Citat:
Ursprungligen postat av
Xaiphod
Jag är nyfiken på hur folk här ser på brädspel via nätet, till exempel genom sidor som Board Game Arena och liknande.
Å ena sidan känns det som att mycket av charmen med brädspel sitter i det fysiska: att sitta runt ett bord, plocka med komponenter, läsa av kroppsspråk och ha det sociala samspelet. Å andra sidan gör onlinespelandet det möjligt att spela oftare, testa fler spel och spela med folk som bor långt bort eller inte alltid har tid att ses.
Tar det digitala bort något väsentligt i spelglädjen, eller är det snarare ett bra komplement till fysiskt spelande?
Spelar ni helst analogt, digitalt eller både och?
Och finns det vissa typer av spel som funkar bättre online än vid bordet (eller tvärtom)?
Intresserad av att höra hur ni andra resonerar.
Jag spelar vid bord, med folk, MEN jag finner digitala spel som ett bra komplement när man vill lära in ett spel. Främst för att nöta in regler och rutiner kring hur spelet skall spelas.
Ta brädspelet Root (Leder Games) till exempel. Lysande spel som jag gärna och ofta spelar analogt, så jag kör ibland på Steam mot datorn för att få rutin på hur man skall titta på spelplanen för att inte göra felaktiga drag - förflyttning av pjäser har begränsningar beroende på vad för andra pjäser som står i gläntorna. Med mera...
Att även se hur "AI:n" spelar är intressant att se, även om den är lite kortsiktig - man förstår ganska snart att det inte är någon människa man spelar mot. Man får även ganska snart mer inblick i hur de olika faktionerna är tänkta att spelas, då spelet är asymmetriskt och alla faktioner har olika regler.