2023-06-12, 18:44
Medlem
Funderar på att flytta till Östhammars kommun för det lantliga och lugnas skull. Vill ha lite inflöde om boende och boendet i kommunen.

Finns det bättre och sämre områden enligt ovan nämnt?
Bättre och sämre hyresvärdar?
Annat att tänka på?

Vad borde jag tänka på eller fråga om i tråden som inte ingår i ovan nämnda frågor eller som du tycker man bör tänka på?
Citera
2023-06-13, 00:35
Medlem
Jag känner en boende i kommunen. Man kan skriva väldigt mycket som svar på din fråga. Har du inga konkreta frågor jag kan framföra, istället? Några ”dåliga” områden finns i princip inte. Östhammar/Öregrund är ganska blandat med lokalbor och stockholmare som har de orterna som tillflyktsort. Vore jag du skulle jag kanske hoppa över att bosätta mig i Gimo.
Det stök som finns kommer i form av ungdomar som kör epa och spelar hög, dålig musik. Kommunen har generellt dålig ekonomi eftersom det är ca 22k fastboende, men vilken kommun har inte dålig ekonomi idag. Folket är lite blandat, mestadels arbetare och arbetslösheten är relativt låg skulle jag påstå. Några byfånar finns förstås. Några stora arbetsgivare finns, särskilt inom industri. Annars ligger nästan alla orter inte mer än en timme från Uppsala.

Vad vill du mer veta?
Citera
2023-06-13, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtysven
Jag känner en boende i kommunen. Man kan skriva väldigt mycket som svar på din fråga. Har du inga konkreta frågor jag kan framföra, istället? Några ”dåliga” områden finns i princip inte. Östhammar/Öregrund är ganska blandat med lokalbor och stockholmare som har de orterna som tillflyktsort. Vore jag du skulle jag kanske hoppa över att bosätta mig i Gimo.
Det stök som finns kommer i form av ungdomar som kör epa och spelar hög, dålig musik. Kommunen har generellt dålig ekonomi eftersom det är ca 22k fastboende, men vilken kommun har inte dålig ekonomi idag. Folket är lite blandat, mestadels arbetare och arbetslösheten är relativt låg skulle jag påstå. Några byfånar finns förstås. Några stora arbetsgivare finns, särskilt inom industri. Annars ligger nästan alla orter inte mer än en timme från Uppsala.

Vad vill du mer veta?

Gör gärna det, skriv mycket.

Min inlägg vart lite kort då jag inte vet vad jag skulle skriva eftersom jag tror, som du nämner, att det är en bra och lugn kommun med skötsamt folk. Därav min slutklämm på inlägget om vad jag bör tänka på.

Det ska väl vara att man ska undvika vissa hyresvärdar, eller vissa bostadshus för att i just det bor det stökiga individer enligt ortsskvallret, men som sagt, i övrigt tror jag allt är ok i kommunen utifrån vad jag är ute efter med en flytt till den. Ok bortsett ifrån Gimo vilket jag har viss koll på, samt att det antagligen är bättre att bo en bit ifrån turistområdena. Men mitt primära intresse är hur det är i och ikring tätorten Östhammar.

Min förhoppning är att få ett boende allt ifrån några kilometer, till som högst, några mil inåt landet ifrån Östhammars c.
Senast redigerad av Bryling 2023-06-13 kl. 11:18.
Citera
2023-06-13, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Gör gärna det, skriv mycket.

Min inlägg vart lite kort då jag inte vet vad jag skulle skriva eftersom jag tror, som du nämner, att det är en bra och lugn kommun med skötsamt folk. Därav min slutklämm på inlägget om vad jag bör tänka på.

Det ska väl vara att man ska undvika vissa hyresvärdar, eller vissa bostadshus för att i just det bor det stökiga individer enligt ortsskvallret, men som sagt, i övrigt tror jag allt är ok i kommunen utifrån vad jag är ute efter med en flytt till den. Ok bortsett ifrån Gimo vilket jag har viss koll på, samt att det antagligen är bättre att bo en bit ifrån turistområdena. Men mitt primära intresse är hur det är i och ikring tätorten Östhammar.

Min förhoppning är att få ett boende allt ifrån några kilometer, till som högst, några mil inåt landet ifrån Östhammars c.

Du bör känna till att Östhammarshem är den största bostadsförmedlaren. De har ganska lång kötid så det är nog lika bra att ha ställt sig i den för längesedan. Annars är det nog att leta bostadsförmedling på privata marknaden som gäller. Där har jag ingen som helst koll. Det är relativt lite hyresrätter i kommunen. Just i Östhammars tätort känner jag till att Ulriceberg är ett lite mer shady område, men om du jämför det området med andra liknande områden, skulle jag tro att det är ungefär lika lugnt som i kyrkan.

Det beror också lite på vad du ser som stökigt folk. Det finns ett litet alkisgäng som åker frekvent mellan Östhammar och Öregrund, men de är mest skråliga av sig och en stor del av dem har någon form av aktivitetstjänst. Invandrare av olika slag tror jag är till störst koncentration i just Gimo och Östhammar. Men i regel skulle jag tro att du skulle trivas som fisken i vattnet om du avser flytta från en större stad pga ”stök och bus”, oavsett ort. Om du kan tänka dig att vara bosatt högst några mil från Östhammar har du ändå lyckats ringa in samtliga tätorter (Alunda, Gimo, Österbybruk, Östhammar och Öregrund). De tre förstnämnda är gamla bruksorter och är inte så befäst av stockholmarna. De andra två är en annan femma dock, mest liv i luckan med start från ungefär april-september, sedan är det rätt så dött, men absolut lugnt och även vackert på sina håll. Min kompis hälsar välkommen att pröva ett liv i kommunen.
Citera
2023-06-13, 21:53
Medlem
flaess avatar
Det skiljer mycket mellan de olika kommundelarna. Krasst sett så kan man dela upp kommunen i roslagsbygden (kuststräckan där t.ex. Östhammar och Öregrund är belägna), bruksbygden (t.ex. Gimo och Österbybruk) och jordbruksbygden i södra kommundelen med Alunda som centrum. I det stora hela så är det en trygg, lugn och hyfsat välskött kommun med stora doser vacker natur.

Roslagsbygden är mest välmående - en salig blandning av småföretagare, akademiker, bönder, yrkesfiskare och "vanligt folk". Östhammar och Öregrund är gamla vackra trästäder som lever upp på sommaren, men å andra sidan är det stendött resten av året. Båtliv är fullt förklarligt en stor grej i nejderna. Finns en hel del original ute på landsbygden omkring Östhammar och Öregrund, på Gräsö i synnerhet. Men det påvisar egentligen bara att man befinner sig i landsbygd. Det är dock långt till Uppsala och Gävle, men ändock goda bussförbindelser.

Bruksbygden är anrik med sina vallonbruk och gruvor, men då får man på köpet bruksmentaliteten som kan vara besvärande om man inte är politiskt röd. Ligger dock närmare Uppsala än Östhammar och Öregrund.

Slutligen jordbruksbygden, med Alunda som centralort. Blandning av infödingar och inflyttat folk från Uppsala. Alunda ligger endast drygt tre mil från Uppsala och har gynnats mycket av 288:ans utbyggnad till 2+1-väg. Finns inte några stora arbetsplatser i trakten så merparten pendlar till Uppsala eller till typ Sandvik Coromant i Gimo eller Forsmarks kärnkraftverk.
Citera
2023-06-14, 11:35
Medlem
Tackar er för informationen.

Jag hoppas kunna byta mig till en lägenhet i Östhammar med det väldigt goda bytesobjekt jag har nu.
Ni bekräftar bilden av en homogen och lugn kommun, faran är väl bara en eventuell dålig hyresvärd eller att man har oturen att flytta in i ett lyhört hus eller ett med "dåliga" grannar.

Men "byskvallret" säger inget om någon dålig hyresvärd?

När en eventuell flytt blir av så får jag såklart kolla upp område, hyresvärd, samt om något hyreschockhöjande ingrepp ska göras i fastigheten. Ett bra sätt är att ringa blivande grannar och höra sig för om diverse.
Citera
2026-01-06, 10:57
Medlem
Blev flytten av?????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här