2025-12-11, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Saken är att det räcker inte ens med att dra moment gällande skruvförband på ett fordon, i en känslig miljö som en ottomotor med ventilspel och kuggar etc. så är det oftast moment+ EFTERDRA.

Efter vridpunkten dras skruven ytterligare en viss vinkel (t.ex. 90°, 180°). Detta ännu viktigare av logiska orsaker då skruvens elasticitet har förändras om den återanvänds. Om ett åtdragningsmoment är [x Nm] vid första gången, [y Nm] vid återanvändningen så är det, nu kommer det chockerande; Z Nm det tredje

Sträckgränsdragning har jag för kallade vi det då jag gick utbildningen och även då jag byggt motorer. Inte moment-vinkel metoden i sig, men den används väl bara i dessa sammanhang ? Dessa förband återanvändes oftast ej utan skulle nymonteras (eller åtminstone kontrollmätas extremt noga) för att inte vara översträckta. Jag har väl någon gång även stött på vaxsmorda gängor, inge heller dessa skulle återanvändas.

/Dick
Citera
2025-12-11, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Byta hjulmuttrar eller skruvar varje gång man byter hjul alltså?

Det är skaplig överkurs, å andra sidan skulle det nog för många vara vettigt att efter ett antal år byta i förebyggande syfte. För det är ju inte helt ovanligt att gamla hjulskruvar kan ge upp, rensa gängorna eller gå av, för att folk generellt sett drar dem allt för hårt.

Men jag är inte så duktig på det själv och har väl bara bytt ut alla skruvar/muttrar på nåt enstaka hjul, eller alla, nån enstaka gång på snart 50 med skruvande på bilar, egna och andras.

Däremot har jag haft nöjet att tillverka mina egna topplocksskruvar från scratch till en motor.
Citera
2025-12-11, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är skaplig överkurs, å andra sidan skulle det nog för många vara vettigt att efter ett antal år byta i förebyggande syfte. För det är ju inte helt ovanligt att gamla hjulskruvar kan ge upp, rensa gängorna eller gå av, för att folk generellt sett drar dem allt för hårt.

Men jag är inte så duktig på det själv och har väl bara bytt ut alla skruvar/muttrar på nåt enstaka hjul, eller alla, nån enstaka gång på snart 50 med skruvande på bilar, egna och andras.

Däremot har jag haft nöjet att tillverka mina egna topplocksskruvar från scratch till en motor.

Byta alla, det har jag bara gjort på min S-klass, detta då någon tidigare använt fel hylsa och förmodligen gjort det upprepade gånger. Mercedes använder ju något som närmast är omvänd Torx till hjulskruvarna. Någon har tvingat på en vanlig hylsa alltså.
Citera
2025-12-11, 20:35
Medlem
-=Damian=-s avatar
sällan man hört någon i sin närhet som tappat ett hjul, dock känns det bra att efterdra dom efter några dagar, just to be safe - ungefär som att man stänger av vattnet till diskmaskin och tvättmaskin samt drar ut alla adaptrar till elprylar innan man åker på semester..
Citera
2025-12-24, 01:36
Medlem
DraconianTimess avatar
Momentnyckel och läsa i bilens instruktionsbok är ovärderligt.
Ja, man måste efterdra bultar. Har du momentnyckel så inser du ganska snabbt varför du skall göra det.
Citera
2025-12-24, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Momentnyckel och läsa i bilens instruktionsbok är ovärderligt.
Ja, man måste efterdra bultar. Har du momentnyckel så inser du ganska snabbt varför du skall göra det.

Har låtit däckhotellet göra det i 15 år och har ännu inte förlorat några hjul utan att efterdra efter deras jobb, så antar att det inte behövs.
Citera
2025-12-24, 01:45
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Har låtit däckhotellet göra det i 15 år och har ännu inte förlorat några hjul utan att efterdra efter deras jobb, så antar att det inte behövs.

Däckhotell drar ofta åt bultarna hårdare än vad tillverkaren rekommenderar och därmed behöver man inte efterdra dem. Risken är att man skadar fälgen.
Helt klart bättre att följa tillverkarens rekommendationer och efterdra bultarna när man kört sådär 50 km. Så våldsamt svårt är det inte att stanna på en Circle K. mack och göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in