallafall medföra att personer med BPD kan uppfatta/uppleva andra människor som utbytbara.

På tjejen jag träffade så kunde stress (orsakad av t.ex. reell eller inbillad rädsla för att bli lämnad) utlösa en tydlig personlighetsförändring - något som verkar stämma överens med att en del personer med BPD kan ha olika "self-states" - att tillfälligt agera som en psykopat (sekundär) var helt enkelt ett inbyggt försvar mot vissa hot.

Tror inte jag upplevde längre än två till tre sammanhängande veckor då allt var lugnt i relationen - det var alltid något som dök upp som skapade totalt kaos.

Det är en upprivande erfarenhet att fästa sig vid någon som har BPD. För mig var det inte ens ett val att lämna till slut - jag hade gått under om jag stannat med henne.

Å jag vet inom mig att jag.försökte mitt bästa - försökte möta olika situationer med absolut lugn - men det slutade alltid på samma sätt.
Senast redigerad av Kodok 2026-01-06 kl. 19:58.
Citera
2026-01-06, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kodok
Tack för en mycket bra tråd. Tycker det är fint av TS att gå ut med sina erfarenheter kring en relation med en person som lider av BPD för att upplysa andra om vilket lidande det kan medföra.

Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Orkar inte läsa igenom hela tråden just nu men tack för den bästa trådstarten på mycket länge. Alla män borde läsa den en gång per år, skulle på riktigt kunna rädda många unga män från självmord.

Varenda ord du skriver är så träffsäkert att det är kusligt, jag har verkligen ingenting att tillägga nu mer än ett stort tack för att du så väl sätter ord på orsaken till många mäns dåliga mående.

Kul att ni uppskattar den! Många i tråden har kommit med intressanta perspektiv och jag kan bara hoppas att någon känner igen vad de läst och kan frigöra sig från en destruktiv relation.
Citera
2026-01-06, 19:57
Medlem
Citat:
Jag har funderat lite på vad som skulle hänt om man inte hade gett någon energi tillbaka i bråken

Alltså om man bara lugnt sagt att det där stämmer inte och kanske lugnt lämnat diskussioner ( vilket jag borde gjort )

Då är frågan om dom lämnat relationen tidigt genom att t.ex påstå att dom inte längre var "kära" då energin är allt i sådana relationer !

Energin är ju det dom kallar för supply när man pratar med psykologer inom kluster B

Min teori är att sålänge det fanns energi i våra bråk som uppstod gnistan men efter ca 3år så började energin försvinna i bråken , men speciellt när vi skulle bli sams igen .

Ta det jag skriver med en nypa salt men jag har för mig att jag läst att kortisol (stresshormon) kan tolkas som något positivt i kroppen och kanske det är detta de eftersträvar omedvetet med sitt beteende? Om det kan ligga något fog bakom det så skulle jag sedan gissa att det spelar ingen som helst roll om du var lugn och svarade lugnt och behärskat för hon skulle garanterat komma med ett helt nytt påstående om något annat som kunde leda till konflikt.

Och sedan deras selektiva minne gör ju bara det att det blir svårt att leva i en relation när man inte minns samma saker som man upplevt tillsammans.

Om man inte kan förvänta sig att bli omintetgjord, förnederad och nedbruten till de absolut minsta beståndsdelarna så går det inte att leva i en normal relation med en pwBPD. Det är omöjligt. Finns inga knep och tricks att dansa djävulsdansen. Det enda man kan göra är att inte dansa längre.
Citera
2026-01-06, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Du presenterar "tråden", som det vore ett boksläpp. Jag undrar vem det är som är narcissisten här egentligen (jag fick korta ner citatet, för ditt inlägg var för långt).

Tack för att du delar med dig av dina tankar, men pot, meet kettle kanske? Du har sedan år 2006 (20 år!) skivit i snitt nästan tre inlägg varje dag. Ändå lite lustigt att men blir kallad narcissist enbart för att jag velat förklara ett specifikt beteende bland kvinnor. Skriv gärna om mitt inlägg bättre om du känner för det så kan jag ändra.

Hur som helst så vill inte tramsa mer med någon som uppenbarligen borde spendera sin tid lite bättre än att posta hejvilt på Flashback.
Citera
2026-01-06, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korosau
Ta det jag skriver med en nypa salt men jag har för mig att jag läst att kortisol (stresshormon) kan tolkas som något positivt i kroppen och kanske det är detta de eftersträvar omedvetet med sitt beteende? Om det kan ligga något fog bakom det så skulle jag sedan gissa att det spelar ingen som helst roll om du var lugn och svarade lugnt och behärskat för hon skulle garanterat komma med ett helt nytt påstående om något annat som kunde leda till konflikt.

Och sedan deras selektiva minne gör ju bara det att det blir svårt att leva i en relation när man inte minns samma saker som man upplevt tillsammans.

Om man inte kan förvänta sig att bli omintetgjord, förnederad och nedbruten till de absolut minsta beståndsdelarna så går det inte att leva i en normal relation med en pwBPD. Det är omöjligt. Finns inga knep och tricks att dansa djävulsdansen. Det enda man kan göra är att inte dansa längre.

Ja du kan ha rätt, jag minns nu att jag faktiskt testade olika metoder men det kändes som det var omöjligt att inte hamna I en konflikt

Man har ju hamnat i dispyter med vänner och arbetskollegor tusentals gånger men när man hamnar i en dispyt med en borderline så är det på ett annat sätt !
Dom blir ens fiende och målet är att vi ska bli ovänner så snabbt och hårt det bara går..
Citera
2026-01-06, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackiiiee
Sluta hata på oss, vi är fantastiska varelser.. ✌️

Ja precis som en cancer i hjärnan kan vara.
Citera
2026-01-06, 23:39
Medlem
Manginazs avatar
Söndernoppade ögonbryn är en redflag, vanlig bland borderline tjejer.
Citera
2026-01-07, 00:14
Medlem
Citat:
Istället för att skriva borderlinare, EIPSare, bpd-are osv så använder jag den engelska termen pwBPD (person with Borderline Personality Disorder) i min post.

Här r. Märkligast av allt är att ingen av hennes tekniker är hämtade från någon manual eller bok utan det är så här pwBPD opererar helt på egen hand. Men kanske kan det vara som så att någon av er är tidigt inne i ett förhållande och något kanske känns "off". Du vet bara inte vad. Du har inte varit med om detta förr. Kanske tråden kan ge dig en "aha"-upplevelse så du kan identifiera vad som pågår just nu.

Och tråden handlar om heterosexuella kvinnor med BPD. 70% av alla med diagnosen BPD är kvinnor. Män verkar istället få narcissism diagnosen (NPD) och hur män med BPD fungerar har jag ingen aning om och får avhandlas i en annan tråd.

Vi gör ett försök och den här tråden kan kanske komma att rädda
Hennes barnsliga sida kommer fram. Hon är ledsen. Gråter. Behöver tröstas ofta. Hon behöver mycket uppmärksamhet. Av dig. Du tröstar henne. Du hjälper henne. Faktum är att du hjälper henne med väldigt mycket. Du blir glad över att någon litar på dig. Att någon behöver dig i sitt som ligger i det som kallas för kluster b. Det är inga trevliga diagnoser som finns i det klustret. Få blir kvitt

Har du nått den här punkten i relationen är det kört för dig. Du är med i spelet och spelar spelet. Du har blivit beroende av henne precis som hon blivit beroende av dig. Djävulsdansen har börjat.

Från tomma intet kommer hon bli rädd att du ska lämna henne, trots att du inte har några som helst intentioner att göra det. Hon blir misstänksam på dig. Hon gör slut med dig innan du hinner göra det. Den smärtan skulle kännas bättre för en pwBPD än att bli lämnad.

Ni blir tillsammans igen efter att du berättat hur mycket du älskar henne och det är ju du trots allt som gör henne till en levande person. Men nog så tycker hon att du inte skyddar henne tillräckligt, du bryr dig inte om henne, du är inte lojal nog, du vill ha en annan flickvän säger hon... Du bedyrar att så inte är fallet. Hon bryr sig inte. Hon "vet" att du är ond. Hon är otrogen mot dig. Denna otrohet kan hon sedan dra upp som ett vapen mot dig när hon vill gör dig illa. Du har nämligen inte sett hur elak denna lilla ömkliga, undernärd på livet, stackars krake kan vara. Du har nämligen aldrig mött Satan i mänsklig form.

När ni sedan diskuterar något av hennes tvivelaktiga beteende så kommer du bli varse "word salad" och "amnesia". Hennes förlåt blir bara ett sammelsurium av ord och självfallet så har hon glömt vad hon gjort om det är något dåligt. Man får inte glömma att någon med pwBPD är extremt känsliga för kritik så deras dåliga minne är en försvarsmekanism och deras svammel, som inte är en riktig ursäkt eller ett genuint sätt att be om förlåtelse på är också det en försvarsmekanism för om man inte ber om förlåtelse på riktigt så har man ju l osv.

Hon kommer nöta ut dig själsligt och det kommer bara finnas ett skal av dig efteråt. Du kan komma ut med en läxa från förhållandet men pwBPD har inte lärt sig någonting. Du kommer bara bli en av alla män
Jag har lyckats fastna med två sådana kvinnor. Första lämnade mig utfattig, hemlös och blåslagen. Andra gången så kom det tillbaks till mig när hon bröt ihop och skulle göra slut för att slippa att jag lämnade. Hela kroppen skrek DRA, men hjärnan ville trösta och göra allt bra. Men jag lyckades dra därifrån, jag hade kvar min lgh som tur var. 20 år senare ringer hon och pratar om hur bra vi hade det. Vill jag ska komma över, bara sex såklart, men jag fattar hur fan det kommer sluta. Fruktansvärt. Jag är så jävla ärrad fortfarande så jag släpper inte in nån inpå fortfarande.
Citera
2026-01-07, 06:16
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ändå lite lustigt att men blir kallad narcissist enbart för att jag velat förklara ett specifikt beteende bland kvinnor.

Jag tycker att du stack ut lite, eftersom du verkligen betedde dig som en programledare.
Citera
2026-01-07, 07:56
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Tror du inte TS skapade denna tråd för killar att känna igen vad dom blivit utsatta för, alltså en stor igenkänning och man delar upplevelser och får en förståelse

En borderline går ju vidare och blir kär i någon ny veckan efter ..

Borderline som känner att dom behöver mer uppmärksamhet kan ju starta en egen tråd ?

Fragglarna det var ett tag sedan
Jo men det är bra tråd. Försök att se det konstruktivt vad jag försökte framföra. Vi är inte fullkomliga. Jag har också blivit sårad. Och sårat "tillbaka" i affekt.
Många behöver hjälp. Vi får skaffa förståelse och visdom i det här. Vi vet inte vad de här kvinnorna vet. Ser. De är i affekt. Behöver höra evangeliet om syndernas förlåtelse. Livet.

Vi har alla fått lära oss ett och annat. Det är vi som ska ta hand om kvinnorna. Vi har brustit som män. Pappor. Mammor. Gör om gör rätt/bättre.

Jag beklagar det hemskt jobbiga och smärtsamma vi vart med om och fått se.

Ja fragglarna! Jag hade ett sånt pussel och älskade serien. Gör det fortfarande. Det var riktigt barnprogram. Gott nytt!
Senast redigerad av Fraggelrock 2026-01-07 kl. 07:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in