2024-11-09, 13:07
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Just herpes är det väl inte någon fara med. Finns som sagt många mycket värre könssjukdomar.

Jag har sannolikt munherpes på kuken som ger små oskyldiga blåsor under förhuden ibland.. sticker och kliar men försvinner efter 2-3 dar. Men undviker sex de dagarna.. längesen sist nu. Dyker oftast upp efter att jag har haft oskyddat under långt och lite skavit samlag... kan nästan känna under sexet att det kommer att bli ett utbrott av det här...

Alltid varit noga med skydd i början och inte drabbats av annat. Men just herpes ska man nog inte oroa sig för!

Nu har väl du kärring vill jag minnas, har hon också herpes?

Och hur pass upplyste du dina knull innan du träffade din kärring om att du hade herpes då?
Citera
2025-06-12, 15:01
Medlem
BoaToas avatar
Väldigt rädd
Citera
2025-11-29, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4m53
Tidigare i våras låg jag med en tjej ett par gånger, som sedan berättade för mig att hon hade herpes. Jag blev livrädd i och med att hon sa att hon hade fått det från mig, och tänkte att ingen skulle vilja ligga med mig igen, för jag hade ju herpes. Under perioden det tar för kroppen att bilda antikroppar kan man inte testa sig via blodprov, så jag spenderade dessa veckor med att läsa på om herpes, och jag läste MYCKET.

Bland annat fick jag veta att ungefär 30% av alla sexuellt aktiva människor i västvärlden bär på HSV-2 (könsherpes), och att mer än 90% bär på någon sorts herpes - därmed även inkluderat HSV-1 (munherpes). HSV-1 kan smitta från mun till kön det också, så mer än 30% av alla människor man kan/kommer ligga med/har legat med har eller kommer ha könsherpes, antingen i form av HSV-1 eller HSV-2.

Genom blodprov fick jag veta att jag inte hade någon form av herpes, men efter att ha lärt mig om statistiken och hur herpes smittar är jag ganska rädd för att dra på mig det. Kondom skyddar bara till 30%, herpesviruset kan smitta även när inga utslag finns, och mer än hälften av de som har viruset (och därmed smittar) har ingen aning om att de har det i och med att de inte har fått några symptom. När man testar sig för könssjukdomar testas man inte för herpes, så att fråga om personen man planerar att ligga med har testat sig hjälper en ingenting när det kommer till att utröna huruvida personen potentiellt kommer smitta en med herpes eller inte.

Nu kommer frågeställningen. Med allt detta i ryggen, hur fan ska man kunna vara lugn inför att ha sex med nya människor? 3 av 10 riskerar att smitta en med en oerhört stigmatiserad sjukdom som man får dras med resten av livet - som i sig självt (genom att man avslöjar att man har den) skickar en stor andel av de som är sugna på att ligga med en med benen på ryggen ut genom dörren. Visst tjänar man lite på att skydda sig, men inte mycket. Alla som säger att de inte har herpes vet inte att de inte har herpes. Jag är osäker på hur många som vet hur sjukdomen faktiskt funkar, men när man bär den här informationen med sig, hur ska man hantera konceptet att träffa och ligga med någon ny? För mig har sex i och med detta blivit ganska ångestladdat, och att ha ångest inför det att man ska ligga tjänar man sällan på.

tl;dr - 3 av 10 tjejer/killar du vill ligga med har herpes och kan smitta dig utan att de vet om det. Hur hanterar du detta?

Hur tänker ni?

Jag är super rädd, aldrig haft något problem med mitt sexliv eller sjukdomar där nere.

Och nu har jag träffat en fantastisk man, och han berättade nu efter 2 veckor (vi har inte legat än, bara hånglat massor) att han har herpes 2.

Och jag är helt knäckt för jag vill gå ner på honom, varje dag nu när vi ses.

Fast stannar upp och blir rädd att jag skall få något i munnen, eller så. Läst att man kan få det i halsen?

Han tar medicin nu, och han väntar gärna någon vecka, och jag går bara omkring och nojar.

Han är ju helt fantastiskt på alla sätt, vi matchar varandra oerhört bra.
Har inte träffat någon som honom på år, och han har så mycket jag vill ha.
Jag har inte haft sex på 1 år. Och han två år.
Och han har haft långa förhållande innan, och inte smittat någon!?

Fast jag känner att jag vill ju ha sex mest hela tiden nu när det är så nytt, och hålla på länge m.m.

Vad skall jag göra, kan ju inte lämna bara för det eller?

Är jag bara löjlig?
Citera
2025-12-07, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wearegonnadie
Jag är super rädd, aldrig haft något problem med mitt sexliv eller sjukdomar där nere.

Och nu har jag träffat en fantastisk man, och han berättade nu efter 2 veckor (vi har inte legat än, bara hånglat massor) att han har herpes 2.

Fast stannar upp och blir rädd att jag skall få något i munnen, eller så. Läst att man kan få det i halsen?

Han tar medicin nu, och han väntar gärna någon vecka, och jag går bara omkring och nojar.

Fast jag känner att jag vill ju ha sex mest hela tiden nu när det är så nytt, och hålla på länge m.m.

Är jag bara löjlig?
Dumpa
Citera
2025-12-08, 05:00
Medlem
Fyfan. Visste inte att brudar var så smutsiga😬 30 procent!!!!??? Mest överviktiga kanske???
Citera
2025-12-08, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Fyfan. Visste inte att brudar var så smutsiga😬 30 procent!!!!??? Mest överviktiga kanske???
Det har nog inget med vikten att göra. Antagligen har de snyggaste tjejerna herpes. De har knullat mer
Citera
2025-12-08, 11:39
Medlem
Om jag inte missminner mig så får inte ~90% symtom, så du kan nog öka siffran på hur många som har det med rätt mycket med tanke på mörkertalet. Chansen att bli smittad när det inte pågår ett aktivt skov är även väldigt låg och i stort sett obefintlig om personen äter Valaciclovir. Så du kan vara lugn.

Jag tillhör den minoritet som har symtom, och jag fick det riktigt svårt. Inte så mycket blåsor, och de jag får är inte på könet, utan antingen höger handflata, ett finger, på skinkan eller i röven, det värsta är dock nervsmärtorna i pung och röv! Det första året så var jag i skov mer än vad jag inte var det, så jag fick påbörja Valaciclovir som jag åt dagligen i 1 år. Detta tog bort det helt. Sedan jag gick av det så får jag bara skov när jag har en förkylning på gång, det är även mycket mildare idag.

Jag fick det ironiskt nog av den andra tjejen jag hade sex med i mitt liv efter ett 10 år långt förhållande, en redig slampa som hade legat med 20+ innan (visste det inte då). Hon hade så milda symtom så hon hade aldrig kopplat det samman med någon könssjukdom, så hon trodde att jag hade varit otrogen.
Citera
2025-12-08, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wearegonnadie

Är jag bara löjlig?

Ja, jag tycker att du är lite löjlig. Läs min kommentar ovan så förstår du varför. För allt du vet så kan du redan ha det, fast vara asymptomatisk som den grava majoriteten är. Äter han Valaciclovir så är chansen att du blir smittad näst intill 0.

Jag hade aldrig berättat det om jag var honom, just p.g.a. detta. Ska man behöva leva i celibat för att man har en helt ofarlig könssjukdom som de flesta inte ens får symtom av? Nu så berättade jag förvisso för min nuvarande som jag har varit ihop med i 8 år på vår första dejt, men hon brydde sig inte. Vi har haft oskyddat sex majoriteten av vårt förhållande, t.o.m. under skov, då jag inte får blåsor på drulen. Hon har det garanterat idag, men tillhör de ~90% som inte får symtom.
Senast redigerad av Virre992 2025-12-08 kl. 11:44.
Citera
2025-12-08, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Virre992
Om jag inte missminner mig så får inte ~90% symtom, så du kan nog öka siffran på hur många som har det med rätt mycket med tanke på mörkertalet. Chansen att bli smittad när det inte pågår ett aktivt skov är även väldigt låg och i stort sett obefintlig om personen äter Valaciclovir. Så du kan vara lugn.

Jag tillhör den minoritet som har symtom, och jag fick det riktigt svårt. Inte så mycket blåsor, och de jag får är inte på könet, utan antingen höger handflata, ett finger, på skinkan eller i röven, det värsta är dock nervsmärtorna i pung och röv! Det första året så var jag i skov mer än vad jag inte var det, så jag fick påbörja Valaciclovir som jag åt dagligen i 1 år. Detta tog bort det helt. Sedan jag gick av det så får jag bara skov när jag har en förkylning på gång, det är även mycket mildare idag.

Jag fick det ironiskt nog av den andra tjejen jag hade sex med i mitt liv efter ett 10 år långt förhållande, en redig slampa som hade legat med 20+ innan (visste det inte då). Hon hade så milda symtom så hon hade aldrig kopplat det samman med någon könssjukdom, så hon trodde att jag hade varit otrogen.
Om du går omkring med det på höger handflata lär du smitta ganska mycket. Hoppas du bär handskar 🧤 dagligen
Citera
2025-12-10, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jolebe9487
Om du går omkring med det på höger handflata lär du smitta ganska mycket. Hoppas du bär handskar 🧤 dagligen

Det är ju inte så att jag gnuggar näven på folk, och utanför kroppen så dör viruset inom några minuter.
Citera
2025-12-10, 16:39
Medlem
Orimligt rädd.
Ställer alltid frågor om könssjukdomar och herpes innan jag ska ligga med någon ny.
Det brukar inte vara så uppskattat.
Men det skiter jag i

Flashback har dock lärt mig att man kan ha herpesvirus i kroppen utan att få utslag.
Någon som vet om man kan testa sig för det? Är det blodprov?
Om man har herpesvirus i kroppen och aldrig fått utslag, kan man då smitta någon annan?

En gammal vän till mig fick munherpes av sina egna föräldrar.. från gonatt-pussar påstod personen.
Är det vanligt?
Citera
2025-12-16, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre992
Ja, jag tycker att du är lite löjlig. Läs min kommentar ovan så förstår du varför. För allt du vet så kan du redan ha det, fast vara asymptomatisk som den grava majoriteten är. Äter han Valaciclovir så är chansen att du blir smittad näst intill 0.

Jag hade aldrig berättat det om jag var honom, just p.g.a. detta. Ska man behöva leva i celibat för att man har en helt ofarlig könssjukdom som de flesta inte ens får symtom av? Nu så berättade jag förvisso för min nuvarande som jag har varit ihop med i 8 år på vår första dejt, men hon brydde sig inte. Vi har haft oskyddat sex majoriteten av vårt förhållande, t.o.m. under skov, då jag inte får blåsor på drulen. Hon har det garanterat idag, men tillhör de ~90% som inte får symtom.

Tack snälla för svar!!! Uppskattas, skall försöka lugna ner mina rädslor.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in