Citat:
Ursprungligen postat av
Du-Hast
Detta är väldigt intressant och inte ens psykologer är ense om detta ..
Borderline själva säger att dom nästan känner för mkt och att dom bara inte kan reglera sina känslor..
Psykologer går åt två olika håll , några håller med patienterna och menar att dom översköljs av känslor medans andra menar att dom är sekundära psykopater och deras känslor är manipulativa drag dom lärt sig från barndomen
Men när jag frågat Borderline själva just angående detta med att kunna byta känslor och att det nästan är ett bevis för att det inte är det äkta känslor så blir dom tveksamma ..
Hos normala människor är ju det såklart ett tecken på känslorna inte känns äkta
Ett drag jag märkte hos mitt ex var också att hon var relativt ytlig , om jag pratade djupt om ett ämne så tröttnade hon fort .
Tillslut kretsade det mesta eg kring henne och hennes känslor...
Det kunde jag iofs leva med , men det värsta var deras jävla helt ologiska bråk dom kunde starta !
Hon kunde säga t.ex vad jag menade med något jag hade sagt för 2mån sen, men inget svar var gott nog och till slut drev det mig till vansinne. Nästan alltid handlade det om svartsjuka som hon ville kontrollera
Deras kontrollbehov är inte av denna värld

Ja, det är onekligen intressant. Som jag förstått det så har vissa personer med BPD problem med"object constancy" - något som till viss del kan förklaras som att dom har svårigheter med att upprätthålla en stabil bild i sitt inre av en annan person då denna inte är direkt närvarande (out of sight out of mind). Vad jag förstår så kan det iallafall medföra att personer med BPD kan uppfatta/uppleva andra människor som utbytbara.
På tjejen jag träffade så kunde stress (orsakad av t.ex. reell eller inbillad rädsla för att bli lämnad) utlösa en tydlig personlighetsförändring - något som verkar stämma överens med att en del personer med BPD kan ha olika "self-states" - att tillfälligt agera som en psykopat (sekundär) var helt enkelt ett inbyggt försvar mot vissa hot.
Tror inte jag upplevde längre än två till tre sammanhängande veckor då allt var lugnt i relationen - det var alltid något som dök upp som skapade totalt kaos.
Det är en upprivande erfarenhet att fästa sig vid någon som har BPD. För mig var det inte ens ett val att lämna till slut - jag hade gått under om jag stannat med henne.
Å jag vet inom mig att jag.försökte mitt bästa - försökte möta olika situationer med absolut lugn - men det slutade alltid på samma sätt.