Citat:
Ursprungligen postat av
OttarGabrielsson
Antalet inlämnade system säger ingenting eftersom många av dem är varvade andelssystem och Harry Boy. ATG redovisar inte exakt antal i varje kategori men med tanke på hur många fler butiksandelar som är till salu nu jämfört med 2019 så är det sannolikt de som håller uppe både omsättning och antalet system.
Spelare som köper butiksandelar och Harry Boy är inga att hålla i handen. De kan när som helst gå över till att spela på något annat.
Det är troligt att antalet spelare som komponerar egna system minskat sedan 2019. De gamla för och det tillkommer inga nya. Antalet seriösa travspelare under 40 är lätträknade.
Om inte ATG lyckas rekrytera nya kommer spelet på trav att sjunka. Enligt ATG:s rapporter gör det redan men det syns inte på V85 än, bara de spel där andelar inte är lika populära.
Ja, det är min uppfattning också.
Däremot är det väl rimligt att tro att spelandet på V 85, liksom mycket annat, går upp och ner. Att tro att man hela tiden skall ha en stigande trend på antalet spelare är för mig naivt. Det kanske är färre spelare idag och det kommer att bli ännu färre under några år innan det bottnar och stabiliserar sig för att eventuellt öka senare. Tittar man på personer under 40 så är det annat som lockar idag jämfört med tidigare. Det finns fler möjligheter till spel idag än tidigare exempelvis. För de över 40 så är stryktipset och V 75 de spel man är uppväxt med.
Hur man skall göra för att försöka vända den eventuellt minskade spelarkåren är för mig oklart. Kanske att försöka få fler kvinnor att spela, vad vet jag. Fler V 85 ute på landsbygden som Boden och Årjäng kanske är något annat att fundera på för ATG.
Vad är din lösning för att få fler spelare eller iallafall behålla antalet spelare i nivå med de vi har idag?