2024-04-28, 19:19
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highfashion
Dummaste förslaget jag någonsin hört
Ja, faktiskt. Så dumt att det inte kan vara på allvar.
Citera
2024-04-29, 08:35
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonerkuk
I och med att olika trollfabriker och politiska aktivister saboterar diskussioner på flashback så undrar jag om det inte hade varit rimligt att införa en avdelning på flashback där diskussioner endast sker med de som kan identifiera sig med bank-ID?

Bara som en test-ballong?

Ifall medlemmarna måste identifiera sig med bank-id så är de inte längre anonyma.
Flashback har aldrig någonsin lämnat ut uppgifter om användarna till Polisen. En förutsättning för detta är att vi inte lagrar någon information om användarna från början. Ifall vi lagrade information om medlemmarna, så skulle vi (enligt GDPR) vara tvingade att informera om detta, och i vissa fall även vara tvingade att lämna ut uppgifterna.

Med tanke på skälen till att Polisen ibland efterfrågar information så vågar jag inte ens tänka på hur mycket som läcker från vissa andra aktörer. Fick en förfrågan från Polisen för bara en vecka sedan där de hade noll skäl att begära ut informationen. Inlägget var inte ens olagligt, men de ville ändå veta ip-adress och regmail etc. Kommer inte hänga ut någon enskild polis, eller länka till inlägget, men jag vågar påstå att det ligger i allas intresse att Flashback inte lagrar någon information om er användare. (De flesta förfrågningar från Polisen har dock varit korrekta bör sägas, även om vi fortfarande nekat dem den önskade informationen - då vi inte lagrar den från början).

admin
Citera
2024-04-29, 08:48
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Fick en förfrågan från Polisen för bara en vecka sedan där de hade noll skäl att begära ut informationen. Inlägget var inte ens olagligt, men de ville ändå veta ip-adress och regmail etc. Kommer inte hänga ut någon enskild polis, eller länka till inlägget, men jag vågar påstå att det ligger i allas intresse att Flashback inte lagrar någon information om er användare. (De flesta förfrågningar från Polisen har dock varit korrekta bör sägas, även om vi fortfarande nekat dem den önskade informationen - då vi inte lagrar den från början).

admin

Vet inte polisen om detta?
Varför frågar de om svaret inte finns?

/VV
Citera
2024-04-29, 15:39
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor

/VV

Du pratar om polisen som om det vore en enda person och att denne borde veta, men polisen består ju av en herrejösses massa olika orter/avdelningar/personer och var och en av dessa kan ju inte ha koll på om någon annan ort/avdelning/person har blivit nekad tidigare.

Dessutom kan de ju tro/hoppas att Flashbacks policy har ändrats sedan förra förfrågan.
Citera
2024-04-29, 15:51
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du pratar om polisen som om det vore en enda person och att denne borde veta, men polisen består ju av en herrejösses massa olika orter/avdelningar/personer och var och en av dessa kan ju inte ha koll på om någon annan ort/avdelning/person har blivit nekad tidigare.

Dessutom kan de ju tro/hoppas att Flashbacks policy har ändrats sedan förra förfrågan.

Sant naturligtvis.
Men det borde väl inte vara konstapel Kling eller Klang som håller på med sådana saker.
De poliser som eftersöker personer på nätet har väl lite erfarenhet och kunskap får man hoppas.

"Med tanke på skälen till att Polisen ibland efterfrågar information..."
"...att Flashback inte lagrar någon information om er användare."

Borde det inte hos en myndighet som polisen finnas riktlinjer och renutav rutiner för eftersökningar, rutiner som berättar vilka 'stora' aktörer som är lönlösa att kontakta?
FlashBack torde vara en sådan aktör, men visst kan det vara så som du beskriver.
Det kommer nya konstaplar hela tiden som göra samma misstag om och om igen.
Man hade kanske hoppats på en bättre samordning och uppdatering hos de som letar.

Dock en undran som kanske är väldigt amatörmässig.
Någon form av 'igenkänning' och lagring finns det väl?
Annars kan väl folk starta nya konton i samma sekund det gamla blivit bannat/avstängt?

Jaja, inte så intressant egentligen för en som mig.
Mer intressant att polisen gång på gång försöker tala till en vägg.

/VV
Senast redigerad av Vänlige Viktor 2024-04-29 kl. 16:01.
Citera
2024-04-30, 08:21
Administrator
admins avatar
Citat:

/VV

Det finns ganska många poliser och enheter, så att samtliga inte har koll kan jag förstå. Dessutom, även om de vet om detta, så tror jag inte att de agerat felaktigt ifall de efterfrågat informationen. Snarare tvärtom.

Det jag reagerade på var användaren de ville ha information om. De hänvisade till ett brott, men det var helt uppenbart att inlägget inte var olagligt. Verkade snarare som att den enskilda polisen var nyfiken, och försökte få ut information om en enskild användare. Om så är fallet vet jag givetvis inte, men det var en påminnelse om vad som skulle vänta ifall vi började lagra uppgifter om er användare, och ännu mer ifall vi krävde mobilt bank-id. (Även om TS inte föreslog detta som krav på samtliga medlemmar, utan mer som en sorts test).

admin
Citera
2024-04-30, 14:38
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Sant naturligtvis.
Men det borde väl inte vara konstapel Kling eller Klang som håller på med sådana saker.
De poliser som eftersöker personer på nätet har väl lite erfarenhet och kunskap får man hoppas.

"Med tanke på skälen till att Polisen ibland efterfrågar information..."
"...att Flashback inte lagrar någon information om er användare."

Borde det inte hos en myndighet som polisen finnas riktlinjer och renutav rutiner för eftersökningar, rutiner som berättar vilka 'stora' aktörer som är lönlösa att kontakta?
FlashBack torde vara en sådan aktör, men visst kan det vara så som du beskriver.
Det kommer nya konstaplar hela tiden som göra samma misstag om och om igen.
Man hade kanske hoppats på en bättre samordning och uppdatering hos de som letar.

Dock en undran som kanske är väldigt amatörmässig.
Någon form av 'igenkänning' och lagring finns det väl?
Annars kan väl folk starta nya konton i samma sekund det gamla blivit bannat/avstängt?

Jaja, inte så intressant egentligen för en som mig.
Mer intressant att polisen gång på gång försöker tala till en vägg.

/VV

Att de kontaktar en aktör som det tidigare varit lönlöst att kontakta tycker jag är korrekt. Värre är väl att de kontaktar aktörer i syfte att insamla information om personer utan en korrekt brottsmisstanke bakomliggande.

Det borde finnas (kanske finns det) krav på att du har vissa skäl att efterfråga information. På samma sätt som att vårdpersonal inte slentrianmässigt får lov att söka information i patienters journaler. Du måste ha en vårdrelation till patienten som är pågående och informationen du eftersöker måste vara relevant.
Citera
2025-11-16, 07:11
Medlem
Varför en avdelning med bankid-lås? Vad är syftet?

Citat:
Ursprungligen postat av panimalos
Det är nog korrekt att Flashback inte lagrar IP för det gör Bahnhof åt dem. Så, om polisen vill få ut IP från medlemmar på Flashback är det till Bahnhof de skall vända sig till. Bahnhof har inte så längesedan, efter att de vägrat, tvingats lämna ut IP. Kanske är det någon användare på Flashback som var intressant den gången, vem vet..
https://www.domstol.se/nyheter/2025/...-ut-uppgifter/

Det där gäller IP nummer till deras kunder. Bahnhof har naturligtvis ingen data på medlemmar på ett forum de hostar. Det enda det fallet skulle ha med Flashback att göra skulle vara om polisen ville ha Flashbacks, dvs deras kunds, IP-adress. Men för att få fram Flashbacks IP så behöver du bara öppna kommandorutan i din dator och skriva "ping flashback.org" så får du det serverat.
Citera
2025-11-16, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det finns ganska många poliser och enheter, så att samtliga inte har koll kan jag förstå. Dessutom, även om de vet om detta, så tror jag inte att de agerat felaktigt ifall de efterfrågat informationen. Snarare tvärtom.

Det jag reagerade på var användaren de ville ha information om. De hänvisade till ett brott, men det var helt uppenbart att inlägget inte var olagligt. Verkade snarare som att den enskilda polisen var nyfiken, och försökte få ut information om en enskild användare. Om så är fallet vet jag givetvis inte, men det var en påminnelse om vad som skulle vänta ifall vi började lagra uppgifter om er användare, och ännu mer ifall vi krävde mobilt bank-id. (Även om TS inte föreslog detta som krav på samtliga medlemmar, utan mer som en sorts test).

admin
Intressant. Undra om Säpo har intresserat sig för oliktänkare? 🤔 hur enkelt skulle det vara för en "hacker" Att ta reda på användarnas IP och identitet? Någon med insyn som kan spekulera? Antar att det inte är så svårt match egentligen eller hur ser säkerheten ut?
Citera
2025-12-18, 01:43
Medlem
Kopparsulfatets avatar
Nej för faan, Sverige behöver inte bli mer utav en stasi-ripoff än vad vi redan är.
Flashback är ett förhållandevis frihetligt forum även om vissa mods (avhåller mig från att namnge nån nu) kan vara ganska osköna gentemot människor som har en annan politisk läggning. Dem kastar tråden för 0.03 och så var det med det typ men Flashback är nåt utav det bästa som hänt Sverige, gör inte detta forum det minsta mer totalitärt
Citera
2025-12-18, 01:54
Medlem
Kopparsulfatets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Men en del hade inte brytt sig. Jag skriver samma saker på andra sociala medier och säger samma saker irl som jag postar på flashback. Jag har inget och dölja.

Däremot så har du nog rätt när det kommer till omogna hjärntvättade hatare som beskyller alla världens problem på invandrare och bögar (nu pratar jag inte om kritik mot kriminella och en invandring som landet kanske inte hanterar). Dessa människor är fega irl och skulle inte våga säga att skit. Och inte så konstigt för annars hade alla normala & intellektuella människor tagit avstånd.
Så dessa människors yttrandefrihet ska alltså äventyras bara för att dem har en annan politisk övertygelse än du? Du är rätt fräck. Åk till Kuba och ta med dig dina antidemokratiska värderingar dit, Flashback lär aldrig bli ett nytt stasi.

Följande tanke slog mig nu: tur är det att admins ganska koncist väljer vilka som får bli moderatorer och inte..
Citera
2025-12-26, 10:59
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparsulfatet
Så dessa människors yttrandefrihet ska alltså äventyras bara för att dem har en annan politisk övertygelse än du? Du är rätt fräck. Åk till Kuba och ta med dig dina antidemokratiska värderingar dit, Flashback lär aldrig bli ett nytt stasi.

Följande tanke slog mig nu: tur är det att admins ganska koncist väljer vilka som får bli moderatorer och inte..

Man kan förstås se huvudsyftet med anonymitet som att vem som helst ska kunna skriva vad som helst utan att ta ansvar för hur och vad man skriver. Ett annat syfte kan vara att man ger utrymme för insatta personer att läcka uppgifter som annars inte så lätt hamnar hos allmänheten. För egen del ser jag det senare syftet som själva grunden för varför jag läser här. Jag vet att flera journalister använder sig av Flashback för att få reda på sådant som inte finns direkt tillgängligt, säkert också polisen. Tyvärr så verkar det vara rätt många som använder forumet för lägre syften, ibland jag själv när jag tröttnar på rent korkade inlägg och resonemang som är kryddade med oförskämdheter. Det vore fint om man kunde bli av med sådant, åtminstone om det kunde minska. Men det är väl rätt svårt att ordna. Det är som att önska att folk inte är så korkade om de oftast är.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in