2025-08-18, 17:46
Bannlyst
Travsporten är i fritt fall och travfolket tror att lösningen är att återöppnade totoluckor och en 1400-metersbana i Malmö. Man tar dig för pannan. Travet går ingen ljus framtid till mötes.

Att stora hästägare överger travet för galoppen talar sitt tydliga språk.
Citera
2025-12-27, 18:47
Medlem
Lillarapunzels avatar
V85 verkar ju tyvärr inte blivit den hit man hade hoppats på, iaf bland småspelarna.
Citera
2025-12-27, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
V85 verkar ju tyvärr inte blivit den hit man hade hoppats på, iaf bland småspelarna.

ATG har inte förstått att spelet på trav har slagit i taket. Det kommer inte att öka mer än inflationen, oavsett vad det hittar på i Hästsportens Hus. Enda vägen framåt är att locka nya till travsporten, men då måste de ta itu med grundproblemet: Dötrista lopp där det vanliga scenariot är att favoriten släpps till ledningen och rinner undan till seger medan övriga är nöjda med en mindre peng.

Att i ett läge när spelet på trav slagit i taket och nyrekryteringen är noll är det idiotiskt att chansa med ett nytt spel som ersättning för ett väletablerat.
Citera
2025-12-27, 21:30
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OttarGabrielsson
ATG har inte förstått att spelet på trav har slagit i taket. Det kommer inte att öka mer än inflationen, oavsett vad det hittar på i Hästsportens Hus. Enda vägen framåt är att locka nya till travsporten, men då måste de ta itu med grundproblemet: Dötrista lopp där det vanliga scenariot är att favoriten släpps till ledningen och rinner undan till seger medan övriga är nöjda med en mindre peng.

Att i ett läge när spelet på trav slagit i taket och nyrekryteringen är noll är det idiotiskt att chansa med ett nytt spel som ersättning för ett väletablerat.

Håller helt med. Särskilt som det också verkar vara svårare för småspelarna att få alla rätt och de riktigt stora pengarna. Visst, jag kan förstå om de i någon mån tänkte "nyhetens behag" och att det skulle dra lite nya spelare, men när redan det gamla konceptet var på milt sagt nedåtgående, går det ju inte att komma med något nytt som är ännu "sämre".
Citera
2025-12-27, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kitchener
När man som jag varit med på läktaren inom travsporten sedan mitten av sjuttiotalet undrar jag: är sporten döende? Kommer den finnas kvar om tio år? Jag känner tyvärr en viss pessism i frågan. Alla som håller verksamheten uppe tycks minska. Publiken, spelarna till och med hästarna. Har travsporten
någon framtid? Jag hoppas så för det är en fantastisk sport för både utövare och spelare.

Detta skrevs 2019-04-27 och trots den oro TS hade då så spelas det fortfarande på V 85 varje helg. Om någon har statistik på antal inlämnade system 2019 att jämföra med inlämnade system idag så får man en hint om det är så illa som det påstås.

Att antalet besökare på travbanorna minskat är påtalat flera gånger av media/ATG så det stämmer säkert men är det så att det är färre spelare idag på V 85 jämfört med 2019 och V 75?
Citera
2025-12-28, 06:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Detta skrevs 2019-04-27 och trots den oro TS hade då så spelas det fortfarande på V 85 varje helg. Om någon har statistik på antal inlämnade system 2019 att jämföra med inlämnade system idag så får man en hint om det är så illa som det påstås.

Att antalet besökare på travbanorna minskat är påtalat flera gånger av media/ATG så det stämmer säkert men är det så att det är färre spelare idag på V 85 jämfört med 2019 och V 75?

Antalet inlämnade system säger ingenting eftersom många av dem är varvade andelssystem och Harry Boy. ATG redovisar inte exakt antal i varje kategori men med tanke på hur många fler butiksandelar som är till salu nu jämfört med 2019 så är det sannolikt de som håller uppe både omsättning och antalet system.

Spelare som köper butiksandelar och Harry Boy är inga att hålla i handen. De kan när som helst gå över till att spela på något annat.

Det är troligt att antalet spelare som komponerar egna system minskat sedan 2019. De gamla för och det tillkommer inga nya. Antalet seriösa travspelare under 40 är lätträknade.

Om inte ATG lyckas rekrytera nya kommer spelet på trav att sjunka. Enligt ATG:s rapporter gör det redan men det syns inte på V85 än, bara de spel där andelar inte är lika populära.
Citera
2025-12-28, 10:46
Medlem
Citat:
Antalet inlämnade system säger ingenting eftersom många av dem är varvade andelssystem och Harry Boy. ATG redovisar inte exakt antal i varje kategori men med tanke på hur många fler butiksandelar som är till salu nu jämfört med 2019 så är det sannolikt de som håller uppe både omsättning och antalet system.

Spelare som köper butiksandelar och Harry Boy är inga att hålla i handen. De kan när som helst gå över till att spela på något annat.

Det är troligt att antalet spelare som komponerar egna system minskat sedan 2019. De gamla för och det tillkommer inga nya. Antalet seriösa travspelare under 40 är lätträknade.

Om inte ATG lyckas rekrytera nya kommer spelet på trav att sjunka. Enligt ATG:s rapporter gör det redan men det syns inte på V85 än, bara de spel där andelar inte är lika populära.

Ja, det är min uppfattning också.

Däremot är det väl rimligt att tro att spelandet på V 85, liksom mycket annat, går upp och ner. Att tro att man hela tiden skall ha en stigande trend på antalet spelare är för mig naivt. Det kanske är färre spelare idag och det kommer att bli ännu färre under några år innan det bottnar och stabiliserar sig för att eventuellt öka senare. Tittar man på personer under 40 så är det annat som lockar idag jämfört med tidigare. Det finns fler möjligheter till spel idag än tidigare exempelvis. För de över 40 så är stryktipset och V 75 de spel man är uppväxt med.

Hur man skall göra för att försöka vända den eventuellt minskade spelarkåren är för mig oklart. Kanske att försöka få fler kvinnor att spela, vad vet jag. Fler V 85 ute på landsbygden som Boden och Årjäng kanske är något annat att fundera på för ATG.

Vad är din lösning för att få fler spelare eller iallafall behålla antalet spelare i nivå med de vi har idag?
Citera
2025-12-28, 11:12
Medlem
Det finns en tendens att oavsett vad man tror kommer att dö, så dör inte fanskapet. Det verkar vara likadant inom travsporten. Den finns kvar fast några tror att den dör och åren går.

Tråden åldras och den åldras länge innan det till slut blir som man trodde.

Vi kanske inte lever då.
Citera
2025-12-28, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Ja, det är min uppfattning också.

Däremot är det väl rimligt att tro att spelandet på V 85, liksom mycket annat, går upp och ner. Att tro att man hela tiden skall ha en stigande trend på antalet spelare är för mig naivt. Det kanske är färre spelare idag och det kommer att bli ännu färre under några år innan det bottnar och stabiliserar sig för att eventuellt öka senare. Tittar man på personer under 40 så är det annat som lockar idag jämfört med tidigare. Det finns fler möjligheter till spel idag än tidigare exempelvis. För de över 40 så är stryktipset och V 75 de spel man är uppväxt med.

Hur man skall göra för att försöka vända den eventuellt minskade spelarkåren är för mig oklart. Kanske att försöka få fler kvinnor att spela, vad vet jag. Fler V 85 ute på landsbygden som Boden och Årjäng kanske är något annat att fundera på för ATG.

Vad är din lösning för att få fler spelare eller iallafall behålla antalet spelare i nivå med de vi har idag?

Jag tror man måste börja i andra änden, att få folk intresserad av sporten och få dem ut till banorna. De som är intresserade av sporten och spelet är mer trogna är de som bara lockas av spelet. Hur det ska gå till vet jag inte. Banorna är trista minnesmärken från 60- och 70-talen som inte lockar till besök och de flesta travloppen är rena sömnpillren. Men kan man få folk att trivas ändå och skapa en god stämning så kommer folk. Det kan också lösa ett annat, kanske allvarligare problem - bristen på nya hästägare och därmed ett sjunkande antal hästar. Hästägare blir de som kommer till banorna, inte de som sitter hemma och tittar på Per Skoglund.
Citera
2025-12-28, 17:25
Medlem
Citat:
Jag tror man måste börja i andra änden, att få folk intresserad av sporten och få dem ut till banorna. De som är intresserade av sporten och spelet är mer trogna är de som bara lockas av spelet. Hur det ska gå till vet jag inte. Banorna är trista minnesmärken från 60- och 70-talen som inte lockar till besök och de flesta travloppen är rena sömnpillren. Men kan man få folk att trivas ändå och skapa en god stämning så kommer folk. Det kan också lösa ett annat, kanske allvarligare problem - bristen på nya hästägare och därmed ett sjunkande antal hästar. Hästägare blir de som kommer till banorna, inte de som sitter hemma och tittar på Per Skoglund.

Jag tror heller inte på en snar död för travsporten. Däremot minskar antalet som är genuint intresserade av själva sporten och antalet besökare på våra travbanor kommer inte att öka. En av orsakerna är vårt "överdigitaliserade" samhälle. Vem vill åka flera mil till en travbana när man kan sitta hemma i soffan och följa loppen och sköta spelandet?

Däremot var det mycket trevligare med trav förr. Har själv varit travintresserad sedan 60-talet och reste ofta 10-tals mil en vardagkväll för att se loppen och spela i luckorna. Det var mer en folkfest och man hade en direktkontakt med likasinnade. Numera gör ATG allt för att hela tiden öka omsättningen på spelet och via reklam och nya spelformer locka de som endast lockas av att vinna stora pengar. Inte minst via införandet av jackpot-systemet.

Snart kommer flera att inse hur svårt det blev iom V85 att kunna vinna. Därmed kommer också omsättningarna att minska successivt. Själv känner jag att det skulle vara ett steg i rätt riktning om ATG minskade på sina sändningar och den kostsamma skaran folk som skall vara med och tycka. Visa loppen och nyttja banornas kommentatorer och skippa allt studiotramsande. Det är nog fler travintresserade än jag som fått nog av Per Skoglund mfl.
Senast redigerad av Challe321 2025-12-28 kl. 17:31.
Citera
2025-12-28, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Jag tror heller inte på en snar död för travsporten. Däremot minskar antalet som är genuint intresserade av själva sporten och antalet besökare på våra travbanor kommer inte att öka. En av orsakerna är vårt "överdigitaliserade" samhälle. Vem vill åka flera mil till en travbana när man kan sitta hemma i soffan och följa loppen och sköta spelandet?

Så länge travbanorna ser ut som de gör och travloppen är så förutsägbara kommer inga att lockas ut till banorna. Men det räcker att titta på Danmark för att inse att digitalisering och TV-sända lopp inte behöver betyda tomma banor. Klampenborg har fullt på publikplats oavsett om det tävlas fredag kväll eller lördag eftermiddag och när det är större tävlingar som Dansk Derby måste man avvisa besökare som vill men inte får komma in (säkerhetsföreskrifter om max antal inne på anläggningen). Även mindre banor som Århus lockar stora skaror människor. Och det utan totoluckor … I England ökar publiken på galoppbanorna, i Frankrike går folk fortfarande på trav (där är ju loppen också roliga att se), och det finns många exempel runt om i världen. Så att säga att publiken inte kan öka på grund av digitalisering är att ge upp på förhand. Men svenska travbanor har ett gigantisk arbete framför sig för att göra det lockande att gå på trav. Med tanke på vilka som styr i svensk travsport tror jag inte det kommer att lyckas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in