2026-01-03, 20:12
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Ebba och Weng 1.10 efter Joensuu som är tvåa sammanlagt nu. Ca. 50 sek efter Ilar på tredjeplatsen. Det borde båda kunna ta i backen. Stadlober brukar vara rätt bra klättrare men inte i klass med de allra bästa. Drivenes har vi ingen aning om. Tycker det ser bra ut för totalpallen för Ebba om hon kan klättra lika bra som hon gjort som bäst.

Dahlqvist och Lundgren ligger bra till i totalen men kommer nog tappa flera åkare före sig. Maja leder sprinttouren med tre poäng men det kommer bli jobbigt att hålla Fähndrich bakom sig. Hoppas Frida kan ta sig in topp-10. Det känns osäkert med formläget även om det är nära.

Kläbo etta och Amundsen tvåa känns givet på herrsidan. Vem som tar sista pallplatsen är svårare att säga.
Är väl givet att Heidi vinner etappen och blir totaltvåa?
Ebba tvåa och totaltrea.
Stadlober trea och totalfyra.
JBD joker. Vad väger hon?
Citera
2026-01-03, 20:15
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
Drivenes

https://www.instagram.com/stories/highlights/18105792502549708/
Yes sir, inte riktigt i nivå med Nissinen i ansiktet men fullt gångbar.
Citera
2026-01-03, 20:20
Medlem
Simpson-Larsen burde kunne gjøre det veldig bra i morgen. Nå er vel Joensuu i bedre form enn hun har vært tidligere, så det kan jo hende hun overrasker og til og med tar en pallplass. 1.10 er jo tross alt en viss avstand. Spår 3. plass på Pellegrino sammenlagt. Har mer rutine enn Stenshagen og Heggen og har blitt bedre og bedre i bakken.
Citera
2026-01-03, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weit-weg
Nja, skulle nog vilja få tesen ”sluta att alltid välja heat 5 trots grym prolog” bekräftad eller dementerad.
Det skiljer ju 15 minuter i vila mellan kvart/semi heat 1/5 dvs bättre ork?

Med tanke på att det är lika för alla så borde hon naturligtvis börja ta heat 1 konsekvent när det finns möjlighet. Mer vila = Bättre chans i finalen.
De gånger som hon ändå vunnit finalen tror jag har att göra med att de som blir 2-6 i finalen har en sämre dag på något sätt. Kanske ätit för dåligt, sovit för dåligt eller något annat som påverkar.

Jag tänker mig att prologen (om perfekt genomförd) för alla är en indikation på hur slutresultatet för dagen borde bli, med få undantag.
Citera
2026-01-03, 20:22
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Yes sir, inte riktigt i nivå med Nissinen i ansiktet men fullt gångbar.
Ja, hun har både imponert og overrasket meg. Soleklart rett inn på OL-laget bør hun være nå.
(men om jeg nu også skulle kommentere andre særinteresser i det her, så er mitt tips att kolla Aabrekk også )
Citera
2026-01-03, 20:30
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Simpson-Larsen burde kunne gjøre det veldig bra i morgen. Nå er vel Joensuu i bedre form enn hun har vært tidligere, så det kan jo hende hun overrasker og til og med tar en pallplass. 1.10 er jo tross alt en viss avstand. Spår 3. plass på Pellegrino sammenlagt. Har mer rutine enn Stenshagen og Heggen og har blitt bedre og bedre i bakken.
Ja, Pelle har helt korrekt teknikk i bakken. Ingen heng på ene siden, ikke en stakato eeeen-to-paus rytme, men beholder kroppsvekten sentralt, og går i rytmen ett-to-ett-to med korte skjær som avsluttes tidlig. Holder "hjulet i gang" og derved framdriften med andre ord,
noe som er helt vesentlig for å ta seg mest mulig energieffektivt, og billigst mulig opp der.
Senast redigerad av Ski-entusiasten 2026-01-03 kl. 20:32.
Citera
2026-01-03, 20:34
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green-Spirit
Det är verkligen nyckeln på denna banan - att orka gå med när tåget går uppför Zorsi-backen OCH dessutom ha krafter kvar att åka skidor där uppe på flacken. Klæbo kunde det och det kändes som han åkte de sista 50 meterna i finalen där innan det vänder ner igen nästan dubbelt så fort som Grahnen och resten som istället mest högg i snön med stumma armar.
Joensuu fick också bra utdelning där med bibehållen teknik.

Men apropå nya bansträckningens långa segrartider, hur lång får en sprintbana i VC eller mästerskap vara för att fortfarande uppfylla kriterierna?
Tror den är för lång och krävande för att Skistad ska orka 4 race för vinst i den i OS.

Exakt. Allt kan avgörs i flacksvängen eller vad det ska kallas.

Jag har mjuknat när det gäller banan. Utslagsgivande och fin skidåkning som många av er har skrivit. Fast fortfarande är det för lång åktid för damerna med 20-30 sek fast det är petitesser i sammanhanget. Jonna jublar givetvis. Svårt att se henne missa 5 i rad.

Ingen aning om det finns specifika kriterier om längd/segertider.
Citera
2026-01-03, 20:36
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Inget, men en lämplig spottkopp istället för Hagström…
Gillar du Maduro? Kommunistdiktatur? Knarkkarteller som förstör för USA? Kriminella livsfarliga gäng? Skiter i alla de venezuelaner som är överlyckliga idag? Man kan starkt misstänka det.
Poängen är att jag vet väldigt många som jag tycker betydligt sämre om än Trump. Slagpåsen för allt från folk helt utan koll på särskilt mycket. Ja, har har en del skrattretande sidor. Det ständiga skrytet och överdrifterna t ex. Men det finns mycket värre folk. Slå på dem.

Annars håller jag med dig om Hagström till rätt stor del. Hoppas det går bra på OS och att hon får en chans ffa. Risken finns att när det väl är dags så har andra kommit i bättre form än vad de är i nu och går före. Bara fyra åkare. Det blir nog Sundling, Svahn, Dahlqvist och Ribom som vanligt - om de är friska.

Synd på Ilar idag. I tävlingens hetta.
Inga fler som borde ha åkt på samma (Pinter vet jag)?
Citera
2026-01-03, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Gillar du Maduro? Kommunistdiktatur? Knarkkarteller som förstör för USA? Kriminella livsfarliga gäng? Skiter i alla de venezuelaner som är överlyckliga idag? Man kan starkt misstänka det.
Poängen är att jag vet väldigt många som jag tycker betydligt sämre om än Trump. Slagpåsen för allt från folk helt utan koll på särskilt mycket. Ja, har har en del skrattretande sidor. Det ständiga skrytet och överdrifterna t ex. Men det finns mycket värre folk. Slå på dem.

Annars håller jag med dig om Hagström till rätt stor del. Hoppas det går bra på OS och att hon får en chans ffa. Risken finns att när det väl är dags så har andra kommit i bättre form än vad de är i nu och går före. Bara fyra åkare. Det blir nog Sundling, Svahn, Dahlqvist och Ribom som vanligt - om de är friska.

Hagström har för låg högstanivå, så är det bara.
Citera
2026-01-03, 20:44
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby

Börjar bakifrån.
Nej nej nej, varför skulle Ribom ens vara aktuell till sprinten?
I dagsläget lär det ju bli Sundling-Ilar-Dahlqvist-Hagström sett till resultaten i sprint denna säsong, eller?

Angående Trump - Venezuela är inget problem - dom står för 1% av narkotikan in i USA.
Venezuela har världens största oljereserver och det är detta USA vill åt. billig olja!

Men, största problemet är ju befolkningen i USA - visste du att USA konsumerar nästan 50% av världens all producerat knark?
Citera
2026-01-03, 20:46
Medlem
Joelfrogs avatar
Projected standings
1. Kläbo
2. Amundsen +1.02
3. Heggen +1.04
4. Pellegrino +1.35
5. Anger +2.05
6. Krueger +2.23
7. Stenshagen +2.25
8. Schumacher +2.42
9. Moser +2.50
10. Cyr +3.06

1. Diggins
2. Stadlober +1.17
3. H. Weng +1.42
4. Andersson +1.54
5. Joensuu +3.03
6. Ilar +3.31
7. Karlsson +4.00
8. Sanness +4.08
9. Fink +4.11
Citera
2026-01-03, 20:49
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Hagström har för låg högstanivå, så är det bara.

Det har väl Emma Ribom också?

Emma är ett år äldre än Johanna men har förre topp-5 placeringar i sprint än Johanna.
19-16 till Johanna. I antal vinster leder Emma med 4-2 dock.

Bägge har väl i så fall den nivån du pratar om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in