Citat:
Ursprungligen postat av
BananKlase
Senast man höjde barnbidraget var med två hundra. Gör ingen skillnad för folk
Sverige har världens bästa föräldraförsäkring. Verkar inte ha så mycket påverkan.
Höja fastighetsskatten och avskaffa räntesubventionerna kommer öka bostadskostnaden rejält.
Att få bort boomers från sina villor kan KD:s förslag att ta bort vinstskatten på bostadsförsäljningar göra skillnad. Det skulle sätta fart på bostadsmarknaden med ett större utbud och därmed sänkta priser.
Barnbidrag och skattesänkningar tror jag är helt meningslöst. Har man jobb så lever man ganska bra idag. Jag tror problemet snarare är att så många idag tvivlar på skyddsnäten. Att om man blir långtidsarbetslös eller långtidssjukskriven så är det kört i princip. Om det sen är så eller inte är en annan debatt men många unga (under 35) verkar ha den åsikten. Lägg sen till oro över arbetsmarknaden, bostadsmarknaden ekonomin, krig, klimat, pandemier osv.
Jag pratar ofta med unga runt 20 inom idrotten och många är extremt dystra av sig. För ett par månader sen pratade jag med en ung kille om att spara pengar. Han berättade att han brände otroligt mycket pengar på hämtmat och energidryck. Jag undrade om det inte är bättre att han sparar lite för att kunna köpa saker som bostad och liknande i framtiden. Han svarade att det lät dumt eftersom han antagligen skulle vara död om 10 år ändå. Detta var han helt seriös med.
Citat:
Ursprungligen postat av
PungiMunninen
Skillnaden är att jag är utbildad inom det här området och har jobbat med AI. Datorerna skapade massa nya jobb. I fallet AI kommer det komma 1000 nya jobb på 100 000 förlorade jobb. Max. I princip alla kontor kommer bli värdelösa då 90% av alla white collar jobs försvinner.
Enda fördelen jag ser är att vi kan flytta tillbaka all produktion från Kina.
Jag är mer utbildad än dig inom AI och har jobbat mer med det och jag tror inte alls det blir någon större fara. Tvärtom.