Citat:
Ursprungligen postat av
S1G1N4
Om du verkligen inte förstår varför dom orden är problem behöver du läsa mer innan du försöker förklara det för andra. Men du förstår, du testar bara hur länge jag orkar med frågeleken.
Jag förstå förstås varför
du ser det som ett problem. För att du blivit lärd att det är så och för att du ser olika på olika människor. Men vad jag bad om var att förklara varför. Då kan du inte det, utan kommer med ett nonsenssvar på allt jag frågade om. Så jag tror inte du kan förklara dina egna inkonsekventa åsikter. Du vill inte heller debattera dem.
För grunden är vad man associerar orden med. När man tänker på eller hör ett ord, så dyker en association upp i huvudet. Tänker man på ett hus, dyker ett hus upp.
Tänker man på en zigenare, dyker kanske en bild upp av en typiskt zigenarkvinna upp. Säger man rom, så är det en tiggare, eller kanske nån som stjäl ett koppartak, vad man nu associerar ordet med, utifrån sina egna upplevelser.
Så när du tänker på en neger dyker förmodligen upp en karikatyr av en neger. Problemet är att när jag gör det, dyker det upp en helt vanlig neger. Så vi två associerar orden med olika saker. Därför ser jag inte ned på ordet eller människan, som en karikatyr, som du.
Sen vad man anser att man får säga, handlar om människor status. Desto högre stående och bättre man ser på dem, desto mindre hemsk anser man det att kalla dem för vad de är. Medan tvärtom för människor med lägre status. Lite generaliserat. Så negrer, lappar och zigenare, eskimåer och lite andra, anser man att man inte ska kalla vid deras namn, utan har andra ord för. För man associerar dem med lägre stående.
Medan för judar, kineser, japaner araber t.ex. är det inget problem att benämna med sina rätta namn.
Svarting och Guling är en sån sak, där det ena anses vara ett korrekt öknamn efter hudfärgen, men inte den andra.
Men tiden kommer även associationerna att få annan betydelse. Man ansåg, att man skulle kalla zigenare för romer, för man ansåg zigenare var nedsättande. Men redan nu kan man väl säga att rom, har fått samma betydelse som zigenare förr och ses som nedsättande att vara.
Men det förklarar varför neger inte alls behöver vara nedsättande, för om du associerade neger med högstående människor skulle du inte ha något problem med det. Så det är inte ordet som är nedsättande, för orden har ingen egenbetydelse. De betyder vad man associerar det med.
Men, hoppas att du lärt dig lite av det här, Men jag tror du kommer att stöta bort det och vägra ta till dig det. Annars kanske du mognar med åren.
Så för att återgå till själva tråden, behöver det inte vara nedsättande att kalla barnet neger. Det är bara hur du och andra ser på negrer, som är det faktiska problemet. Att ge dem ett öknamn efter hudfärgen, som gulingar, är inte bättre heller.