2025-07-31, 15:07
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOffside
Tack, det tangentbordet ser ut vara det rätta. Problemet är dock att den inte ändrar till den nya inställningen/tangentbordet. Jag har testat dom flesta svenska man kan hitta i listan, även olika engelska. Det är som att tangentbordet jag valde vid installation har låst sig, misstänker någon form av bugg.

Ev får man börja från scratch med att installera om hela linux, välja ett engelskt linux. Ha det på svenska kanske inte var en bra idé från början ändå...

Låter långsökt att ominstallera.

Kolla så att svenska språkpaketet är installerad
sudo apt install language-pack-sv

Du säger att setxkbmap se fungerar så du borde kunna göra så här:

nano ~/.xprofile

Lägg till texten:
setxkbmap se

Spara och stäng sen starta om.

Sen kan du testa konfigurera X11 ifall det inte fungerar.

hojjta till så kan VI hjälpa dig.

Lycka till!
Senast redigerad av mattias_r 2025-07-31 kl. 15:41.
Citera
2025-08-01, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Låter långsökt att ominstallera.

Kolla så att svenska språkpaketet är installerad
sudo apt install language-pack-sv

Du säger att setxkbmap se fungerar så du borde kunna göra så här:

nano ~/.xprofile

Lägg till texten:
setxkbmap se

Spara och stäng sen starta om.

Sen kan du testa konfigurera X11 ifall det inte fungerar.

hojjta till så kan VI hjälpa dig.

Lycka till!

Tack för den expertisen, verkligen! Kan vara till hjälp framöver, eller för någon annan. Men det tycks ha löst sig nu med det som såg ut innan att bli ett lost case. Efter att ha mixtrat med att ta bort/lagt till tangentbord i listan så bara funkade det efter en omstart.

En teori är att tangentbordet jag valde vid installation ("Swedish US") och som "låste" sig, hela tiden hade legat kvar i listan bland olika valda tangentbord jag prövade. Korkat? Kanske. Efter att ha plockat bort det helt och ersatt det enbart med "svensk" i listan som fittelkjell tipsade om, så har det funkat sen dess.

Får tacka för alla tips och hjälp!
Citera
2025-08-21, 23:39
Medlem
erikp121s avatar
Kör Arch, btw. Vad är det simplaste sättet att aktivera NumLock vid boot/login för LightDM och Xorg/X11?

Jag kan såklart "googla" detta själv, men undrar om någon här har en simpel lösning.

Kör i övrigt IceWM och brukade högerklicka på klockan för att ställa om till 24H format/läge, men tog tag i detta och konfigurerade IceWM till detta auto så jag tar saker i snigeltakt och "behöver" inte lösningen, det vore bara en QoL att slippa aktivera NumLock vid start/omstart/boot etc.
Citera
2025-08-22, 22:23
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikp121
Kör Arch, btw. Vad är det simplaste sättet att aktivera NumLock vid boot/login för LightDM och Xorg/X11?

Jag kan såklart "googla" detta själv, men undrar om någon här har en simpel lösning.

Kör i övrigt IceWM och brukade högerklicka på klockan för att ställa om till 24H format/läge, men tog tag i detta och konfigurerade IceWM till detta auto så jag tar saker i snigeltakt och "behöver" inte lösningen, det vore bara en QoL att slippa aktivera NumLock vid start/omstart/boot etc.
Det finns lite olika lösningar, men det enklaste är väl att antingen installera numlockx och lägga in det i ~/.icewm/startup, eller skriva in setleds -D +num i ~/.bash_profile men det sistnämnda fick jag inte att funka när jag testade för ett tag sedan.
Citera
2025-09-01, 21:33
Medlem
erikp121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
Det finns lite olika lösningar, men det enklaste är väl att antingen installera numlockx och lägga in det i ~/.icewm/startup, eller skriva in setleds -D +num i ~/.bash_profile men det sistnämnda fick jag inte att funka när jag testade för ett tag sedan.
Tackar, något försenat. Såklart det är på Arch Wiki man finner en lösning (eller två), tror jag ska implementera det på systemd-nivå när jag väl får tummen ur, kan vara värt för multi-DE-lösningar då jag "pushar" KDE för normies etc.
Citera
2025-10-01, 19:26
Medlem
Rebali179s avatar
Finns det något sätt att få bort Firefox från Linux Mint 22.2 Cinnamon
Citera
2025-10-01, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179

Nu vet jag inget om LM specifikt, men det borde gå att använda verktyget du använder för att installera program/paket. Det kan funka med kommandot

Kod:
apt remove firefox

men jag skall inte garantera något.
Citera
2025-10-01, 19:36
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Nu vet jag inget om LM specifikt, men det borde gå att använda verktyget du använder för att installera program/paket. Det kan funka med kommandot

Kod:
apt remove firefox

men jag skall inte garantera något.

Linux Mint 22.2 verkar vara baserad på Ubuntu 24.04, och i Ubuntu så är firefox en snap. Det kan krävas att man använder snap-kommandot för att ta bort firefox.

Kod:
snap remove firefox
Citera
2025-10-01, 19:57
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Linux Mint 22.2 verkar vara baserad på Ubuntu 24.04, och i Ubuntu så är firefox en snap. Det kan krävas att man använder snap-kommandot för att ta bort firefox.

Kod:
snap remove firefox
Fast Linux mint är ju Ubuntu men utan konstigheter, och använder förmodligen inte Snap
Citera
2025-10-02, 15:03
Medlem
Citat:
Kod:
sudo apt remove --purge firefox

rm -rf ~/.mozilla/firefox
rm -rf ~/.cache/mozilla/firefox

Sista två för se om några filer är kvar i home directory
Citera
2025-10-03, 11:26
Medlem
nonameds avatar
Kanske inte är ett problem. Men tips på hur jag får bort startup iconen i linux mint cinnamon? (Kommando line)
Citera
2025-12-15, 22:43
Medlem
Rebali179s avatar
Kör Linux Mint 22.2 Cinnamon

Varje gång jag ska installera eller uppdatera något på datorn så måste jag skriva in "Lösenordet" för verifiering.
Finns det något sätt att man kan stänga av det.

Det är lite irriterande varje gång man ska uppdatera eller starta Webbläsaren så fort man ska ut på Internet....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in