2026-01-03, 21:53
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Nei, det var en generell mening helt på linje med min egen. Du fikk ikke med deg min edit forstår jeg, men den uskarpe
kniven i skuffen, enligt deg, har fullført bachelor i sociology, og er i ferd med sin master.

Citat:
– Jeg synes det er helt tåpelig at det er en fire minutter lang sprintløype for jentene. Det er jo mer mellomdistanse enn sprint. Jeg lurer på om de vurderer å endre, for det er for langt, synes jeg.

Det sier Ingrid Bergane Aabrekk etter å ha blitt slått ut i kvartfinalen i lørdagens klassiske sprint i Val di Fiemme – og det i løypa som skal brukes under OL-sprint i februar.

Men om Aabrekk får det som hun vil, blir løypa endret.

– Jeg mener at jentene og guttene kan ha forskjellige distanser, at jentene kan gå kortere. Jeg mener at det er likestilling, å ha like lang løpstid.

Det är möjligt att hon uttrycker en generell mening (också), men det fetade citatet syftar på den aktuella sprintbanan.

(För övrigt kritik från flera åkare och ledare i Norge som du i ett tidigare inlägg avfärdade eftersom du vill se Jonna och Johannes briljera och vinna)
Senast redigerad av katw 2026-01-03 kl. 21:55.
Citera
2026-01-03, 21:53
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Nei, det var en generell mening helt på linje med min egen. Du fikk ikke med deg min edit forstår jeg, men den uskarpe
kniven i skuffen, enligt deg, har fullført bachelor i sociology, og er i ferd med sin master.

Vad har kunskaper i ämnet sociologi med något här att göra?
Citera
2026-01-03, 21:59
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Alvar körde alltså med fäste men valde att staka ändå för att testa. Han fortsätter överraska, får se vad han gör i heaten.
Imorgon får han äntligen ta sig uppför ett fjäll.

Vilka skidor kommer Mühlbach välja? Vilka pjäxor?
Citera
2026-01-03, 22:09
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Alvar körde alltså med fäste men valde att staka ändå för att testa. Han fortsätter överraska, får se vad han gör i heaten.
Gikk på double-pole ski, som man kan trykke lengre ned i underlaget i stavtakene og derved stake mye raskere.
Det går å legge lite festesmøring på dem uten at det går utover stakningen, men da bare på en meget begrenset del av sålen.

Om man kan anvende benen på beste vis i klassisk teknikk, vil dette gi en fordel, men om man ikke kan det, blir det som vi så Alvar
gikk i bakken dessverre.
Citera
2026-01-03, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Sundling och Svahn är vinnare, de har en enorm högstanivå. För mig räcker det att ge dem båda 2 givna platser. De övriga tre får kämpa som djur för att vinna och gör det väldigt sporadiskt. Nu var det länge sedan Linn vann, men det är ju på grund av externa faktorer.

Jonna+ Linn ÄR givna på OS de övriga 3 får slåss om de resterande två platserna. När det är mästerskap är det medaljer man ska maximera för, främst guld.
Precis så. Linn med sin nivå måste få chansen att hitta form till OS. Jonna o Linn bör vara givna om inte skada eller katastrofform står i vägen
Hagström o Dahlkvist tar i dagsläget de övriga platserna.
Citera
2026-01-03, 22:14
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Yes sir, inte riktigt i nivå med Nissinen i ansiktet men fullt gångbar.
Blir Nissinen diskad och bannad?
Finska Skidförbundet säger att man avgår från Nissinens uttalande angående Vandas Hakunila på Tour de Ski. Enligt pressmeddelandet har Finska Skidförbundet och Nissinen diskuterat saken.

– Nissinens uttalande representerar inte Finska Skidförbundets ståndpunkt, värderingar eller verksamhetsprinciper. Finska Skidförbundet är medvetet om de tolkningar som uttalandet ger upphov till och vill betona att rasism i någon form inte accepteras i förbundets verksamhet.
Citera
2026-01-03, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Vad har kunskaper i ämnet sociologi med något här att göra?
Var ju en replik på påståendet att Aabrekk inte var den skarpaste kniven i lådan vilket kan synas lite hårt uttryckt bara för att man uttrycker en åsikt i en fråga med fullt rimliga argument.
Citera
2026-01-03, 22:20
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PynchonsApa
Var ju en replik på påståendet att Aabrekk inte var den skarpaste kniven i lådan vilket kan synas lite hårt uttryckt bara för att man uttrycker en åsikt i en fråga med fullt rimliga argument.

Som dessutom tas ur sin kontext i en artikel.
Citera
2026-01-03, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Finska Skidförbundet säger att man avgår från Nissinens uttalande angående Vandas Hakunila på Tour de Ski. Enligt pressmeddelandet har Finska Skidförbundet och Nissinen diskuterat saken.

– Nissinens uttalande representerar inte Finska Skidförbundets ståndpunkt, värderingar eller verksamhetsprinciper. Finska Skidförbundet är medvetet om de tolkningar som uttalandet ger upphov till och vill betona att rasism i någon form inte accepteras i förbundets verksamhet.
Vad har Nissinen sagt?
Citera
2026-01-03, 22:27
Medlem
utredare1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur

Vad har Nissinen sagt? Ok, jag kollade upp det lite men förstod inte helt - menar hon att någon del av Finland har för många invandrare eller att det är för mycket brottslighet där?

Men hur som helst blir väl kontentan att Nissinen inte bara ser bra ut, hon är en bad girl också.. Jag tror med andra ord inte att kärleken härifrån flashback lär minska som en konsekvens av detta, tvärtom..
Citera
2026-01-03, 22:30
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Vad har Nissinen sagt?

Hon noterade att ett finskt samhälle blivit totalförstört av massinvandring från skithålsländer.

Att låta det hända är inte klandervärt, men att kommentera det är däremot något som absolut inte får ske.

Och som någon noterade innan, nu är hon min stora idol.
Senast redigerad av Dr.skalmanski 2026-01-03 kl. 22:32.
Citera
2026-01-03, 22:31
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Vad har Nissinen sagt?

Citat:
Ursprungligen postat av utredare1
Vad har Nissinen sagt? Ok, jag kollade upp det lite men förstod inte helt - menar hon att någon del av Finland har för många invandrare eller att det är för mycket brottslighet där?

Men hur som helst blir väl kontentan att Nissinen inte bara ser bra ut, hon är en bad girl också.. Jag tror med andra ord inte att kärleken härifrån flashback lär minska som en konsekvens av detta, tvärtom..
https://yle.fi/a/74-20202350
Skandinaviska cupen arrangeras i helgen i Hakunila, Vanda. Det är den näst högsta tävlingsnivån i FIS efter världscupen.
– Jag skulle hellre åka skidor här (Tour de Ski) än i Mogadishu, Finland, hundra gånger. Det kan bli lite av en kulturchock för norrmännen, meddelade Nissinen till exempel enligt Iltalehti .
Senast redigerad av gofigur 2026-01-03 kl. 22:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in