2025-11-24, 20:24
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Blev en Picanto -18 med drygt 10000mil.

Som stadsbil är den helt perfekt.

Får jag fråga vad den kostade?
Citera
2025-11-24, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Får jag fråga vad den kostade?

74000. Tror det är ett helt ok pris på firma. Vet inte vad de har för utrustning som standard på 2018 men denna hade iaf rattvärme, blåtand och backsensorer. Dock den lite tråkigare upphöjda skärmen. Vet inte om den snyggare kom året efter eller om detta är standard skärmen och den andra är tillval.
Kollade även på en vw up -16. Lite trevligare interiör mm men satan vad rostig den var. Provkörde den inte ens.
Citera
2025-11-26, 11:20
Medlem
Lite för sent nu ser jag, men annars hade jag föreslagit Suzuki Swift.
Citera
2025-11-27, 08:42
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Lite för sent nu ser jag, men annars hade jag föreslagit Suzuki Swift.

Pass på den. Fick låna en Swift -05, -06 eller nåt i somras några veckor och vilket jäkla nerköp! Törstig, oprecis styrning, tveksam väghållning och diverse klonk och oljud under normal körning. Konstigt vridmoment, ibland hände nästan ingen när man gasade och ibland svarade den direkt på gasen. Då hade den bara gått 14' mil, hyfsat välservad på märkesverkstad och varit tantkörd. Där och då strök jag märket från framtida, tänkbara bilar.

Däremot lånade jag en rätt ny Picanto eller nåt från en bilfirma för ca 10 år och körde då 35 mil med den över en helg. Hade inga stora förväntningar på den först men blev imponerad över hur man hade kunnat göra en liten skitbil så förhållandevis tyst och komfortabel trots priset, jag var inställd på att behöva sitta med hörselkåpor när man låg över 100 knyck då jag hade kört små plåtlådor tidigare med viss förskräckelse men det gick bara fint. Visst, det gick inte att jämföra den med att sitta i en stor BMW men det är liksom inte jämförbart på något sätt, varken i pris eller annat så jag skulle själv inte tveka att ha en sån som stadsbil.

Som vanligt gäller dock: kolla rosten undertill och som vissa påpekat: har den en historik att ha varit pizzabil eller typ hemtjänstbil - sök vidare.
Citera
2025-11-27, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Att man kan rekommendera en Aygo är för mig ett bedrägeri.
Håller kopplingen mer än 10 000 mil?
En trecylindrig motor som är gjord för en mopedbil?
Har du vattenläckage i bilen så kostar det tolvtusen för nya lister som är vanligt.
Kör du utanför staden så behöver du hörselskydd.

Men, det står Toyota i fronten, så kör på.
Alla dessa är tidiga problem och är åtgärdade på garanti, även vattenpumpen läckte som ett såll från fabrik men är bytt och förstärkt, nya kopplingen är mycket större och förstärkt den gamla finns ej kvar. Har själv en 107a från -05 och har enbart bytt slit delar, gått snart 20k mil, köpte den när den gått 8k mil. Det den faktiskt gör är att läcka in ett par droppar vatten vid mycket hårt regn men eftersom den kostar mig mindre än ett busskort så kan jag ta den lilla nackdelen. Köpte den med ny(are) koppling och såklart bytt vattenpump. Läckagen har jag till största delen fixat genom att silikona runt lampor, broms ljus och antenn.
Däremot ska man se upp med de så kallade automatlådorna som var en robot som växlade den manuella lådan och älskar bode kärringstopp och att äta kopplingar.

Som redan sagts är det en stadsbil så den låter när man ligger i 130-140km/h och är dessutom lite läskigt.
Citera
2025-11-27, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Alla dessa är tidiga problem och är åtgärdade på garanti, även vattenpumpen läckte som ett såll från fabrik men är bytt och förstärkt, nya kopplingen är mycket större och förstärkt den gamla finns ej kvar. Har själv en 107a från -05 och har enbart bytt slit delar, gått snart 20k mil, köpte den när den gått 8k mil. Det den faktiskt gör är att läcka in ett par droppar vatten vid mycket hårt regn men eftersom den kostar mig mindre än ett busskort så kan jag ta den lilla nackdelen. Köpte den med ny(are) koppling och såklart bytt vattenpump. Läckagen har jag till största delen fixat genom att silikona runt lampor, broms ljus och antenn.
Däremot ska man se upp med de så kallade automatlådorna som var en robot som växlade den manuella lådan och älskar bode kärringstopp och att äta kopplingar.

Som redan sagts är det en stadsbil så den låter när man ligger i 130-140km/h och är dessutom lite läskigt.

Man kan skriva rättfärdig kritik om de flesta bilmärken, men fy mig, Toyota är heligt.
Du får gärna tro att din tryckplatta är förstärkt och att vattenläckage inte är något problem.
Och fortfarande är det bara asiatiska bilar man behöver hörselskydd om man kommer utanför
stadsgränsen.

Jag har min åsikt och du har din.
Trevlig kväll.
Citera
2025-11-28, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Man kan skriva rättfärdig kritik om de flesta bilmärken, men fy mig, Toyota är heligt.
Du får gärna tro att din tryckplatta är förstärkt och att vattenläckage inte är något problem.
Och fortfarande är det bara asiatiska bilar man behöver hörselskydd om man kommer utanför
stadsgränsen.

Jag har min åsikt och du har din.
Trevlig kväll.
Det är ingen åsikt eftersom jag äger en, toyota har ju sunkat ned sig ordentligt på sistone och kör även med jävligt fula prenumerationer så de är knappast heliga men deras drivlinor är det inget fel på(om man bort ser från vissa av de nya).
Har åkt ca 12 tusen mil med den nya kopplingen och den byttes ut mot kopplingen från yaris så den är starkare än första versionerna som gick sönder titt som tätt och var en mycket klenare konstruktion. Som de trodde skulle duga.
Efter ha meckat mer eller mindre hela livet med olika bilar så estimerar jag att kopplingen har ca halva livslängden kvar. Eftersom jag byter sådant själv så kör jag på ett sätt som sliter minimalt på kopplingen så det kan bero på det att den är så bra fortfarande men faktum att det är en större koppling än originalet kvarstår.
Är man halvdöv så är det lungt Som sagt så är detta bilar mest till för stadskörning och helt fel bil om man ska pendla i över 70km/h med den.

Lite som att köpa en chokladkaka och klaga på att den inte smakar lakrits.
Citera
2025-12-15, 13:21
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Ja man får hålla lite koll på vilka som haft bilen innan, verkar varit populära som pizza bud och hemtjänst. Den sån vill man nog undvika.

Ja har kikat lite på Toyotan oxå. Tror Peugeots lilla bil är samma som Aygo så en sån skulle ju oxå kunna vara nått

Hemtjänst behöver man inte vara skitskraj för då de servas regelbundet av företaget som kommunen upphandlat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in