2025-12-19, 19:11
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Beror troligen på vad HDMI-ingången eller Windows är inställt på PC-läge eller möjligen Begränsat läge (16-235) eller Full (0-265), du får helt enkelt kolla inställningarna i både datorn och tv'n
Vad är ens "PC-läge" eller "Begränsat läge" i Windows-sammanhang? Menar du S-läge så har det inget med displayer att göra.
Citera
2025-12-19, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Vad är ens "PC-läge" eller "Begränsat läge" i Windows-sammanhang? Menar du S-läge så har det inget med displayer att göra.
PC-läge är något en tv bla har bland inställningarna på HDMI-ingångarna, iom att ts använder en tv som skärm är det väl högst relevant. Begränsat/Full har med färghanteringen att göra, är du helt ovetande?
Citera
2025-12-19, 19:23
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
PC-läge är något en tv bla har bland inställningarna på HDMI-ingångarna, iom att ts använder en tv som skärm är det väl högst relevant. Begränsat/Full har med färghanteringen att göra, är du helt ovetande?
Och inget av det där påverkar datorn utsignal. Nej, jag är tvärtom ganska väl bevandrad inom Windows och jobbar med att lösa såna här problem hos folk så jag trodde att jag hade missat någon funktion. Just eftersom färghantering inte påverkar inte huruvida det blir signal eller inte.
Citera
2025-12-19, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Och inget av det där påverkar datorn utsignal. Nej, jag är tvärtom ganska väl bevandrad inom Windows och jobbar med att lösa såna här problem hos folk så jag trodde att jag hade missat någon funktion. Just eftersom färghantering inte påverkar inte huruvida det blir signal eller inte.
Hen har ju signal men med urvattnade färger, mm, har du överhuvudtaget läst tråden?
(FB) Ingen signal till den externa skärmen...Hjälp tack.
Begränsad RGB har ett omfång på 16-235. Dess absoluta svarta är 16 nivåer ljusare (eller mindre mörk) än för full RGB (0-255). På samma sätt är max vit (eller max ljusstyrka) för begränsad RGB 15 nivåer lägre (mindre ljus) än för full RGB.
Nåt mer du inte förstår?
Senast redigerad av Nypan-sr 2025-12-19 kl. 19:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in