2025-12-27, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nate.Higgers
Ni som sitter och kacklar om att polisen inte skjutit i benet, utan bröstet! Har ni någonsin provat skjuta pistol? Det är hyfsat svårt att skjuta pistol, lägg då till att polisen i detta fallet säkert hade stresspåslag, och sen tror jag inte svensk polis övningsskjuter särskilt ofta!
För att bli en bra skytt så citerar jag Ragnar Skanåker "för att bli en bra skytt, måste du skjuta till du står i hylsor upp till knäna"
Instämmer. Jag har genomgått skyddsutbildning i lumpen. Hinna skrika halt eller jag skjuter skarpt. Avlossa varningsskott. Sen träffa benet är inte lätt. Då är det en pappfigur och man har en AK. Pistol och framför allt skarpt läge är värre. Jag hade också skjutit för att träffa. Inte läge att chansa.
Citera
2025-12-27, 06:16
Medlem
trapezoids avatar
Vet inte om det är nämnt här någonstans tidigare eller om någon såg samma som mig, men på dotterns konto på Instagram (vad jag antar är det, och det är ganska stort antagande) har en pakistanier kommenterat hjärtan på en selfie.

Av ett rent sammanträffande hittade jag en med samma namn på Facebook som jobbar för Mcdermott International - som är en underleverantör till Stegra.
Citera
2025-12-27, 07:07
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Grannen är ute och går, hör skrik och gör.... ingenting. Inga synpunkter på det? Vilket moraliskt delansvar för utfallet har han?
Skrik och ljud hörs ofta i bostadsområden. Varje dag skulle jag säga. Och merparten är inte våldsbrott.
Citera
2025-12-27, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Skrik och ljud hörs ofta i bostadsområden. Varje dag skulle jag säga. Och merparten är inte våldsbrott.
Så om du hörde skrik och smällar från en granne skulle du göra ingenting?
Citera
2025-12-27, 07:16
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Så om du hörde skrik och smällar från en granne skulle du göra ingenting?
Troligt vis inte. Det skriks och slamrar ofta. Varför skulle jag förutsätta det värsta? Inte varit ett enda våldsbrott i området där jag bor, så vitt jag vet, någonsin.
Citera
2025-12-27, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Den visar en bild på honom från sommaren vid Bodens "riviera" (Aldersjön), där han njuter av vädret.

Yepp, han såg krallig ut redan som 16-åring och det är inte konstigt om polisens agerande var att skjuta skarpt först och fråga sen. Utseendet och bakgrunden verkar ha spelat roll i bedömningen.

Fast den person du hänvisar till som heter Fernand0 L4ra är inte dömd för några brott. Men på tidningen står det att GM är dömd tidigare för att ha eldat upp husvagnar och olaga hot.

Så komigen nu, är det ingen som vet vem som verkligen är den ihjälskjutne GM?
Citera
2025-12-27, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungensRiddare
Det är bara en länk till BO's FB-sida.
Nä, det är hennes annonser och alla är kvar. Det är nåt fel på dina inställningar när det gäller marketplace, för jag utgår från att du är inloggad när du klickar på länken, annars funkar ingenting.
Citera
2025-12-27, 07:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ping123
Fast den person du hänvisar till som heter Fernand0 L4ra är inte dömd för några brott. Men på tidningen står det att GM är dömd tidigare för att ha eldat upp husvagnar och olaga hot.

Så komigen nu, är det ingen som vet vem som verkligen är den ihjälskjutne GM?
Du blandar ihop saker. Det var en person tidigare i tråden som nämndes som potential GM som var dömd för att ha eldat upp husvagnar, då den personen inte är 22 år så kan han inte va GM.
Citera
2025-12-27, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Är ni vän med AG? Annars skiljer någon annan inställning för oss som inte får upp någonting.
Ej vän med henne eller med i gruppen. Jag ser ändå alla annonser även efter att jag uppdaterar sidan så de är kvar.
Ni som inte ser har nåt kajko i era inställningar eller så är ni inte inloggade
Citera
2025-12-27, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Precis. Man behöver ju inte skjuta dödande skott. Å jag undrar oxå vad han gjorde i lgh I flera timmar? Hoppas dom kan förhöra barnen snart

Nja det där skjuta någon i benen eller armen är nästan en myt. Det finns ett fåtal poliser som kan göra det under stress. Poliser siktar vanligtvis mitt i kroppen. Om du står x meter med kniv och gör utfall så skjuter polisen utan varningsskott. Jag gissar att det är runt 6-7+ meter.

Varför skjuter man mitt i kroppen? För vara säker på träffa. Polismannen/kvinnan har troligen maxpuls och max adrealinpåslag. 1 Du vill vara säker att du stoppar individen och du vill inte ha kulor som passerar individen. De flesta (alla?) poliser vill inte döda person. Men de vill inte själv bli dödade.
Citera
2025-12-27, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Det stämmer att hon dödades utomhus. Hela grannsämjan lär ha hört dödsskriken, så det är knappast troligt att flickorna inte också gjorde det.

Ja, och gubben med hunden verkar ju hört henne mördas men valde att gå hem för att slippa bli inblandad.
Citera
2025-12-27, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nja det där skjuta någon i benen eller armen är nästan en myt. Det finns ett fåtal poliser som kan göra det under stress. Poliser siktar vanligtvis mitt i kroppen. Om du står x meter med kniv och gör utfall så skjuter polisen utan varningsskott. Jag gissar att det är runt 6-7+ meter.

Varför skjuter man mitt i kroppen? För vara säker på träffa. Polismannen/kvinnan har troligen maxpuls och max adrealinpåslag. 1 Du vill vara säker att du stoppar individen och du vill inte ha kulor som passerar individen. De flesta (alla?) poliser vill inte döda person. Men de vill inte själv bli dödade.

När man utbildar på pistol idag, börjar man i stort sett, med pannan mot måltavlan/helfiguren och lär sig oskadliggöra en GM på extremt kort avstånd, utan att skjuta sig själv.
Då skjuter man mot jumsken för maximal effekt.
Och man skjuter tills målet faller.

Däremot så har du rätt vad gäller knivbeväpnad GM.
Där vill man hålla ett avstånd på 7-8 meter, från mynningen, inte från din näsa.
Det är också det mest effektiva avståndet, vad gäller pistol öht.

Jag tror patrullen mött GM i ytterdörren, strax efter de klivit ur bilen och fått en uppfattning om att mamman ligger död med mängder av blod i snön.
De har uppfattat kniven/knivar, ropat "polis" och sedan öppnat eld, när GM rusat emot dem.
Hade GM backat in i huset, hade de pårustat med hjälm och kroppsskydd samt plockat med eventuellt förstärkningsvapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in