2013-05-12, 13:19
Medlem
TextTvs avatar
Det ligger ute ett par bostadsrättsradhus i Timmerslätt/Furulund, gatan heter Furumossen. Hur är det att bo där?

Jag har läst här i tråden att man bör undvika Lexby, men vad jag kan se på kartan är det bara radhusområden där, hur kan det då vara så illa?
Senast redigerad av TextTv 2013-05-12 kl. 13:35.
Citera
2013-05-12, 13:30
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TextTv
Det ligger ute ett par bostadsrättsradhus i Timmerslätt/Furulund, gatan heter Furumossen. Hur är det att bo där?

Jag har läst här i tråden att man bör undvika Lextorp, men vad jag kan se på kartan är det bara radhusområden där, hur kan det då vara så illa?

Furumossen är i stort sett bara tvåvånings bostadsrättshus gränsande till villaområden. I Partille har det av tradition byggt ganska många nya sådana 2-3 våningshus utan hiss. Högre hus finns i stort sett bara i en del 60-tals områden. Furumossen är 80-90 tal.

Det bor relativt lite invandrare i området. De flesta av dem är iranier. Buset utgörs främst av moppeungdom som väsnas med trimmat, men dessa rör sig dock i stora delar av Partille..
Citera
2013-05-12, 13:36
Medlem
TextTvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Furumossen är i stort sett bara tvåvånings bostadsrättshus gränsande till villaområden. I Partille har det av tradition byggt ganska många nya sådana 2-3 våningshus utan hiss. Högre hus finns i stort sett bara i en del 60-tals områden. Furumossen är 80-90 tal.

Det bor relativt lite invandrare i området. De flesta av dem är iranier. Buset utgörs främst av moppeungdom som väsnas med trimmat, men dessa rör sig dock i stora delar av Partille..

Tack för info, har du någon koll på Lexby?
Citera
2020-06-12, 19:24
Medlem
Måste hålla med, Alla områden i Partille är väderlösa, Sävedalen är visserligen ok men du har nära skiten vart du än bor där. Dock har ju priserna gått upp mycket överallt så man kan inte välja på samma sätt längre vart man vill bo då alla vill bo i det "bra" områderna.
Men som redan sagts i tråden borde du försöka om budgeten tillåter strunta i alla områden i Partille och titta på hus vid kusten mot Kungsbacka, Onsala, Särö, Lerkil är det som kallas för "guldkusten" och dit många välbeställda flyttar. Annars finns det väl få fina områden kvar i Göteborg som passar för barnfamiljer förutom det klassiska, Torslanda, Örgryte och vissa delar av Hisingen.
Citera
2020-06-12, 19:26
Medlem
Lexby är väl inget Ghetto men det är inge bra ställe att bo på då det finns många invandrare och social fall som bor i området, undvik hela Partille om det går
Citera
2020-06-20, 02:25
Medlem
Nihiliserads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlia
Hej!
Jag vill flytta till partille men vet inte vilka områden som är bra och vilka som är mindre bra.

Ni vet säkerligen vad jag menar med bra och dåliga områden, t.ex "mångkulturella" områden går snabbt bort. Fyllis och party områden är samma sak. Jag vill ha ett bra område att bo på där man...
Pallar att bo i många år,
Har bra studie miljö,
Får lugn och ro samt vågar rasta vovven på när det blir lite mörkt.

Här är en karta över de tillgängliga områderna.
http://www.partillebo.se/Bostadsomraden/

* Anneberg
* Artles torg
* Björndammen
* Ekeblads väg
* Finngösa park
* Forellen
* Getekulla
* Hallen
* Hytterkullen
* Högen
* Ida Liljebergs väg
* Kåhög
* Ljungkullen
* Mosaikens trygghetsboende
* Oxled
* Partille Centrum
* Persplatsen
* Storegården
* Stärtered/Bäcksorlet
* Talliden
* Vallhamra Torg

Vilka är bra och vilka är dåliga?

Haha, vilken svenne du är. Röstar säkert på massinvandringen 😂
Citera
2022-04-13, 22:34
Medlem
Kollar ev på hus nu och noterar att man verkar få mycket mer för pengarna mot Partille/Sävedalen kontra tex Torslanda. Så här 12 år efter trådstarten - vilka områden bör vi överväga?

tack på förhand...
Citera
2024-11-11, 05:49
Medlem
Jag skulle akta mig för Partille. Mycket stök.
Citera
2024-11-11, 06:41
Medlem
Skattebrotts avatar
Undvik att bo nära lågtröskelboendet söder om E20 nära Sävedalen, eller den delen som ligger nära sluttningen till Bergsjön.
Citera
2025-12-28, 21:27
Medlem
Jävla trams i den här tråden, Partille är skitbra. Väldigt Svenskt. Ja det finns dåliga områden, men nämn en kommun nära stan som inte har det? Partille är för övrigt Moderatledd samt har lägst skatt i hela Västra Götaland. Vill man bo i Göteborg men inte i Kommunen Göteborg så är Partille alternativet enligt mig. Allum Gallerian är så mycket bättre än Nordstan, reflekterar verkligen hur trevligt det är varje gång, knappt några blattar alls.

Bra områden:
- Furulund
- Jonsered
- Finngösa
- Öjersjö. Ett vanligt radhus kostar fan 8 miljoner i Öjersjö, är näst intill omöjligt att hitta annat än ruckel under 5 miljoner där. Väldigt mycket nya bostäder. Ser du en invandrare så kan du räkna med att de har mer pengar än dig själv.
- Sävedalen. I Sävedalen finns endast två ställen med hyreshus, Oxledsvägen med gott rykte, samt Ljungkullen med lite sämre rykte än Oxledsvägen och kanske lite fler invandrare, men egentligen helt ok också. Men åk till Ica på Vallhamra torg, ligger precis bredvid Ljungkullen, ni lär knappt se en enda blatte där inne, och är det en invandrare så ser man att det är skötsamma individer som integrerats. Det går att göra en del klipp i Sävedalen på äldre hus från 60-70 talet som är i behov av renovering, man får ändå betala många miljoner, men ett finare hus går för 5-9 miljoner. Stora delar av Sävedalen har gång eller cykelavstånd till Delsjöområdet som utan tvekan är Göteborgs bästa naturområde.

Dåliga områden:
- Några hyresrätter vid Björndammen.
- Höghusen längs med E20 (Oluff Nilssons Väg)
- Partille Centrum.

Övriga områden:
- Lexby över älven, bra men ganska mycket invandrare. Dock bra invandrare, alltså invandrare som också flyr från kaos-babbar.

Värt att nämna är att det kommunala hyresbolaget PartilleBo jobbar hårt för att konvertera hyresrätter till bostadsrätter, som vi alla vet så drar detta upp kvalitén på människor i området och minskar risken avsevärt för att bli kulturberikad.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in