2026-01-05, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Grönlands statsminister säger att Grönland fortsatt vill vara allierade med Usa. Tji fick Danmark.

Danmark har aldrig sagt att Grönland och Danmark ska avsluta något samarbete så jag vet inte vad för tji du talar om?
Citera
2026-01-05, 20:55
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vilket sätt är troligast USA kommer att använda för att få Grönland? Vad finns det för alternativ om Danmark trilskas?
Danmark är med i NATO så att eh…
Citera
2026-01-05, 20:56
Medlem
jag tror USA kommer börja sänka danska fiskebåtar och säga att de smugglar droger. sen flyger de in med helikoptrar och tar med Mette Frederiksen. snipp snapp slut så var grönland amerikanskt.
Citera
2026-01-05, 20:58
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det bestämmer dock inte Danmark, Grönland är ett självstyre och Danmark har mer av en förvaltande roll.
Men grönlänningarna är bara alkade
Citera
2026-01-05, 21:02
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
I slutända kan det vara Trump som hämtas in till domstol

Ja men det tråkiga är ju att han snart är död, se hur han ser ut, Biden framstår ju som ungdom i jämförelse.
Citera
2026-01-05, 21:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Kopplar du ihop detta med potentiell annektering av Grönland?

Jag har varit naiv när det gäller Ryssland så jag inser att jag kan vara naiv när det gäller USA.

Men vad har dessa fartyg för koppling till ditt påstående om invasion och annektering av Grönland?
Ja. Han trappar upp. Isbrytare är A och O runt ett djupfryst Grönland.
Han är helt i underläge mot Kina angående sällsynta mineraler och jämfört med Putins 40 isbrytare, kärnvapenbestyckade, så är en enda 49 år gammal isbrytare noll i arktiska området.

Trump är en wannabe och vill lira i deras division. Det är habegär som driver honom, maktkamp till vilket pris som helst.
Suveräna stater betyder ingenting och det bottnar garanterat i hans grava störning som narcissist.
Till skillnad från förra mandatperioden har han inga som håller honom kort. Han har sett till att omringa sig med dörrmattor med egen illvillig agenda.
Detta är med i bilden relaterat till farlighetsgrad, dvs hans tillkortakommanden i sin karaktär.
Citera
2026-01-05, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
USA kan väll bara välla in och kidnappa Mette? Jag menar det verkar ju vara ok att göra om länder inte gör som USA vill.

Jo, absolut. Det spelar ju mindre roll i en demokrati dock. Man utser bara en ny statsminister. Det är bara ett officiellt ämbete.

På detta tema. Lite konstiga jämförelser som gjorts med Ryssland och Ukraina i denna tråd och i media. ”Om Ryssland bara gått in och tagit Zelenskyj”. Det hade inte förändrat någonting. Han hade bara ersatts. Sedan kan man inte flyga in med helikoptrar i ett land med luftförsvar, men det är en annan femma.
Citera
2026-01-05, 21:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Jo, absolut. Det spelar ju mindre roll i en demokrati dock. Man utser bara en ny statsminister. Det är bara ett officiellt ämbete.

På detta tema. Lite konstiga jämförelser som gjorts med Ryssland och Ukraina i denna tråd och i media. ”Om Ryssland bara gått in och tagit Zelenskyj”. Det hade inte förändrat någonting. Han hade bara ersatts. Sedan kan man inte flyga in med helikoptrar i ett land med luftförsvar, men det är en annan femma.
Då fortsätter man kidnappa tills man får en PM i Danmark som ger bort Grönland, eller?
Citera
2026-01-05, 21:08
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Danmark har aldrig sagt att Grönland och Danmark ska avsluta något samarbete så jag vet inte vad för tji du talar om?

De har ju i avtal att de får frigöra sig från Danmark genom folkomröstning om de vill? Fast det kanske inte gäller om Grönland vill tillhöra fel nation efter frigörandet.
Citera
2026-01-05, 21:11
Medlem
Storanglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Om du tror att det kommer hända så är du gravt utvecklingsstörd.

Den som lever får se...
Citera
2026-01-05, 21:15
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Kan man inte folkomrösta? Fråga Grönland vad dom själva vill.

Ingen folkomröstning naturligtvis. Men ganska starkt nej i opinionen med 85% emot att bli Amerikaner. 6% var för

https://omni.se/gronlandarna-sager-nej-till-att-bli-del-av-usa/a/vgy03p
Citera
2026-01-05, 21:20
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Ingen folkomröstning naturligtvis. Men ganska starkt nej i opinionen med 85% emot att bli Amerikaner. 6% var för

https://omni.se/gronlandarna-sager-nej-till-att-bli-del-av-usa/a/vgy03p

Jag hade gärna sett det där resultatet i en riktig omröstning. För jag litar inte på att bilden vi får från media i frågan är den rätta. Opinionsundersökningar visar sig gång på gång vara helt fel och ofta designade att stödja beställarens bild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in