2026-01-05, 11:49
Medlem
Jag är nyfiken på hur folk här ser på brädspel via nätet, till exempel genom sidor som Board Game Arena och liknande.

Å ena sidan känns det som att mycket av charmen med brädspel sitter i det fysiska: att sitta runt ett bord, plocka med komponenter, läsa av kroppsspråk och ha det sociala samspelet. Å andra sidan gör onlinespelandet det möjligt att spela oftare, testa fler spel och spela med folk som bor långt bort eller inte alltid har tid att ses.

Tar det digitala bort något väsentligt i spelglädjen, eller är det snarare ett bra komplement till fysiskt spelande?

Spelar ni helst analogt, digitalt eller både och?

Och finns det vissa typer av spel som funkar bättre online än vid bordet (eller tvärtom)?

Intresserad av att höra hur ni andra resonerar.
Citera
2026-01-05, 11:54
Medlem
Inte alltid det är en fysisk person du spelar mot ( även om det utges för en sådan ), därför väljer jag att avstå.

"spela med folk som bor långt bort"
Citera
2026-01-05, 11:57
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xaiphod
Jag är nyfiken på hur folk här ser på brädspel via nätet, till exempel genom sidor som Board Game Arena och liknande.

Å ena sidan känns det som att mycket av charmen med brädspel sitter i det fysiska: att sitta runt ett bord, plocka med komponenter, läsa av kroppsspråk och ha det sociala samspelet. Å andra sidan gör onlinespelandet det möjligt att spela oftare, testa fler spel och spela med folk som bor långt bort eller inte alltid har tid att ses.

Tar det digitala bort något väsentligt i spelglädjen, eller är det snarare ett bra komplement till fysiskt spelande?

Och finns det vissa typer av spel som funkar bättre online än vid bordet (eller tvärtom)?

Har inget som helst intresse av digitala utflykter. Det är ju osexigt som fan. Jag vill ha mina medspelare i närheten och kunna se dem i öronen. Spelar enbart på köksbordsnivå.
Citera
2026-01-05, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Inte alltid det är en fysisk person du spelar mot ( även om det utges för en sådan ), därför väljer jag att avstå.

"spela med folk som bor långt bort"

Jag menar inte att spela mot anonyma motståndare eller AI.

Det jag syftar på är när man redan har en spelgrupp, men där någon av olika skäl flyttar 30–40 mil bort.

Då blir online ett sätt att fortsätta spela med samma personer, snarare än att ersätta det fysiska mötet. I praktiken ett komplement när det inte längre går att ses regelbundet, till exempel varje vecka.
Citera
2026-01-05, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Har inget som helst intresse av digitala utflykter. Det är ju osexigt som fan. Jag vill ha mina medspelare i närheten och kunna se dem i öronen. Spelar enbart på köksbordsnivå.

Jag är likadan. Det är något fundamentalt som går förlorat när man inte sitter runt samma bord. För mig är brädspel i grunden ett analogt, socialt sammanhang.

Anledningen till att jag ändå ställer frågan är att min spelgrupp funderar på att delvis flytta vårt spelande till BGA. Inte för att ersätta köksbordet, utan för att hitta ett sätt att fortsätta spela när vardag, avstånd och tid gör det svårare att ses lika ofta.
Citera
2026-01-05, 12:14
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Många spel blir bättre digitalt, RISK ett bra exempel.
Citera
2026-01-05, 12:25
Medlem
Soneking1s avatar
Citat:

Ta poker som exempel, pokerkväll med dina vänner eller sitta framför datorn och spela med dina vänner som du inte träffat på flera ar?
Citera
2026-01-05, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soneking1
Ta poker som exempel, pokerkväll med dina vänner eller sitta framför datorn och spela med dina vänner som du inte träffat på flera ar?
Poker är inget brädspel men det har fördelar online ja, man hinner spela mycket fler händer per timme är en stor fördel. Men annars är live bättre spänning.
Citera
2026-01-05, 13:39
Medlem
IlluminatedAliens avatar
Citat:

Jag spelar vid bord, med folk, MEN jag finner digitala spel som ett bra komplement när man vill lära in ett spel. Främst för att nöta in regler och rutiner kring hur spelet skall spelas.

Ta brädspelet Root (Leder Games) till exempel. Lysande spel som jag gärna och ofta spelar analogt, så jag kör ibland på Steam mot datorn för att få rutin på hur man skall titta på spelplanen för att inte göra felaktiga drag - förflyttning av pjäser har begränsningar beroende på vad för andra pjäser som står i gläntorna. Med mera...

Att även se hur "AI:n" spelar är intressant att se, även om den är lite kortsiktig - man förstår ganska snart att det inte är någon människa man spelar mot. Man får även ganska snart mer inblick i hur de olika faktionerna är tänkta att spelas, då spelet är asymmetriskt och alla faktioner har olika regler.
Citera
2026-01-05, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlluminatedAlien
Jag spelar vid bord, med folk, MEN jag finner digitala spel som ett bra komplement när man vill lära in ett spel. Främst för att nöta in regler och rutiner kring hur spelet skall spelas.

Ta brädspelet Root (Leder Games) till exempel. Lysande spel som jag gärna och ofta spelar analogt, så jag kör ibland på Steam mot datorn för att få rutin på hur man skall titta på spelplanen för att inte göra felaktiga drag - förflyttning av pjäser har begränsningar beroende på vad för andra pjäser som står i gläntorna. Med mera...

Att även se hur "AI:n" spelar är intressant att se, även om den är lite kortsiktig - man förstår ganska snart att det inte är någon människa man spelar mot. Man får även ganska snart mer inblick i hur de olika faktionerna är tänkta att spelas, då spelet är asymmetriskt och alla faktioner har olika regler.

Letade på Steam, är det Dire Wolf som skapat? Är det ett trevlig spel?
Citera
2026-01-07, 20:51
Medlem
IlluminatedAliens avatar
Japp. Det är den.

Och jag tycker det är trevligt som träningsläger för att lära mig inför att spela på riktigt!

Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Letade på Steam, är det Dire Wolf som skapat? Är det ett trevlig spel?
Citera
2026-01-10, 18:13
Medlem
2x4femtums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Många spel blir bättre digitalt, RISK ett bra exempel.

Hahha spela mycket risk på 80-talet och oftast gadda vi ihop mot en spelare som oftast fick frispel och kasta allt på golvet.

Var ska man spela risk online?

Har nytt risk brädspel oöpnatt från 2024 ska fixa lira nästa helg, men skulle vara kul köra online iom utflyttning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in