2025-12-27, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tbh känner jag mig ganska viktig här. Men vad jag släpper avgör jag. Kan finnas saker och ting att ta hänsyn till.
Förstår inte varför du tvunget ska nämna att du sitter på info om du inte tänker släppa den. Vi fattar att du älskar uppmärksamheten, att bli citerad och när folk bönar och ber dig men du är inte viktig för fem öre så släpp hybrisen och sätt dig ner nu.
Citera
2025-12-27, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Jasså? Och att det inte blir en rättegång eller fup nu är också tippetopp?

Citat:
Ursprungligen postat av argjavelskold
Bakgrund och iakttagelser kring MGM och hans familj

Relation till familjen och källans närhet

Jag har känt MGM:s äldre storebror (Gl*ys*n M*nd*s) sedan högstadiet och har under flera år umgåtts regelbundet med honom. I samband med detta har jag även vistats frekvent i familjens gemensamma hem och haft löpande kontakt med båda bröderna under deras uppväxt. De iakttagelser som följer bygger därmed på egen erfarenhet och långvarig närvaro i familjens vardagsmiljö.

Jag har inte tagit del av de senaste cirka tio sidorna i tråden och ber om ursäkt om vissa uppgifter redan framkommit.

Familjeförhållanden och uppväxtmiljö

MGM är född i Sverige. Modern är född i Colombia och kom till Sverige omkring 2005 tillsammans med MGM:s äldre bror. Så som jag har uppfattat det är MGM:s biologiska far colombian, bosatt kvar i Colombia, och har inte varit närvarande i barnens liv. I Sverige levde modern tillsammans med en svensk man som fungerade som styvfar.

Modern upplevdes som genomgående frånvarande i sin föräldraroll. Hon deltog inte i barnens skolgång eller fritidsaktiviteter och tog inget praktiskt ansvar för dem. Uppväxtmiljön präglades av bristande gränssättning och låg tillsyn.

Under tonåren förekom återkommande fester i hemmet, även när både modern och styvfadern var närvarande. Alkohol förekom öppet och även minderåriga deltog. MGM deltog vid flera tillfällen trots låg ålder. Vid ett tillfälle blev en person så berusad att ambulans tillkallades och personen magpumpades. Modern befann sig då i bostaden men ingrep inte och tog inget ansvar i situationen.

Skolgång och social funktion

MGM gick på Stureskolan under högstadiet och senare på Björknäsgymnasiet. Min upplevelse är att han hade tydliga svårigheter både kognitivt och socialt. Han uppfattades ha begränsad förmåga till abstrakt tänkande, konsekvensbedömning och socialt samspel.

Han beskrivs som mer inåtvänd, lättirriterad och känslomässigt avstängd jämfört med sin äldre bror. I sociala sammanhang upplevdes han ofta ha svårt att tolka andras känslor och intentioner.

Emotionell utveckling och empati

Min samlade uppfattning är att både MGM och hans äldre bror haft en begränsad emotionell mognad. De upplevdes inte som aktivt elaka, men hade svårt att visa empati eller förstå hur deras beteenden påverkade andra människor.

Modern uppvisade, enligt min bedömning, tydliga narcissistiska drag, vilket kan ha bidragit till en uppväxt där barnens emotionella behov inte tillgodosågs.

Ekonomiska förhållanden och ansvarstagande

Varken modern eller styvfadern gav ekonomiskt stöd till bröderna efter myndighetsålder. När de fyllde 18 år förväntades de klara sig helt själva, trots uppenbara svårigheter. Den äldre brodern fick exempelvis sin bil av sin arbetsgivare på grund av ekonomisk utsatthet, då föräldrarna vägrade bistå. MGM arbetade på Willys & brodern på en restaurang i stan.

Missbruk, psykisk ohälsa och avvikande beteenden

Den äldre brodern har haft omfattande alkoholproblem och i samband med kraftig berusning uppvisat psykosliknande beteenden. Detta har lett till konflikter och social isolering.

MGM uppvisar liknande alkoholproblematik men upplevs som mer känslomässigt avstängd och kylig. Även han har haft tydliga svårigheter kopplade till impulskontroll.

Under sommaren ska MGM ha gjort ett allvarligt suicidförsök genom att försöka hoppa från balkongen i sin bostad (tredje våningen). Enligt min uppfattning krävdes en räddningsinsats för att förhindra detta, vilket indikerar allvarlig psykisk ohälsa.

Troligt motiv är psykisk ohälsa eller någon typ av drog/alkohol psykos.

Annan information eller snarare rättelse
• Den äldsta dottern till BO är bosatt i Svartbyn (Boden), inte i Göteborg.
• Det är den yngre dottern (15 år) som är allvarligt skadad och har flugits till Uppsala, inte Umeå.
• Enligt uppgifter ska man försöka väcka henne under dagen.

Ber om ursäkt för långt inlägg men ville vara noggrann.

Stämmer väl rätt dåligt att du skriver gm född i Sverige och att mamman kom till Sverige 2005 när gm är född 11 maj 2003? Han är ju född 2 år innan mamman kom till Sverige
Citera
2025-12-27, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Instämmer. Jag har genomgått skyddsutbildning i lumpen. Hinna skrika halt eller jag skjuter skarpt. Avlossa varningsskott. Sen träffa benet är inte lätt. Då är det en pappfigur och man har en AK. Pistol och framför allt skarpt läge är värre. Jag hade också skjutit för att träffa. Inte läge att chansa.

I dagens skyddsvaktsutbildningar, fokuserar på verkanseld i målet.
Det utbildas inte på att skjuta mitt i målet och inte fippla med att skjuta mot låren.
Det är oväsentligt var du än skjuter någon, med en AK5C, på kort avstånd.
Måltavlan kommer att bli invalid, oavsett var du skjuter den, om den överlever öht.

Däremot så är pistolen, ett dåligt val, inomhus i en villa, med okänt antal människor i.
Det blir lite för mycket möjligheter för rikoschetter i en villa.
Citera
2025-12-27, 09:01
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Skrik och ljud hörs ofta i bostadsområden. Varje dag skulle jag säga. Och merparten är inte våldsbrott.

Men i regel brukar man väl höra skillnad på skrik t.ex. när någon är arg, när någon är glad och festar eller när någon håller på att råka väldigt illa ut?
Citera
2025-12-27, 09:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Du försöker få det att låta som att jag hittat på något, men i själva verket är det du som förskönar genom att platta till hela händelsen. Grannen beskriver panikartade skrik och hunden blev tydligt rädd. Att du sedan vill reducera det till "lite oväsen" säger mer om din agenda än om vad som faktiskt rapporterats.

Jag har aldrig hävdat att ordet "dödsskrik" använts ordagrant i citatet, men det är en fullt rimlig tolkning utifrån det som beskrivs. Det är skillnad på ett högt ljud och skrik som får ett djur att instinktivt dra sig undan. Det förstår alla som någon gång haft hund.

Var har du sett att det är panikartade skrik då? Källa,tack. Du sitter ju fortfarande och ljuger, precis som om att denna specifika skjutning skulle vara under utredning när det defacto är kutym att alla tillfällen då polisen avlossar vapen hamnar under utredning.
Citera
Avstängd
Tanachs avatar
Bra skrivet. Din beskrivning känns trovärdig och ligger i linje med det som redan sipprat ut om familjebakgrunden.

2an har dock rätt i en sak: tidslinjen haltar lite om morsan kom 2005 och grabben är född 2003. Antingen har uppgiften blandats ihop eller så har hon varit här tillfälligt innan, men det är en detalj i sammanhanget.

Det centrala är snarare att en sådan uppväxt med noll gränser, ingen stabil vuxen och känslomässig kyla nästan alltid sätter sina spår. Psykisk ohälsa odlas redan som barn och blommar ut på allvar i vuxen ålder. När man växer upp utan struktur och känslomässigt stöd blir det lätt explosivt längre fram, särskilt i kombination med alkohol och obearbetad ilska.

Citat:
Ursprungligen postat av argjavelskold
Bakgrund och iakttagelser kring MGM och hans familj

Relation till familjen och källans närhet

Jag har känt MGM:s äldre storebror (Gl*ys*n M*nd*s) sedan högstadiet och har under flera år umgåtts regelbundet med honom. I samband med detta har jag även vistats frekvent i familjens gemensamma hem och haft löpande kontakt med båda bröderna under deras uppväxt. De iakttagelser som följer bygger därmed på egen erfarenhet och långvarig närvaro i familjens vardagsmiljö.

Jag har inte tagit del av de senaste cirka tio sidorna i tråden och ber om ursäkt om vissa uppgifter redan framkommit.

Familjeförhållanden och uppväxtmiljö

MGM är född i Sverige. Modern är född i Colombia och kom till Sverige omkring 2005 tillsammans med MGM:s äldre bror. Så som jag har uppfattat det är MGM:s biologiska far colombian, bosatt kvar i Colombia, och har inte varit närvarande i barnens liv. I Sverige levde modern tillsammans med en svensk man som fungerade som styvfar.

Modern upplevdes som genomgående frånvarande i sin föräldraroll. Hon deltog inte i barnens skolgång eller fritidsaktiviteter och tog inget praktiskt ansvar för dem. Uppväxtmiljön präglades av bristande gränssättning och låg tillsyn.

Under tonåren förekom återkommande fester i hemmet, även när både modern och styvfadern var närvarande. Alkohol förekom öppet och även minderåriga deltog. MGM deltog vid flera tillfällen trots låg ålder. Vid ett tillfälle blev en person så berusad att ambulans tillkallades och personen magpumpades. Modern befann sig då i bostaden men ingrep inte och tog inget ansvar i situationen.

Skolgång och social funktion

MGM gick på Stureskolan under högstadiet och senare på Björknäsgymnasiet. Min upplevelse är att han hade tydliga svårigheter både kognitivt och socialt. Han uppfattades ha begränsad förmåga till abstrakt tänkande, konsekvensbedömning och socialt samspel.

Han beskrivs som mer inåtvänd, lättirriterad och känslomässigt avstängd jämfört med sin äldre bror. I sociala sammanhang upplevdes han ofta ha svårt att tolka andras känslor och intentioner.

Emotionell utveckling och empati

Min samlade uppfattning är att både MGM och hans äldre bror haft en begränsad emotionell mognad. De upplevdes inte som aktivt elaka, men hade svårt att visa empati eller förstå hur deras beteenden påverkade andra människor.

Modern uppvisade, enligt min bedömning, tydliga narcissistiska drag, vilket kan ha bidragit till en uppväxt där barnens emotionella behov inte tillgodosågs.

Ekonomiska förhållanden och ansvarstagande

Varken modern eller styvfadern gav ekonomiskt stöd till bröderna efter myndighetsålder. När de fyllde 18 år förväntades de klara sig helt själva, trots uppenbara svårigheter. Den äldre brodern fick exempelvis sin bil av sin arbetsgivare på grund av ekonomisk utsatthet, då föräldrarna vägrade bistå. MGM arbetade på Willys & brodern på en restaurang i stan.

Missbruk, psykisk ohälsa och avvikande beteenden

Den äldre brodern har haft omfattande alkoholproblem och i samband med kraftig berusning uppvisat psykosliknande beteenden. Detta har lett till konflikter och social isolering.

MGM uppvisar liknande alkoholproblematik men upplevs som mer känslomässigt avstängd och kylig. Även han har haft tydliga svårigheter kopplade till impulskontroll.

Under sommaren ska MGM ha gjort ett allvarligt suicidförsök genom att försöka hoppa från balkongen i sin bostad (tredje våningen). Enligt min uppfattning krävdes en räddningsinsats för att förhindra detta, vilket indikerar allvarlig psykisk ohälsa.

Troligt motiv är psykisk ohälsa eller någon typ av drog/alkohol psykos.

Annan information eller snarare rättelse
• Den äldsta dottern till BO är bosatt i Svartbyn (Boden), inte i Göteborg.
• Det är den yngre dottern (15 år) som är allvarligt skadad och har flugits till Uppsala, inte Umeå.
• Enligt uppgifter ska man försöka väcka henne under dagen.

Ber om ursäkt för långt inlägg men ville vara noggrann.

Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Stämmer väl rätt dåligt att du skriver gm född i Sverige och att mamman kom till Sverige 2005 när gm är född 11 maj 2003? Han är ju född 2 år innan mamman kom till Sverige
Citera
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an

han har tidigare skrivit att han inte är säker men tror född i sverige. du har inte hittat ett hål i biografin
Citera
2025-12-27, 09:08
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Skrik och ljud hörs ofta i bostadsområden. Varje dag skulle jag säga. Och merparten är inte våldsbrott.

Fast nu beskrivs ju villakvarteret som ett lungt område av de boende. Så inte troligt att det hörs skrik där varje dag.
Citera
2025-12-27, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Jag söker på GM's namn så får jag upp en facebook profil som heter "Is@k Lundholm".
Profilen är vän med GM's bror.

Finns även en profil som heter "Is@k M@ndino L@r@"

Vännerna är i GM's ålder, möjligt att detta är hans profil.

Varför kalla sig för Is@k?

Finns en F.L också med två vänner. Verkar ha haft många olika profiler på Facebook. Den ena, Is*k M*nd*no L*ra, är vän med en som kvinna som heter H*lmström. Om man ska spinna vidare på spåret med bilolyckan. Även en som varit med i olyckan bor på samma gata som BO. Är såklart väldigt långsökt men kan GM varit hos den personen på samma gatan, skulle leta upp ansvarig för bilolyckan och gått fel? Det kräver såklart att ansvarig för bilolyckan bor där i närheten också. Detta är såklart en långsökt terori men hade gärna fått den avfärdad genom att någon talade om vem som körde olycksbilen.
Citera
2025-12-27, 09:12
Avstängd
Tanachs avatar
Läs Aftonbladet:
Där framgår att grannen hörde panikartade skrik inifrån huset, att hunden blev skrämd och att det sedan blev tyst. Det handlar alltså inte om ”lite oväsen”, utan om tydliga tecken på panik.

Att beskriva det som panikartade skrik är ingen överdrift eller lögn, det är sunt förnuft. En hund reagerar inte så kraftigt på vanliga ljud. Djur har en instinktiv förmåga att känna av när något verkligen är fel, de märker rädslan direkt.

Och ja, alla polisskjutningar utreds. Men det betyder inte att polisen automatiskt talar sanning, bara att de till en början utreder sig själva.

Kort sagt: dödsskrik, rädd hund, tystnad. Det är fakta.

Citat:
Ursprungligen postat av lebronx
Var har du sett att det är panikartade skrik då? Källa,tack. Du sitter ju fortfarande och ljuger, precis som om att denna specifika skjutning skulle vara under utredning när det defacto är kutym att alla tillfällen då polisen avlossar vapen hamnar under utredning.
Senast redigerad av Tanach 2025-12-27 kl. 09:17.
Citera
2025-12-27, 09:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Läs Aftonbladet. Där står att grannen hörde panikartade skrik inifrån huset, att hunden blev alldeles rädd och att det sen blev tyst. Det är inte “lite oväsen” utan det är tecken på panik.
Att kalla det panikartade skrik är ingen lögn, det är sunt förnuft. En hund reagerar inte så på vanliga ljud. Djur märker när något är riktigt fel, de känner rädslan direkt.Och ja, alla polisskjutningar utreds. Det betyder inte att polisen automatiskt talar sanning utan det betyder bara att de granskar sig själva först.

Kort sagt: dödsskrik, rädd hund, tystnad. Det är fakta.

Men sluta ljuga,pajas. Källa, med länk och citat där en granne uttalar sig om panikartade skrik. Att bara skylla på aftonbladet duger inte,visa exakt var det uttalandet finns. Ska väl inte vara problem om det är sant, eller?
Citera
2025-12-27, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebronx
Men sluta ljuga,pajas. Källa, med länk och citat där en granne uttalar sig om panikartade skrik. Att bara skylla på aftonbladet duger inte,visa exakt var det uttalandet finns. Ska väl inte vara problem om det är sant, eller?

Beklagligen har Tanach återkommande problem med att hålla sig till sanningen och fabricerar citat sedan länge i denna tråd.

https://omni.se/granne-horde-skrik-inifran-huset-sen-blev-det-tyst/a/QJo94J

"Det var ”livat” kring det hus~"
"Han var ute och på morgonpromenad med sin hund när han hörde skrik från huset.

– Hunden blev alldeles rädd. Sedan blev det tyst, säger han."

Detta är citatet som har fått Tanach att bestämma sig att det var ett dödskrik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in