2026-01-03, 07:13
Medlem
Det känns som att när jag var barn så var det oftare stora snöflingor som föll, och nu så är det oftare väldigt små snöflingor. Är det någon mer som har märkt det? Kan det bero på klimatförändringarna, och i så fall hur?
Citera
2026-01-03, 07:31
Medlem
Fantens avatar
Allting kändes mycket större när man var liten. Men det är inte saker som har blivit mindre, det är du som har blivit större och ser således världen från ett annat perspektiv. Fenomenet i sig är så vanligt så det har flera liknande akademiska benämningar som syftar på precis samma sak. Samma fenomen som gör att man tycker att Big Macs var mycket större än dom är idag. Big Macs har helt enkelt haft samma storlek sen den introducerades.
Citera
2026-01-03, 07:36
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Det är som att folk minns att mat smakade mer förr. Det har mer att göra med den förgängliga människans perception och åldrande och mindre med att världen blir sämre. Människor upplevde saker som större när de var barn eftersom dom själva var mindre. Samma med att tiden går fortare när man blir äldre. Det handlar återigen om perception. Man har mer referenser och därför väljer hjärnan att bortse från stora delar av det invanda som bara försvinner i ett töcken. För ett litet barn är allt nytt och hjärnan är påslagen hela tiden. Alltså upplevdes tiden gå långsammare förr och fortare nu, för att din hjärna snabbspolar sånt den inte behöver lära sig.

Det finns massor av forskning på detta. Bara att googla.
Citera
2026-01-03, 07:45
Medlem
Nej det är inte så jag menar. Snöflingorna var större när jag var 20 också. Men det var enklast att säga när jag var barn. Låt mig omformulera frågan:

Är det vanligare med små snöflingor nu än för 20 år sedan?

Ytterligare en omformulering:

Har klimatförändringarna påverkat storleken på snöflingorna?
Citera
2026-01-03, 07:48
Medlem
Queutards avatar
Klimatförändringarna gör faktiskt snöflingorna större, de klibbar lättare samman vid varmare temperaturer. Om man antar att vi har fler dagar med snöblandat regn nära nollan. Man kan inte minnas snöflingors storlek från barndomen.

För övrigt har skärmarna och teveapparaterna bara blivit större sedan barndomen, för att inte tala om bilarna och flygplanen. Även människorna är större nuförtiden, och även kukarna om jag förstår saken rätt. Det är viktigt det där sistnämnda.

Däremot har telefonerna blivit mindre, och det är nog ingen optisk eller psykologisk illusion. Så även hörlurarna, skivorna och annat elektroniskt. Allt är plattare också.

Big Mac är mindre, sett till sallad och annat innanmäte, medan burgarnas vikt inte har ändrats. Ja, även Big Mac är alltså plattare. Relativistisk längdkontraktion. Större har dock fritten och colan blivit. Mycket större. Och därför är även människorna större och behöver större bilar och flygplan. Det hänger samman.
Citera
2026-01-03, 08:01
Medlem
Låt mig omformulera mig igen...

För bara några år sedan så FÖLL flingorna oftare, och nu så BLÅSER flingorna oftare förbi. Det är inte ofta de senaste åren som jag har sett flingor falla utanför fönstret. De blåser däremot ofta förbi.
Citera
2026-01-03, 08:08
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta

För bara några år sedan så FÖLL flingorna oftare, och nu så BLÅSER flingorna oftare förbi. Det är inte ofta de senaste åren som jag har sett flingor falla utanför fönstret. De blåser däremot ofta förbi.
Så det är allt detta tjat om snökanon från Gävlebukten och andra delar av Östersjön i medierna som ger detta fenomen med ynkliga snöflingor och inte härliga lapphandskar som mormor kallade riktigt stora snöflingor som föll riktigt sakta på 80talet. ⛷️
Citera
2026-01-03, 08:53
Medlem
Fantens avatar
Citat:

Nej, det gjorde dom inte. Snöflingors storlek beror vädret, inte klimatet
Senast redigerad av Fanten 2026-01-03 kl. 08:56.
Citera
2026-01-03, 11:38
Medlem
Stora flingor när det är närmare 0-grader ute.
Små flingor när det är -10 grader.
När det är riktigt kallt så brukar det inte ens snöa.

Så beroende på när "förr" du mätte så har flingorna varierat i storlek.
Citera
2026-01-03, 11:42
Avslutad
Tycker snöflingorna har blivit större än förr.
Citera
2026-01-03, 13:04
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Det känns som att när jag var barn så var det oftare stora snöflingor som föll, och nu så är det oftare väldigt små snöflingor. Är det någon mer som har märkt det? Kan det bero på klimatförändringarna, och i så fall hur?
Det beror kanske på klimatkrisen...
Lösning: Betala pengar till diverse klimatorganisationer och rösta på Miljöpartiet.
Ge även bort alla dina ägodelar till desamma klimatorganisationer.
Sluta andas ut koloxid, sluta omedelbart med att rapa och fisa ut dina metangaser...
Citera
2026-01-03, 17:48
Medlem
Jag tänker så här:

Om det blåser så blåser de stora snöflingorna sönder och blir små. Blåser det mer nuförtiden än för t.ex. 30 år sedan? Här i Sundsvall så klagas det väldigt mycket på just blåsten, vilket det inte gjordes förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in