2024-03-06, 15:10
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Länder som ip numren kommit från är
Albanien, Litauen, Förenade Arabemiraten, Storbritanien. Inlogging har försökt via chrome, via andoid telefon varav de flesta försök från Albanien.
Skönt att det löste sig men hur har ni det med säkerheten hemma så som virusskydd och router m.m.?
Citera
2024-03-09, 15:32
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Skönt att det löste sig men hur har ni det med säkerheten hemma så som virusskydd och router m.m.?

Ny router, vanliga inställningar på skydd och brandvägg.

Frågan kvarstår ju var läckan varit

Fysiskt. Ja, chans på det i och med utlandsresa och möjligheter när hon lämnat plånbok och mobil utan uppsikt helt öppet.
Restaurangbesök där någon smartservitör tagit ett foto på kortet kanske.

Att köpet är ett internetköp i landet IE irland möjligtvis och dragits från ett stort företag där ett abonnemang funnits på och dragits månadsvis på kortet gör att det inte finns så många chanser kreditkortsinformationrn kan ha fiskats upp ifrån. (exakt hur det går till vet jag inte och de har inte skett på det dummaste sättet där man skriver in all information till en falsk hemsida)
Citera
2024-03-09, 17:14
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Frågan kvarstår ju var läckan varit
Bra att ha skydd för virus / spionprogram också, vill du inte betala så är Adware Removal Tool rätt bra https://www.techsupportall.com/adware-removal-tool/

När jag blev drabbad så gick jag en utbildning och lånade wifi ganska ofta så misstänker att det hade dålig säkerhet ...det behöver inte heller vara just kortet som läckt om man redan haft det registrerat hos Microsoft, Google m.m. så räcker det att någon kommit in på ditt konto.
Fick också Facebook kapat under samma period där jag såg spår från Turkiet efteråt men bedragaren kan ju haft VPN också.

Har din router senaste firmware? Man brukar behöva uppdatera detta manuellt själv genom att logga in på routern.
Citera
2025-12-25, 00:59
Moderator
OceanDeeps avatar
Nu har det hänt igen och antagligen händer det för andra också. Förra gången var personerna bakom lokaliserade i mellanöstern runt Libanon, södra Turkiet och neråt. Förra banken sa att det varit försök till dragningar av summan under flera dagar men att funktionen för "försök" eller meddelanden i appen eller banken inte varit aktiverad och man därmed ej kunnat se dessa. (Banken skyller så att säga ifrån sig på ett sätt. )

Liknande datum som förra gången, även då vid helg för att försvåra reklamation som förra gången.

Annan person denna gången och annan summa så jag är mycket förvånad att jag är med om detta igen! Händer detta ofta eller vad försiggår hos bankerna?

12500

Jag vet inga detaljer kring transaktionen än då personen inte kan dela skärm eller berättar några detaljer för mig än att detta har hänt.

Samma som sist gäller det ett kontokort och inte ett kreditkort även om det möjligtvis finns chans att det finns ett större skydd med kreditkort (teori)'

Banken det gäller i detta fallet är Handelsbanken.

Vi ska ringa och spärra transaktionen / reklamera den manuellt via hemsida och inloggning via deras funktion för reklamation av kortköp.
Citera
2025-12-25, 02:19
Moderator
OceanDeeps avatar
Jag försöker lösa detta på distans. Man kan inte dela skärm i appar så det blir att säga till personen att visa raden i datorn och där hade det inte loggats in tidigare heller...

Sedan reklamerar vi. Jag försöker ringa numret för spärrservice med min backup telefon för att fråga hur förfarandet ska se ut men den verkar inte kunna gå att ringa med nu när jag är i samtal med min ordinarie.

Falskt alarm. Det är något med någon transaktion.

Gött att det inte var samma sak.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in