2025-12-11, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Får dåliga vibbar? Varför vill man bo så, ändå ganska dyrt. Vad har hon gjort med sina tidigare inneboende ? Kanske murat in i betong för att komma över deras pension. Finns en del liknande fall.

Kom att tänka på att det iofs också förekommer att folk tar betalt ibland för att någon har behov av att bara skriva sig på en adress utan att verkligen bo där. Dvs man betalar för att vara folkbokförd hos den som har kontraktet på lägenheten.

Att mura in någon i betongen lät mer avancerat.
Citera
2025-12-11, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Hyfsat dyrt, sen är det väl bara ett bredbandsabonnemnang för cirkus 300 SEK/månaden. El för 200 SEK/månaden. Det blir inte ens en tusenlapp. Det är solklart fall av ockerpris.

Hon har sitt minderåriga barn boende hos sig också. Undrar vad som händer om hon tvingas flytta därifrån. Får hon hjälp av soc med ett nytt boende då??
Citera
2025-12-11, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Så länge ingen och inget skadas, fan e problemet ?

Det är hyresvärden som tycker det är ett problem.
Vad som fick värden att ”reagera” tror jag inte framgår av artikeln:

” hyresvärden, Tyresö Bostäder, reagerade på hyresgästens uthyrning. De menar att de har hyrt ut lägenheten som bostad till henne men anser att hon istället använder lägenheten för uthyrningsverksamhet, bedriver hotellverksamhet och tar ut överhyra.

Det slutade med en uppsägning förra sommaren. När hyresgästen vägrade flytta gick hyresvärden till hyresnämnden där ärendet ska avgöras. I hyresnämnden har värden lämnat in folkbokföringsinformation som visar att att vissa personer bott i lägenheten i kortare perioder – några månader. Värden hävdar att antalet hyresgäster har varit många och kortvariga.”

https://www.hemhyra.se/nyheter/jeanette-har-all-inclusiveboende-i-sin-sjurummare-blev-uppsagd/
Citera
2025-12-11, 23:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Det är hyresvärden som tycker det är ett problem.
Vad som fick värden att ”reagera” tror jag inte framgår av artikeln:

” hyresvärden, Tyresö Bostäder, reagerade på hyresgästens uthyrning. De menar att de har hyrt ut lägenheten som bostad till henne men anser att hon istället använder lägenheten för uthyrningsverksamhet, bedriver hotellverksamhet och tar ut överhyra.

Det slutade med en uppsägning förra sommaren. När hyresgästen vägrade flytta gick hyresvärden till hyresnämnden där ärendet ska avgöras. I hyresnämnden har värden lämnat in folkbokföringsinformation som visar att att vissa personer bott i lägenheten i kortare perioder – några månader. Värden hävdar att antalet hyresgäster har varit många och kortvariga.”

https://www.hemhyra.se/nyheter/jeanette-har-all-inclusiveboende-i-sin-sjurummare-blev-uppsagd/

Om lägenheten är okej,oskadd, samt alla som varit i den, ta de lugnt, liksom
Citera
2025-12-12, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
6 vuxna män i varierande ålder som lämnar doften av sina dusch- och tvålschampon och blöta handdukar i badrummet.

Det är inte en hund utan två.

Berner sennenhund och Petit Brabancon

Bild på hundarna när de ligger på vardgagsrumsgolvet
https://scontent.fbma5-1.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/515797021_10165477531487119_7328803742711882427_n. jpg?stp=dst-jpg_s590x590_tt6&_nc_cat=109&ccb=1-7&_nc_sid=aa7b47&_nc_ohc=68dcG7HhlhoQ7kNvwERRUxC&_ nc_oc=AdmR8b1MI7sWXfet1KlO9m1pwUURc2-FpOTdwRuNZhVuZ_nSg6R0fWSTXdh8gl8eSSugthxmGDmMwJUN-AppXE2w&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent.fbma5-1.fna&_nc_gid=mriIQbABDMP9QGFrbukZQw&oh=00_AfnJgvr iUImaVbVBverl_KUg5IIhgDFL_ShMbMbsEB_oaA&oe=693F59C B
Huvvaligen! Sen ska ju inneboendena ha sina kompisar och respektive på besök titt som tätt, så det lär bli ännu fler troligtvis!
Citera
2025-12-12, 16:34
Medlem
godboys avatar
Citat:
Tror inte det framkom hur hon blivit ”avslöjad”. Har hyresbolaget hon bor hos snokat runt på Facebook m m eller är det nåt annat som hänt? Nån granne som har surnat till över att det är ett ”kollektiv” där och upplever det som störande?

Någon skrev något om att hennes inneboende var lite speciella - eller hur det nu formulerades. Men kanske inte kul för grannarna OM det är så att hon driver typ som ett ungkarlshotell med mat och boende för män som typ är lite eljest.
Hur som helst så är ju inte bostaden ämnad för den typen av verksamhet. Jag kan tänka mig att det är flera saker som kan ses som problematiska här.
- Dels så är den uthyrd till "Pelikanen" och hennes familj, och inte som ett hotell eller kollektivboende.
- Mycket spring i trappen och kanske störningar relaterat till den stora mängden uthyrning.
- Mathållning, ska det ses som restaurangverksamhet? Då gäller ju särskilda regler.
- Om det kan ses som hotellverksamhet så ska ju lokalerna vara ändamålsenliga.
Citera
2025-12-12, 16:40
Medlem
Angeliqas avatar
Jag läste in mig på målet.

Pingvinen har dessutom en minderårig son boende hos sig. Det kanske inte är så kul att ta hem kompisar till hemmet med fem okända män.

Dottern bor i hytt till sjöss 75% av sin tid där hon jobbar på färja. Förrådet som en inneboende först bodde i är ett icke isolerat förråd uppe på takterrassen.

Pingvinen har lämnat in chattar och husmötesprotokoll med punkter som inte gagnar hennes sak. T ex att hon och de inneboende slänger madrasser i grovsoprummet istället för att åka till skroten/återvinningen. Det medför onödiga merkostnader för Tyresö Bostäder.

Jag förstår att de sade upp pingvinen. Det har varit en strid ström av män som folkbokfört sig på lägenheten. Vissa har bara stannat en månad. Vilken kaotisk miljö för en tioårig grabb att växa upp i. Man kan nästan undra om någon av de inneboende är pappa till sonen.

Kryddorna måste stå i alfabetisk ordning i köket. Det bestämde kvinnan själv på ett husmöte.
Citera
2025-12-12, 23:05
Medlem
murder4hires avatar
Citat:
Tack för svar. Oj, den typen av mat är nog inte riktigt för vårt hushåll.

Men nu förstod jag verkligen mer av vad du menade om att kvinnan som leder det här ”kollektivet” kan tjäna pengar på att bara göra billig mat till sina inneboende. Det var ju bara hon själv som skulle göra inköpen i nån affär.

I Facebook-annonsen så tog hon upp just att man fick säga till henne om kycklingfiléerna var slut. Är kanske Eldorado hon köper då i nån billig butik och ev att hon då stoppar det som blir över i egen plånbok. Hon ”jobbar” ju på sätt och vis också med att göra inköpen så att de andra inte ska behöva…

100%, men jag ser det ändå som sleazy om hon inte e upfront med det och berättar, då är det bedrägeri (även om det går att argumentera att flanar som betalar 7,5k blint bara sådär för det upplägget förtjänar att svindlas)......
Citera
2025-12-13, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Jag läste in mig på målet.

Pingvinen har dessutom en minderårig son boende hos sig. Det kanske inte är så kul att ta hem kompisar till hemmet med fem okända män.

Dottern bor i hytt till sjöss 75% av sin tid där hon jobbar på färja. Förrådet som en inneboende först bodde i är ett icke isolerat förråd uppe på takterrassen.

Pingvinen har lämnat in chattar och husmötesprotokoll med punkter som inte gagnar hennes sak. T ex att hon och de inneboende slänger madrasser i grovsoprummet istället för att åka till skroten/återvinningen. Det medför onödiga merkostnader för Tyresö Bostäder.

Jag förstår att de sade upp pingvinen. Det har varit en strid ström av män som folkbokfört sig på lägenheten. Vissa har bara stannat en månad. Vilken kaotisk miljö för en tioårig grabb att växa upp i. Man kan nästan undra om någon av de inneboende är pappa till sonen.

Kryddorna måste stå i alfabetisk ordning i köket. Det bestämde kvinnan själv på ett husmöte.

Oj, hur vet du allt det där? Är målet offentligt nånstans?

Undrar hur idén uppstod från början med att ha ett slags kollektiv. Om det typ först bara var att hon skaffade en inneboende och sedan växte det liksom. Tycker det verkar lite läskigt att en ensam kvinna bor med en massa karlar och ett minderårigt barn. Verkar lite otryggt.

Kanske har hon nån partner som hon bor hos men står skriven på lägenheten, eller äsch jag fattar nog bara inte grejen… Skulle inte vilja bo så.
Citera
2025-12-20, 04:03
Medlem
Själv är jag riktigt nyfiken på vad det är som gör att det har varit många tillfälliga inneboende.

Jag förstår om det inte alltid fungerar (tex personkemi etc, eller om en inneboende hittar ett mer lockande alternativ och vill flytta dit). Men det verkar som om det är många kortvariga vistelser, så det får mig att fundera på varför.

Enligt artikeln så påstår hon även följande: ”Det finns de som tar ut 6 000 för ett rum och så får jag skit och blir uppsagd för att jag tar ut 2 500. Jag får knappt betalt för alla utlägg och tjänar inget på det här”

Har man 4 inneboende (vilket hon har enligt artikeln), så får hon in 10 tusen i månaden. Vilket är okej. Hon kan inte förvänta sig att få hela hyran betalt (och kanske ett överskott). Om hon knappt får betalt för alla andra utlägg, så kan väl hyresgästerna stå för egen mat, egna hygienartiklar etc. Vill hon själv sedan ha streamingtjänster och tidningar så är det inget hon behöver erbjuda de inneboende. För saker som el, bredband och gemensamma artiklar som tex dasspapper och diskmedel, så kan man tex dela allt jämt på antalet personer i bostaden (eventuellt minus sonen, om han är minderårig).

Maten som tex ska ingå verkar handla om middag, och det verkar som om man får avstå om man vill. Man behöver inte äta det som serveras.

Går man tex med förlust genom att erbjuda all inklusive så behöver man inte fortsätta erbjuda det. Utan kan endast ta betalt för rummet.

Jag har nog aldrig hört resonemanget att man ska tjäna på sina inneboende tidigare. De flesta verkar hyra ut för att minska sina egna utgifter (och somliga gillar att bo tillsammans med andra). Tycker det är lite fel att försöka tjäna pengar på att ha inneboende. Minska sina utgifter visst, men det är en helt annan sak.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in