Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Nja det där skjuta någon i benen eller armen är nästan en myt. Det finns ett fåtal poliser som kan göra det under stress. Poliser siktar vanligtvis mitt i kroppen. Om du står x meter med kniv och gör utfall så skjuter polisen utan varningsskott. Jag gissar att det är runt 6-7+ meter.
Varför skjuter man mitt i kroppen? För vara säker på träffa. Polismannen/kvinnan har troligen maxpuls och max adrealinpåslag. 1 Du vill vara säker att du stoppar individen och du vill inte ha kulor som passerar individen. De flesta (alla?) poliser vill inte döda person. Men de vill inte själv bli dödade.
När man utbildar på pistol idag, börjar man i stort sett, med pannan mot måltavlan/helfiguren och lär sig oskadliggöra en GM på extremt kort avstånd, utan att skjuta sig själv.
Då skjuter man mot jumsken för maximal effekt.
Och man skjuter tills målet faller.
Däremot så har du rätt vad gäller knivbeväpnad GM.
Där vill man hålla ett avstånd på 7-8 meter, från mynningen, inte från din näsa.
Det är också det mest effektiva avståndet, vad gäller pistol öht.
Jag tror patrullen mött GM i ytterdörren, strax efter de klivit ur bilen och fått en uppfattning om att mamman ligger död med mängder av blod i snön.
De har uppfattat kniven/knivar, ropat "polis" och sedan öppnat eld, när GM rusat emot dem.
Hade GM backat in i huset, hade de pårustat med hjälm och kroppsskydd samt plockat med eventuellt förstärkningsvapen.