2026-01-03, 17:33
Medlem
zombie-nations avatar
Och jag som tycker att all öl är god en sommarkväll vid sjön, där är temperaturen varierad och man dricker direkt ur burken. Haha.
2026-01-03, 17:42
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag gick in på en fin krog. Mycket mörkt trä, mysig belysning, fint folk.
Jag beställde en Mariestads Export på glasflaska. En helt vanlig öl som jag normalt uppskattar allmänt.
Men denna var riktigt god. Perfekt balanserad, perfekt temperatur, mustig, mjuk och kryddig. Jag skulle gärna vilja att den skulle vara lite rökig också.

Men varför var denna Mariestads Export på glasflaska så god?
Jag har smakat Norrlands Guld på PET-flaska. 33cl....smakade kemiskt och riktigt dåligt.
Så kan det vara flaskan som är orsaken? Eller är det rätt temperatur och att den får stå sval under lång tid som är anledningen varför ölen är god?

Jag brukar ha min öl i kylen, men den blir inte lika god då. Varför då? Temperaturen är fel?

Idag har jag ställt in min ölkyl på 11 grader C. Då ska ölen få stå så där i några timmar.

Sinne, intryck mm spelar stor roll
2026-01-03, 17:45
Medlem
Kylskåpskall öl är alldeles för kall, på ett ställe jag jobbade på kom ölen i större flaskor liknande en svetstub, de förvarades i ett mindre kylrum med rätt temp, ölen gick i slangar upp till bsren 40 meter bort å en våning upp.
2026-01-03, 17:47
Avstängd
Citat:
Jag beställde en Mariestads Export på glasflaska. En helt vanlig öl som jag normalt uppskattar allmänt.
Men denna var riktigt god. Perfekt balanserad, perfekt temperatur, mustig, mjuk och kryddig. Jag skulle gärna vilja att den skulle vara lite rökig också.

Jag har smakat Norrlands Guld på PET-flaska. 33cl....smakade kemiskt och riktigt dåligt.
Så kan det vara flaskan som är orsaken? Eller är det rätt temperatur och att den får stå sval under lång tid som är anledningen varför ölen är god?

Jag brukar ha min öl i kylen, men den blir inte lika god då. Varför då? Temperaturen är fel?

Idag har jag ställt in min ölkyl på 11 grader C. Då ska ölen få stå så där i några timmar.

Rätt kyla
2026-01-03, 17:59
Medlem
Citat:

Din finsmakarbög. Allt beror på set och setting. Du har kämpat dig dit och klätt upp dig, och de serverar det du vill ha. Mind over matter. 🤷
2026-01-03, 18:08
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
De på krogen är ju utbildade och vet exakt både hur ölen ska lagras som vilken tempratur som är bäst.

Du skämtar nu va? 😂
2026-01-03, 18:20
Moderator
Allaballawallas avatar
Ta det i existerande tråd om exakt samma ämne:
(FB) Varför är öl så mycket godare på krogen?

Denna tråd får låset på.

Om ni inte är nöjda med det får ni via PM ta det med TS som trots att h*n vet hur sökfunktionen fungerar valde att inte använda den för att leta upp den andra tråden utan i stället startade denna tråden.

*KLICK!*

/Mod
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in