2026-01-02, 22:00
Medlem
geytos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld
Är det vanligt att resande ogillar svenska kyrkan och inte döper sina barn osv

Jag skulle säga ja. Jag har inte jättemycket insyn i resande-kretsar, men säger ja. Det är starka traditioner som krockar. Zigenare, svenska kyrkan.
Citera
2026-01-04, 18:49
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Jag skulle säga ja. Jag har inte jättemycket insyn i resande-kretsar, men säger ja. Det är starka traditioner som krockar. Zigenare, svenska kyrkan.
De behöver inte döpas. De är redan döpta. Klara.
Det är de som ska döpa oss andra. Så vi blir ett.
De hittar fel på oss. Fördomar som vi måste uppfylla för att de ska bli nöjda. Vi ska underkasta oss och ge dem rätt. Sätta andra före. De kan inte göra nåt fel. De har alltid rätt. Sen får vi komma till himlen på jorden.
De mörka.
Det är så det ska vara.

Det är som en katolsk kyrka. De är ofta integrerade i samhället så. Som sk "husnegrer"

Sen finns de som är utanför.

Mycket människotankar.
Senast redigerad av Fraggelrock 2026-01-04 kl. 19:04.
Citera
2026-01-04, 19:07
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Jag tror nog att det inte är helt fastslaget vilket ursprung tattare har.

Mest troligt, i min mening, är att de utgörs av en uppblandning av de zigenare som kommit till Sverige från 1500-talet fram till förra seklets början, med utstötta från bondesamhället, egendomslösa som inte kunde infoga sig i det vanliga samhället.

Resandespråket är baserat på romani. Det var åtminstone förr vanligt att resande försörjde sig på enklare hantverk och arbeten vid sidan av det vanliga samhället, alltså kulturellt besläktat med zigenare, handel på basal nivå.

Lägg därtill ett leverne som majoritetssamhället inte accepterade.

En liknande assimilering av dagens zigenare är inte att vänta, därtill är de för många och inflödet av nya för stort.
Det har utvecklats en bild av en tattare i Sverige. Som en prototyp? Avgud. Gudabild. Ideal. Som pariahunden utvecklas i Indien. De är inte så speciella. Människor är vi. En finne från finska lappland kan bli likadan onkel-Tom kapo wiseguy kollaboratör. De är herdar. Olika.
Sanningen finns där ute. Jesus är sanningen och livet. Den gode herden.
Senast redigerad av Fraggelrock 2026-01-04 kl. 19:14.
Citera
2026-01-04, 19:20
Medlem
GiveMeHeads avatar
Albaner är väl det nya tattasläktet. Äckliga som zigenare.
Citera
2026-01-04, 19:57
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Albaner är väl det nya tattasläktet. Äckliga som zigenare.
Man kan se det på olika sätt. Beror på vilket språk man talar. Vad är du då? Ingenting?
Hur ska albanerna bli lika bra som du, som ingenting är?
Du borde först presentera dig själv. Varför du är så bra. Jag är en tattare. Jag är tandsten. Tartar. Väldigt användbar.
Jag är hasch från växten cannabis. Black diamond.

Bra försök tjänare. Onda arbetare. Jag har bara såna som dig omkring mig. Alamandi.

Du är värsta tattaravskummet. Du är skiten som rensas bort från tattare. Eller den skiten som kastas bort från skiten. Och du vet det. Cool.

Tack för ingenting länken.
Du tillhör draken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in