2025-12-15, 21:43
Medlem
Som titeln lyder - fram till idag gick jag termin 2 på sjuksköterskeprogrammet i Malmö och har under 5 veckor varit placerad på en onkologisk avdelning på SuS. Nu säger jag såklart inte att alla vårdinsatser är likadana, men jag måste säga att det som ska vara ”vård” inte är något annat än ett medicinhotell som min sambo uttryckte det, och de enda som tjänar på det är läkemedelsbolagen. Patienter blir inte friska, och den enda behandlingen som erbjuds är att sätta dem på 20 olika mediciner samtidigt. Kombinera detta med pissiga löner, underbemanning, dåliga arbetsförhållanden och chefer som gör noll för sina anställda. Jag är glad att jag insåg detta nu och inte längre fram i utbildningen så jag slapp slösa min tid. Stor eloge till er som arbetar i vården, självklart behövs ni. Synd bara att systemet är helt kollapsat. Någon som insett samma sak och också bytt bana?
Citera
2025-12-15, 21:51
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerpuffprincess
Som titeln lyder - fram till idag gick jag termin 2 på sjuksköterskeprogrammet i Malmö och har under 5 veckor varit placerad på en onkologisk avdelning på SuS. Nu säger jag såklart inte att alla vårdinsatser är likadana, men jag måste säga att det som ska vara ”vård” inte är något annat än ett medicinhotell som min sambo uttryckte det, och de enda som tjänar på det är läkemedelsbolagen. Patienter blir inte friska, och den enda behandlingen som erbjuds är att sätta dem på 20 olika mediciner samtidigt. Kombinera detta med pissiga löner, underbemanning, dåliga arbetsförhållanden och chefer som gör noll för sina anställda. Jag är glad att jag insåg detta nu och inte längre fram i utbildningen så jag slapp slösa min tid. Stor eloge till er som arbetar i vården, självklart behövs ni. Synd bara att systemet är helt kollapsat. Någon som insett samma sak och också bytt bana?
Kan du definiera vad som är en ok lön och ok arbetsvillkor?
Citera
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Det finns ingen vits med att studera på lån i flera år för ett jobb som inte ens betalar tillbaka studielånet. Hitta ett sätt att utnyttja systemet och res istället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Man eller kvinna?

Jag är en kvinna på 23!
Citera
2025-12-15, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Kan du definiera vad som är en ok lön och ok arbetsvillkor?

Ja, att till exempel ha tid för att ta sin lunchrast i lugn och ro, att inte få höra från anhöriga hur värdelös man är, att inte bli spottad på på arbetstid, att inte behöva jobba övertid varje dag. Vill du ha fler exempel? Sjuksköterskelöner inom regionen är skamligt låga med tanke på det ansvar man har och den miljön man arbetar i.
Citera
2025-12-15, 21:54
Medlem
Bone Collectors avatar
Bra att du inte är kvar på onkologiska avdelningen. En "medicinskeptiker" som dig ska inte vara i närheten av cancerpatienter.

Det var lika bra att du avbröt dina studier, eftersom du ändå inte skulle klarat av utbildningen utan att ljuga om konspirationsteorierna du tror på.
Senast redigerad av Bone Collector 2025-12-15 kl. 21:56.
Citera
2025-12-15, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Vad ska du satsa på istället?

Inte bestämt än! Ska nog jobba i några månader så att jag kan fylla på mitt kapital lite till, sen kanske ut och resa. Har varit lite sugen på att studera något inom ekonomi / HR/ Socionom kanske, men isåfall senare.
Citera
2025-12-15, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Bra att du inte är kvar på onkologiska avdelningen. Ett stolpskott som dig ska inte vara i närheten av cancerpatienter.

Det var lika bra att du avbröt dina studier, eftersom du ändå inte skulle klarat av utbildningen utan att ljuga om konspirationsteorierna du tror på.

Märks att du vet rätt lite. Det är inte patienterna som är problemet, utan själva systemet. Det är ingen konspirationsteori att hela sjukvårdssystemet bygger på pengar. Läkemedelsbolagen drar in biljoner varje år på att människor är sjuka och behöver behandling. Vård idag är inget annat än dosrullar och trötta läkare som kan noll om människokroppen och hur man kan förbygga och behandla sjukdomar.
Citera
2025-12-15, 21:58
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerpuffprincess
... har under 5 veckor varit placerad på en onkologisk avdelning ... Patienter blir inte friska
Så cancerbehandlingen är inte så bra som du önskar, så då är lösningen är att hoppa av ...
Citera
2025-12-15, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Så cancerbehandlingen är inte så bra som du önskar, så då är lösningen är att hoppa av ...

Nej, det är likadant på vilken avdelning som helst. Det handlar endast om förvaring av människor och droga med dem med massa piller, aldrig om att faktiskt vårda på riktigt. Plus att arbetsförhållandena inom vården är överlag inte bra
Citera
2025-12-15, 22:00
Medlem
zombie-nations avatar
Men vad hade du förväntat dig i cancervård???

Cancervården är en av de få områden där svensk vård är acceptabel och ibland bra. Och du ser ned på den? Du borde nog testat reumatologi eller psykiatri och se vad de verkliga problemen är, och det är inte att man ger för mycket medicin, det är dålig vårdpersonal och dagliga avvikelser.
Citera
2025-12-15, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Men vad hade du förväntat dig i cancervård???

Cancervården är en av de få områden där svensk vård är acceptabel och ibland bra. Och du ser ned på den? Du borde nog testat reumatologi eller psykiatri och se vad de verkliga problemen är, och det är inte att man ger för mycket medicin, det är dålig vårdpersonal och dagliga avvikelser.

Hela vården är trasig, spelar ingen roll vart man hamnar. Nu tog jag canceravdelning som ett exempel, för att jag precis varit där. Men jag har varit i andra områden av vården, både som patient och som anställd , och det är alltid samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in