2025-12-25, 01:35
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Vem säger att det är okej?

Det är ingen som säger det utan det är så det är. SVT hade aldrig släppt fram ett manus där en man betedde sig så illa mot en kvinna. Det är min poäng.
Citera
2025-12-25, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
En observation bara! Tänk ifall det vore ombytta roller och Cindy var en man och Ingo ett litet våp till kvinna. Vilket ramaskri det skulle blivit. Varför är det okej att kvinnor får misshandla män i tv men inte tvärtom? Det har stört mig genom hela julkalendern.

Det ligger någonting i det. Män är okej att göras till åtlöje, förnedras och psykiskt misshandla framför små barn. Hade aldrig skett med en man mot en kvinna.
Citera
2025-12-25, 07:24
Medlem
Moobs avatar
Måste va den sämsta nånsin va?

Såg iof bara sista avsnittet, men verkade väldigt b-ig och osammanhängande.
Citera
2025-12-25, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob

Sådär säger väl folk varje år här inne. Jag tyckte den var helt okej, finns många kalendrar genom åren som varit ordentliga bottennapp, denna hör inte till dom precis.
Citera
2025-12-25, 08:12
Medlem
Citat:

Sämsta nånsin baserat på att ha sett sista avsnittet, statement... Känns inte som om du kan ha sett mer än ett halv avsnitt av en del andra års de senaste två decennierna med tanke på det uttalandet.
Citera
2025-12-25, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubidub
Sådär säger väl folk varje år här inne. Jag tyckte den var helt okej, finns många kalendrar genom åren som varit ordentliga bottennapp, denna hör inte till dom precis.

Precis, håller verkligen med. Den här landar väl kanske lite över medel och helt okej, stundom bra jämfört med många andra de senaste åren enligt mig. Jag ger den 3 av 5, eller 7 av 10 enligt Gazettans skala.
Citera
2025-12-25, 08:49
Medlem
Citat:
Varför lämnar man en så stor cliffhanger i en julkalender? Det måste innebära att regissören planerar att göra en långfilm eller serie som bygger på en fortsättning. Hoppas, för det skulle kunna bli hur bra som helst.

Är väldigt nöjd med en så ”vit” julkalender med i stort sett bara svenska skådespelare. Dessutom är ju Simon Berger en klass för sig, han kan inte dö. Vem var han? Vart fick han kikaren ifrån? Vart tog han och allt hans stöldgods vägen?

En observation bara! Tänk ifall det vore ombytta roller och Cindy var en man och Ingo ett litet våp till kvinna. Vilket ramaskri det skulle blivit. Varför är det okej att kvinnor får misshandla män i tv men inte tvärtom? Det har stört mig genom hela julkalendern.

Sannerligen är Simon Berger en klass för sig. Man kan dock undra om han medvetet ställt om rösten i julkalender för att låta som en blandning mellan Gundvald Larsson och Dr. Alban.

Jag tycker detta har varit en av de bättre kalendrar. Helt klart top5 någonsin, där mysteriet på greveholm ligger i topp. Vet ej om detta har atr göra med att man själv var barn då.
Citera
2025-12-25, 08:51
Medlem
Citat:
Det är ingen som säger det utan det är så det är. SVT hade aldrig släppt fram ett manus där en man betedde sig så illa mot en kvinna. Det är min poäng.
Cindy är ju skurken. Har aldrig en man betett sig dåligt i en TV-serie?
Citera
2025-12-25, 09:04
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Cindy är ju skurken. Har aldrig en man betett sig dåligt i en TV-serie?

Är du så här trög jämt så tycker jag fruktansvärt synd om dina närstående ska jag säga.

Jag pratar specifikt om julkalendern som riktas till barn vars hjärnor är väldigt påverkbara. Om du klarar av att visualisera så tänk dig att Cindy vore en man och Ingo en kvinna med blont hår och fejkläppar. Skulle en mannen få hunsa en kvinna på det sättet tror du, i ett barnprogram? Det är psykisk misshandel och förnedring i varenda avsnitt. Och detta skrattar man lite åt och finner lustigt. Vad sänder det ut för signaler till just barn? Vet inte om du förstod ett ord av vad jag skrev men någon annan gör det säkert… Du vill ju vara trög och du tycker givetvis det är rätt och riktigt att en ”stark kvinna” gör ner en man så här. Girlpower så klart…
Citera
2025-12-25, 09:50
Medlem
Citat:
Är du så här trög jämt så tycker jag fruktansvärt synd om dina närstående ska jag säga.

Jag pratar specifikt om julkalendern som riktas till barn vars hjärnor är väldigt påverkbara. Om du klarar av att visualisera så tänk dig att Cindy vore en man och Ingo en kvinna med blont hår och fejkläppar. Skulle en mannen få hunsa en kvinna på det sättet tror du, i ett barnprogram? Det är psykisk misshandel och förnedring i varenda avsnitt. Och detta skrattar man lite åt och finner lustigt. Vad sänder det ut för signaler till just barn? Vet inte om du förstod ett ord av vad jag skrev men någon annan gör det säkert… Du vill ju vara trög och du tycker givetvis det är rätt och riktigt att en ”stark kvinna” gör ner en man så här. Girlpower så klart…

Poängen var ju att han till slut fick nog av henne och lämnade, och hon blir ensam och hatad. Du har ju bara beskrivit hälften för att den halvan passar dig?
Citera
2025-12-25, 10:05
Medlem
Citat:

Jag tyckte den var supermysig.

Brukar inte kolla klart julkalendrarna men i år gjorde jag det. Så skönt att slippa uppfostrande inslag med klimathysteri som tex förra årets. Tidsresor är dessutom ett kul sätt att liva upp kalendern lite på
Citera
2025-12-25, 10:09
Medlem
Citat:

Det är ett barnprogram. Män som beter sig illa mot kvinnor blir nog en smula för otäckt och verklighetstroget (för många barn)? Förövrigt en bra kalender med något även för vuxna och med bra vuxenskådespelare. Inte topp fem julkalendrar genom tiderna men kanske med på topp tio listan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in